Autoshow van Detroit: Deze modellen werden er ooit onthuld
Vandaag opende de zevenennegentigste editie van de autoshow van Detroit zijn deuren voor de pers. Er wordt dit jaar niet al te veel vuurwerk verwacht voor de Europese markt, maar er werd de afgelopen jaren genoeg moois onthuld. Een selectie.
Mazda RX-8
In 2001 werd het doek van deze sportieve RX-8 getrokken. Twee jaar later zou hij definitief in productie gaan. Mede door zijn uitstekende gewichtsverdeling (50/50) viel de Mazda in de smaak als fijne stuurmansauto.
Aston Martin V8 Vantage
De V8 Vantage moest de concurrentiepositie van Aston Martin ten opzichte van Porsche verder versterken. De auto kwam qua verkopen niet eens in de buurt van de 911, maar is mogelijk nog cooler. De Aston Martin stond in 2003 op de show en zou twee jaar later in de catalogus verschijnen.
Ford Mustang
Als er één auto is die het Amerikaanse DNA door de aderen heeft stromen, dan is het wel de Ford Mustang wel. Detroit was in 2003 dan ook de ideale plek om hem aan de wereld voor te stellen. De nieuwe Mustang leek weer een beetje op zijn oudere broers uit de jaren zestig. Deze versie van de beroepsmatige benzineslurper was tot 2010 in productie.
Rolls-Royce Phantom
Duits van binnen, Brits van buiten. Zodoende leek Detroit een vreemde plek om in 2003 de Phantom te onthullen. Waarschijnlijk had Rolls-Royce een vooruitziende blik en verwachtte men al dat de limousine het goed zou doen bij Amerikaanse rappers. Zo’n beetje iedere grote hiphopartiest heeft er tegenwoordig eentje voor de deur staan. De Phantom is nog steeds leverbaar.
Chevrolet Corvette C6
Nog zo’n Amerikaans icoon. De vernieuwde Corvette werd een jaar na de Mustang, in 2004, onthuld in de Amerikaanse autostad. Met 400 pk onder de kap was hij weer net wat agressiever dan zijn voorganger. Ook werd er gebruikgemaakt van betere materialen waardoor er werd geprobeerd de auto van zijn ‘plastic’ imago af te helpen. De Corvette kreeg vier jaar later weer een update.
Range Rover Sport
Voor mensen die met een moordend tempo door de bagger willen scheuren: de Range Rover Sport. De krachtige SUV was in 2005 voor het eerst te zien op de beursvloer van Detroit. Amerikanen zijn immers dol op grote auto’s, helemaal als er zo’n berg vermogen in ligt. Naarmate de jaren verstreken werden de motoren steeds krachtiger en in 2013 kreeg de Sport een totaal ander uiterlijk aangemeten.
Mercedes-Benz GL
‘Bigger is better’. Een credo dat voor veel Amerikanen belangrijk is. Mercedes-Benz vermoedde dat de GL zou gaan scoren in het land van de wolkenkrabbers en reusachtige hamburgermenu’s. De Detroit-show van 2006 was dan ook het ideale moment om deze gigantische reisauto te presenteren. 2016 is al weer het tiende productiejaar voor de GL.
Volkswagen Passat CC
De Volkswagen Passat CC viel in 2008 door zijn strakke lijnenspel en dynamische uiterlijk direct in de smaak. De CC leek de ideale auto voor mensen die de ‘normale’ Passat misschien iets te braafjes vonden. Mede omdat Volkswagen hem als sportieve sedan in de markt zette. Al snel na zijn introductie bleek dat het sportieve uiterlijk niet helemaal correspondeerde met het geleverde weggedrag.
Fisker Karma
Slimme techniek en een uiterlijk om van te smullen. De Amerikaanse fabrikant Fisker kwam in 2009 met deze hybride Karma naar de beurs. Het interieur, gemaakt van uitsluitend milieuvriendelijke materialen, was zo mogelijk nog mooier dan de buitenkant. Ondanks de positieve kritieken kon de Karma niet voorkomen dat Fisker in 2013 faillissement moest aanvragen. In 2015 werd het merk nieuw leven in geblazen door het Chinese Wanxiang.
Mercedes-Benz SL
De SL, in 2011 op de beurs, is een zeer geschikte auto om de kustgebieden van Florida of Californië onveilig te maken. Hij doet het dan ook goed op de Amerikaanse markt. Deze vernieuwde SL was groter en breder dan zijn voorgang, maar dankzij al het gebruik van aluminium maar liefst 125 kilo lichter.
Mercedes-Benz CLA
Daar waar veel Europese fabrikanten de beurs enigszins links laten liggen, daar is Mercedes-Benz juist erg actief in Detroit. In 2013 was het weer raak met deze CLA, een auto die de strijd aan zou moeten gaan met de compacte Duitse concurrenten van Audi en BMW. Net als bij de andere modellen van Mercedes verschenen er later een shooting-brake en een AMG-versie van de CLA.
Porsche 911 Targa
De naam Targa kwamen we voor het eerst tegen in 1966 bij de Porsche 911. Dit model werd zo populair dat Targa nadien een synoniem zou worden voor de kenmerkende dakconstructie. Twee jaar geleden zagen we de Targa-naam weer voorbijkomen op deze bloedmooie 911.
Ford GT
Tijdens de editie van 2015 sloegen de harten van veel petrolheads een keertje over tijdens de onthulling van de Ford GT. Een Amerikaanse klassieker in een hypermodern jasje. Ford beloofde dat de GT voornamelijk uit koolstofvezel zal bestaan en door zijn ruim 600 pk rap van zijn plek zal komen. De GT zal vanaf 2017 in ruil voor minimaal 400.000 dollar (exclusief belastingen) verkrijgbaar zijn.
Honda/Acura NSX
De Acura/Honda NSX maakte net als die andere klassieker, de Ford GT, in 2015 zijn opwachting op de beurs. Tien jaar na het verdwijnen van zijn geliefde voorganger. Qua prestaties zal de NSX weinig onderdoen voor de Ford GT, hij doet het alleen voor de helft van de prijs. Ook zal de auto dankzij de hybride techniek waarschijnlijk minder vaak bij de pomp hoeven verschijnen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Flitspaal betrapt bijzondere bestuurder op snelheidsovertreding
-
De elektrische Lynk & Co 02 maakt de Volvo EX30 overbodig
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Korreltje-zoutnieuws: zelfrijdende Tesla Cybercab komt al in 2026
-
Noemt Alpine zijn nieuwste model nou echt een teer zieltje?
-
Elektrisch rijden zonder accu’s! Toyota bezig met waterstofpatronen
-
Live: Tesla laat Robotaxi zien
-
Waarom je de goedkoopste Chinese elektrische auto niet kunt kopen
-
Tesla Model 3 krijgt nieuwe versie en is goedkoper
-
Prijs tweedehands elektrische auto’s verder gedaald, bijna 6.000 euro goedkoper
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland