Audi RS5 wordt fors voordeliger
Nog altijd heeft de Audi RS5 450 pk, maar de vanafprijs wordt wel een stuk lager dan dat hij was. Dat zit hem allemaal in de nieuwe motor.
Zescilinder
Geen hoogtoerige 4,2 liter V8 meer, maar een geblazen zescilinder. De nieuwe Audi RS5 heeft namelijk een 2,9 liter V6. Het vermogen blijft weliswaar gelijk met 450 pk, het koppel neemt wel flink toe, want met 600 Nm produceert de zescilinder maar liefst 130 Nm meer dan de V8. Toch doen die cijfers er allemaal totaal niet toe, want voor de prijs telt maar één ding: de uitstoot. En die is natuurlijk niet op het niveau van een driecilinder met elektro-ondersteuning, maar wel fors lager dan dat hij was. Met 197 gram stoot hij zo’n vijftig gram minder CO2 uit dan zijn voorganger en dat merk je in de vanafprijs.
Prijs
Je moet namelijk minimaal 117.625 euro achterlaten bij de Audi-dealer. Dat was bij de vorige RS5 nog ruim 133.000 euro. Toch mooi een verschil van 15.000 euro, al zal de gemiddelde RS5 uiteindelijk de showroom verlaten voor meer dan de 133.000 die hij eerst moest kosten.
Opties
Audi rekent namelijk 8262 euro voor het RS Dynamic-pakket. Dat voegt een sportdifferentieel toe, een sneller stuurhuis, adaptieve dempers en regelt de begrenzer niet op 250 km/h af, maar op 280 km/h. Wil je dan ook nog elektrisch verstelbare stoelen, elektrisch inklapbare buitenspiegels en een automatisch dimmende binnenspiegel, moet je nog eens 2661 euro achterlaten. Oh, en dan wil je natuurlijk ook nog een dak van koolstofvezel. Goed, dat kost dan wel 4902 euro, maar staat wel heel goed. En de spiegels dan ook maar, de 1681 euro wel waard. Keramische remmen? Uiteraard. Kost je wel 8402 euro. Dan nog een Bang & Olufsen geluidssysteem om het af te maken? Koopje voor 1189 euro.
Lees ook:
Ook interessant
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland
-
Kun je geen McLaren P1 LM betalen? Koop dan op z’n minst de motor
-
Rara, wat is dit? En het antwoord is niet: een Ferrari
-
Alpine doet opvallende claim of verkoopt onzin
-
Gespot: Polestar 3 eindelijk uitgeleverd, maar werkt hij al volledig?
-
Nog 4.695 mensen kunnen subsidie krijgen op de Peugeot e-408
-
Deze 15.000 euro kostende open occasion is hartstikke winterhard