Autofolder: Lamborghini Murciélago
De gids van het Museo Lamborghini vond dat ze het niet kon maken om mij een beschadigde brochure van de Murciélago te geven, maar gelukkig kon ik haar overtuigen dat dat kleine scheurtje in haar laatste Murciélago-folder toch écht geen probleem was. Zo verliet ik het museum met het prachtige document in een eenvoudige plastic tas.
Als de dag van gisteren herinner ik mij dat ik de brochure kreeg. Het was aan de vooravond van de Autosalon van Bologna, begin december 2004. Enkele weken daarvoor stuurde een automerk mij een uitnodiging voor een bezoek aan de Italiaanse autoshow, waar een compleet nieuw model van de fabrikant voor het eerst werd onthuld. Het was een tweedaags programma met op de tweede dag een bezoek aan de tentoonstelling. Op de eerste dag was er door de uitnodigende partij echter geen activiteit gepland. En aangezien het KLM-toestel relatief vroeg zijn wielen op Aeroporto Guglielmo Marconi di Bologna zou zetten, vroeg ik de woordvoerder van de importeur of hij er bezwaar tegen zou hebben als ik mij die dag zou afzonderen van de groep. Natuurlijk niet, liet hij weten. Ik belde direct met Lamborghini en vroeg of het mogelijk was met een Lamborghini voor een test te rijden en de fabriek en het museum te bezoeken. Binnen enkele dagen was er de bevestiging uit Italië. Een fabrieks- en museumbezoek was geen probleem. Als het donker, regenachtig en koud zou zijn, kon er echter niet met een auto worden gereden.
“Na de rondleiding stond daar Valentino Balboni, de beroemde testrijder van het merk”
De bewuste decemberdag arriveerde ik op het Aeroporto. Een forse kerel met zonnebril en een Lamborghini-bordje wachtte op me. ‘Mr. Van Bilsen, De Telegraaf’, stond erop. Ik scheidde mij van mijn collegae. Voor het eerst in mijn leven was ik op weg naar Automobili Lamborghini in Sant’Agata Bolognese. Aangekomen bij de fabriek zag ik een knaloranje Murciélago Roadster voor de deur staan. Na een warm welkom kreeg ik een indrukwekkende rondleiding door het museum en de fabriek. Het was zo interessant dat door de vele vragen en lange antwoorden het buiten al donker was geworden. Het was sowieso koud die dag.
Ik had de testrit al uit mijn hoofd gezet, maar na de rondleiding stond daar dan toch Valentino Balboni, de beroemde testrijder van het Italiaanse merk. We stapten samen in de Murciélago Roadster, waarbij Balboni als eerste stuurde. Hij toonde aan waartoe de auto in staat was. Ongekend. Ik zat te genieten. Dit was een historisch moment, niet wetende dat het het begin van veel meer Lamborghini-ervaringen zou zijn. Het tweede deel van de route kroop ik achter het stuur. Het was inmiddels pikkedonker en de carrosserie van de Murciélago was verre van overzichtelijk. Het zweet stond me in de handen tijdens het manoeuvreren van de brede koets tussen het drukke verkeer op de nauwelijks verlichte en smalle plattelandsweggetjes.
Na een dik uur arriveerden we weer bij de fabriekspoort. Ik parkeerde de oranje supercar prominent voor de deur. Balboni nam afscheid met de woorden: “You have respect for the car.” Ik liep onder begeleiding van een woordvoerster weer richting het museum. In ons gesprek kwam mijn verzameling autobrochures ter sprake. Ze liep naar haar kantoor en pakte enkele folders, inclusief de hier afgebeelde box. Het was haar laatste exemplaar en aangezien die een scheurtje vertoonde, kon ze het niet maken om hem aan mij mee te geven. Althans, dat zei ze. Daar dacht ik uiteraard anders over. Ik zei dat de beschadiging niets voorstelde. Ze pakte vervolgens een simpel plastic tasje en stopte de brochure tezamen met enkele andere folders erin.
“Balboni nam afscheid met de woorden: ‘You have respect for the car.'”
Nog nagenietend van de testrit, de rondleiding door de fabriek en het museum en de brochures ging ik met een taxi naar mijn hotel in hartje Bologna. De concollegae hadden de hele middag in de hotellobby gezeten. Ik had al een vruchtbare trip achter de rug met verschillende verhalen voor de website en de krant in de pen.
Van de hier afgebeelde brochure zijn slechts 2000 stuks geproduceerd. Lamborghini-kenner Jasper van Toorenburg vertelde mij recent dat Lamborghini de brochure had laten maken voor de eerste 2000 kopers van de Murciélago, maar uiteindelijk was vergeten om de kopers ook te verblijden met deze luxe brochure. Naast dat de uitgave genummerd en gelimiteerd is, is het waarschijnlijk de enige autobrochure ter wereld waarin een foto van de auto staat met een wielklem op een van de wielen. Ik heb hem veilig opgeborgen. Hij zit nog altijd in hetzelfde tasje als waarin de Lamborghini-dame hem destijds aan mij mee gaf.
Lees ook:
Ook interessant
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China