Autofolder: Renault Alpine Le Mans
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F07%2FAlpine-4-e1438343476628.jpg)
Elke keer als ik de folder van de Renault Alpine Le Mans zie, denk ik aan het moment dat ik als tiener aan het hekje van de Renault Alpine-stand op de AutoRAI 1991 stond en om de brochure vroeg. Ik kreeg hem niet. Althans, niet meteen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F07%2FAlpine-1-e1438343297322.jpg)
De folder geeft mij elke keer weer een geweldig gevoel, want ik had hem ’verdiend’. Op de AutoRAI 1991 had Renault zijn sportcoupé van de andere modellen afgezonderd door de gelimiteerde Le Mans-versie onder het balkon van Hal 1 en Hal 4 op een eigen Alpine-stand te plaatsen. De wagen werd afgeschermd van het publiek door een balustrade.
“Ik vroeg of hij een folder voor mij had. “Nee”, was zijn antwoord”
Ik stond voor de afrastering en zocht contact met één van de Renault-medewerkers om een brochure te vragen. Ik was zestien jaar en niet het stereotype Alpine-koper. De lange man kwam naar mij toe en ik stelde de vraag of hij wellicht een folder voor mij had. ”Nee”, was zijn antwoord, waarop ik enthousiast begon te vertellen over de auto, het verhaal uit Autovisie van een dik half jaar eerder vers in het geheugen.
Het leek erop alsof ik de Renault-verkoper was en hij de klant. Ik gaf hem alle details: het motorvermogen, de afmetingen, het oplagecijfer, de productiematerialen, noem maar op. Aan het einde van het gesprek – het was eerder een betoog van mijn zijde dan een dialoog – bedankte ik de man voor zijn tijd. Hij antwoordde: “Wacht maar even.” Hij liep naar de Alpine en opende het rechterportier. De brochure van de Alpine Le Mans kwam te voorschijn. Hij stopte mij de folder toe en zei: ”Stop maar snel in je tas.” Ik was ongekend blij met de brochure. Ik had de verkoper duidelijk overtuigd met mijn kennis van de auto.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F07%2FAlpine-6-e1438343589367.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F07%2FAlpine-3-e1438343573725.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F07%2FAlpine-4-e1438343476628.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F07%2FAlpine-6-e1438343589367.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F07%2FAlpine-3-e1438343573725.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F07%2FAlpine-4-e1438343476628.jpg)
Thuis aangekomen haalde ik de brochure uit mijn tassen, waarin inmiddels een paar honderd folders zaten. De beste man had er me twee gegeven. Per ongeluk! De brochure zat tegen een ander exemplaar aangedrukt. De tweede heb ik kort daarna met een echte Renault-liefhebber geruild voor oude R5- en R4-folders.
Van de Alpine Le Mans maakte Renault 350 stuks. Hoeveel folders er zijn uitgeven, weet ik niet. Het is een vrij eenvoudige uitgave. Het hier afgebeelde exemplaar is Franstalig. Je vouwt hem twee maal open en rechts liggen drie kaarten met de technische specificaties en aankleding. Of de fabrikant meerdere folders heeft uitgebracht, weet ik niet. Dit is de enige die ik ken. Vanuit de Duitse importeur is er ooit een leaflet uitgegeven.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom iemand een miljoen neertelt voor deze beruchte Dodge Challenger R/T
-
4 MBO-banen in de autobranche met hoog salaris en baangarantie
-
Ook deze Ferrari Monza SP1 van LEGO kun jij niet betalen
-
Voor 267.826 euro is deze simpele Lada Niva-occasion van jou
-
Autovisie Kennisquiz: Le Mans (deel 1/2)
-
Rekeningrijden kost werkende Nederlander veel geld
-
Is de elektrische Caterham Seven nog steeds een lichtgewicht?
-
De nieuwe Aston Martin DB12 vergeet even dat Ferrari bestaat
-
BMW trekt het doek van de nieuwe 5-serie én i5
-
Duik in de prijslijst: de Hyundai Kona
-
De vernieuwde Opel Corsa: grootste probleem nu opgelost?
-
Je raadt nooit hoe extreem duur deze 1000+ pk sterke Amerikaanse occasion is!