Bart Oostvogels
Bart Oostvogels Nieuws 28 sep 2015
Leestijd: 7 minuten

Dossier Volkswagen: Alles over dieselgate

Het Volkswagen-concern is verwikkeld in een groot milieuschandaal. De Duitse autofabrikant met merken als Audi, Porsche en Volkswagen wacht een miljardenboete in de Verenigde Staten wegens overtreding van milieuwetgeving. Het bedrijf heeft geknoeid met de software van zijn dieselmodellen, waardoor de uitstoot van schadelijke stoffen tijdens uitlaatgastest binnen de gestelde normen viel, terwijl in werkelijkheid de emissie veel hoger ligt.

Volkswagen hood masks and covers for diesel TDI engine are seen in this illustration in second-hand car parts in Jelah
  • Daimler-topman Dieter Zetsche heeft zijn zorgen uitgesproken over de situatie bij Volkswagen. Volgens hem kan het diesel- en CO2-schandaal van die autobouwer gevolgen hebben voor de gehele Duitse auto-industrie.
  • Volkswagen heeft in een brief aan de Europese Unie beloofd te willen betalen voor de foutieve CO2-waardes waarmee de fabrikant duizenden benzineauto’s heeft aangeprezen en verkocht. Daarbij dringt de Duitse autobouwer er op aan dat de EU niet de Volkswagen-rijder moet beboeten, maar het concern zelf.
  • De storm rond het wereldwijde dieselschandaal dat Volkswagen al met een miljardenverlies in ernstige problemen heeft gebracht, krijgt een staart die voor de Europese markt nog veel rampzaliger kan zijn.
  • De door het dieselschandaal veel vervuilendere Volkswagenauto’s hebben alleen al in de Verenigde Staten tot 59 sterfgevallen geleid. In Europa ligt dit aantal waarschijnlijk nog veel hoger.
  • Het schandaal met de ‘sjoemelsoftware’ in dieselwagens kost Volkswagen een flinke som geld. De Duitse autobouwer neemt in het derde kwartaal een last van €6,7 miljard voor de personenautodivisie, en kwam daardoor in het derde kwartaal in de rode cijfers terecht.
  • Het door het dieselschandaal geplaagde autoconcern Volkswagen heeft de voormalige topman van automerk Opel aangetrokken voor het uitstippelen van de strategie. Die nieuwe topmanager, Thomas Sedran, zal daarbij direct gaan rapporteren aan de nieuwe bestuursvoorzitter Matthias Müller.
  • Volkswagens financieel directeur en aankomend president-commissaris Hans Dieter Pötsch beschouwt het dieselschandaal waarin Volkswagen afgelopen weken verzeild is geraakt als “een crisis die het bedrijf in zijn voorbestaan bedreigt“.
  • Eigenaren van Volkswagens, Audi’s, Skoda’s en Seats met een dieselmotor reageren opmerkelijk mild op Dieselgate. De meesten van hen nemen de autobouwer niets kwalijk en de overgrote meerderheid blijft het merk trouw.
  • Houston, Volkswagen heeft een probleem. Het bestuur van Harris County in Texas, waar de stad Houston onder valt, eist een schadevergoeding van 100 miljoen dollar van de Duitse automaker.
  • Het onderzoek van Volkswagen naar het dieselschandaal dat twee weken geleden aan het licht kwam, zal waarschijnlijk maanden in beslag nemen. Dat maakte de Duitse autofabrikant donderdag bekend.
  • De stichting VolkswagenAudiclaim gaat alle schade voor de bezitters van een Volkswagen met de EA 189-dieselmotor verhalen op de Pon Dealer Groep BV, een zusteronderneming van Volkswagen-importeur Pon’s Automobielhandel. De stichting legt een schadeclaim van 800 miljoen euro neer en eist vooruitlopend op de uitspraak een voorschot van vijf miljoen euro.
  • De Britse importeur van Volkswagen, met ook de merken Audi, Seat en Skoda onder zijn hoede, staakt de verkoop van dieselmodellen met de EA 189-motor. Het gaat om 4.000 stuks die momenteel bij het Engelse hoofdkantoor en de dealers op voorraad staan.
  • Justitie in Parijs is vrijdag een vooronderzoek begonnen naar mogelijke ,,zware misleiding” door Volkswagen. Ook de Italiaanse mededingingsautoriteit bekijkt of de Duitse autobouwer moet worden aangepakt voor het sjoemelen met de uitstootwaarden van dieselauto’s. Het bedrijf ligt daarom ook in eigen land en in de Verenigde Staten onder de loep bij justitie.
  • Noorwegen gaat zijn nieuwe autobelastingen mogelijk later invoeren. Het land wilde vanaf begin 2016 de aanschaf van ‘schone’ auto’s gaan stimuleren door belasting te heffen op basis van de uitstoot, maar komt daar op terug door het Volkswagen-schandaal.
  • Seat stopt met onmiddellijke ingang alle leveringen van de modellen met de gewraakte EA 189-dieselmotor. De fabrikant is de eerste partij binnen de Volkswagen Groep die met een internationale leveringsstop komt. Volkswagen zelf laat het tot nu toe aan de importeurs over.
  • Volkswagen gaat de 11 miljoen dieselauto’s die zijn uitgerust met software die de uitstoot kan manipuleren van nieuwe software voorzien zodat aan de regels wordt voldaan. Volgens de nieuwe topman Matthias Müller zijn er omvangrijke plannen opgesteld voor de vervanging die voorgelegd zullen worden aan toezichthouders.
  • Milieudefensie gaat hackers inzetten om de software van dieselpersonenauto’s te kraken. De actiegroep wil daarmee meer duidelijkheid krijgen over het gesjoemel van autofabrikanten. Dat zegt Ivo Stumpe van Milieudefensie.
  • Pon heeft maandag de verkoop van auto’s met een Euro 5-dieselmotor van het motortype EA 189 tijdelijk opgeschort. Het gaat om 4.100 dieselauto’s die op voorraad staan.
  • Skoda geeft aan dat de sjoemelsoftware ook in zijn modellen is toegepast. Het gaat om een wagenpark van 1,2 miljoen voertuigen. Al eerder maakten Volkswagen en Audi hun cijfers bekend.
  • De Duitse justitie start een onderzoek naar mogelijke fraude door de inmiddels opgestapte Volkswagen-topman Martin Winterkorn.
    Het Volkswagen-concern maakt bekend dat in 2,1 miljoen modellen van Audi de sjoemelsoftware is toegepast. Dat meldt de autobouwer. Van de bewuste Audi’s is het gros in Europa geleverd.
  • Volkswagen heeft toegegeven dat zo’n 11 miljoen dieselauto’s wereldwijd zijn uitgerust met software die ervoor zorgt dat de uitstoot van schadelijke stoffen tijdens laboratoriumtests lager uitvalt dan in het dagelijks gebruik.
  • Bondskanselier Angela Merkel dringt er op aan dat de onderste steen boven moet komen in het dieselschandaal binnen de Volkswagen Groep. “Gezien de moeilijke situatie moet Volkswagen volledige openheid van zaken geven en moet men zich inspannen om de hele kwestie op te helderen”, aldus Merkel. “Ik hoop dat de feiten zo snel mogelijk op tafel komen.”
  • Diverse Europese ministers willen dat ‘Brussel’ een onderzoek start. Dat moet zich vooral richten op de manier waarop de uitstoot gemeten wordt. “Het is van vitaal belang dat het publiek kan vertrouwen op die tests”, aldus een Engelse verkeersminister.
  • Volgens de RDW is de toelatingsautoriteit die de betreffende Volkswagens heeft goedgekeurd, de verantwoordelijke partij om eventueel onderzoek te doen. “En dat is in dit specifieke geval niet RDW.”
  • Volkswagen hangt in de Verenigde Staten een boete die kan oplopen tot 16 miljard euro boven het hoofd. Het concern zet in eerste instantie 6,5 miljard euro opzij. De voorziening is bedoeld om de kosten te dekken van “de noodzakelijke servicemaatregelen en andere inspanningen om het vertrouwen van de klanten terug te winnen”, aldus het bedrijf.
  • In een officieel videostatement vertelt Volkswagen CEO Martin Winterkorn het volgende: “Ik heb op dit moment niet op alle vragen antwoorden. Alles moet in ieder geval op tafel komen. Zo snel en zo transparant mogelijk. Dat heeft nu de hoogste prioriteit binnen ons bedrijf. Dat zijn we ook aan iedereen verplicht. Ik wil benadrukken dat deze vorm van manipulatie nooit opnieuw zal gebeuren. Miljoenen mensen op deze wereld vertrouwen op ons merk, onze modellen en op onze technologie. Ik heb daarom eindeloos veel spijt dat we het vertrouwen van deze miljoenen mensen hebben geschonden. Ik wil mij verontschuldigen. We gaan er alles aan doen om de schade te herstellen en om het vertrouwen terug te winnen. Ik geef u mijn woord dat we in de toekomst met volledige openheid verdergaan.”
  • Op donderdag 17 september stond de beurskoers van Volkswagen (VWA) nog op 167,17 punten, maar gisterenavond is het aandeel van het Volkswagen concern geëindigd op 111,50. Hierdoor heeft het autoconcern meer dan 27 miljard euro in rook zien opgaan. Naar verwachting daalt het aandeel van Volkswagen nog verder. Zo af toe tikt de koers zelfs al 105 aan.
  • De United States Environmental Protection Agency (EPA) start naar aanleiding van de problematiek rondom 2.0 TDI-dieselmotoren van Volkswagen nu ook een onderzoek naar de 3.0 V6 TDI’s van het concern. De EPA is ook onderzoeken bij andere autofabrikanten gestart, want mogelijk hebben ook andere automerken soortgelijke software aan boord waarmee de uitlaatgastest.
  • Volkswagen CEO Martin Winterkorn stapt op bij Volkswagen. In een verklaring laat hij weten dat hij zijn verantwoordelijk neemt in het belang van het bedrijf en niet omdat hij een fout heeft gemaakt.
  • Volkswagen heeft niet alleen in de VS, maar ook in Europa testresultaten gemanipuleerd. Dit heeft de Duitse minister van Transport Alexander Dobrindt gezegd.
  • Volkswagen zou op 25 september Porsche-topman Matthias Müller benoemen als opvolger van de eerder opgestapte Martin Winterkorn.
  • Het Amerikaanse advocatenkantoor Hagens Berman heeft inmiddels al van duizenden Volkswagen-bezitters een aanklacht ontvangen naar aanleiding van de dieselgate affaire.
  • Autoconcern Volkswagen heeft een nieuwe CEO aangesteld: de 62-jarige Matthias Müller, huidig Porsche-topman van Porsche AG. Müller volgt de woensdag opgestapte Martin Winterkorn op.
  • Nederland blijft VW-diesels verkopen terwijl Zwitserse dealers een verkoopstop overwegen en een grote Belgische importeur dat al heeft gedaan.
  • Autofabrikant Volkswagen heeft tot en met 7 oktober om met een oplossing te komen voor het schandaal met dieselmotoren. De Duitse transportautoriteit KBA heeft dat ultimatum aan het bedrijf voorgelegd in een brief die in handen is van de krant Bild am Sonntag. De autoriteit eist van de juridische afdeling van Volkswagen bindende maatregelen en een tijdschema.

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.