Bentley bracht in 2010 een, zoals we dat nu zien, papieren carconfigurator uit als brochure. Het maakte de keuze en vooral de samenstelling van de luxe automobiel nog gecompliceerder dan het al was.

IMG_6301


Als u in de markt zou zijn voor een Rolls-Royce, Lamborghini, Bentley, Ferrari of Maybach weet u dan al hoe u de prestigieuze automobiel gaat aankleden? Staan de keuze voor de carrosseriekleur, de interieuraankleding en accessoires al op voorhand vast of zit u straks achter een digitale carconfigurator de limousine of sportwagen samen te stellen? Het lijkt mij een verschrikkelijk karweitje. De keuzes zijn legio en wat is nu precies de ultieme combinatie.

De brochures van Bentley in 2010 waren meer dan alleen tekst en foto’s. Het was een pakket waarmee je thuis met vrouwlief en kinderen al een selectie voor de koetswerkkleur, de interieurbekleding, de wieldesigns, de dashboardafwerking, de stoeldesigns en, indien er sprake was van een convertible, de cabriokap kon maken. Je kreeg van de Bentley-verkoper een zeer mooie box mee naar huis. Opende je die, dan lag daar de brochure. Eronder vond je een kaart met kopjes als ‘hood’, ‘accessoires’, ´seat configuration`, exterieur colour’ en `body style`. En weer daaronder lag een kleine brochure en twee stapels met kaarten. Het leek op een bordspel. Uit de kaarten koos je als potentiële koper de mooiste items, zoals de carrosserievariant, de kleur en de accessoires. Vervolgens schoof je die op de kaart onder het bijbehorende kopje. Het leek wellicht op een kleuterachtig spelletje, alsof je kleurplaat maakte en die bij de dealer voor je cadeau moest inleveren.

Of het ook zo bij de klant overkwam, weet ik niet. De Bentley-verkoper overhandigde mij destijds de brochure en zei dat dit een wel heel vreemde brochure was. Het was al snel duidelijk dat de klanten en verkopers de brochure niet handig vonden om mee te werken. Bentley stapte voor het daaropvolgende modeljaar over op andere, prachtige boekwerken, waar het sindsdien aan vasthoudt.

IMG_6303


De Engelsen maakten voor al hun modellen een specifieke brochure, voor de Continental GTC, De Continental Speed, de Continental Flying Spur, ga zo maar door. Om de dikke dossiers uit elkaar te houden gaf de fabrikant elke uitgave een eigen kleurtje. Rood was de kleur voor de Continental Supersports.