Autovisie
Autovisie Nieuws 5 nov 2020

Audi RS E-tron GT: eerste elektrische RS-model van Audi

Met de Taycan laat Porsche zien dat zijn elektrische sportsedan er in verschillende uitvoeringen is. Dat voorbeeld gaat zustermerk Audi met de twee-eiige tweelingbroer E-tron GT ook volgen. Audi Sport verzorgt het topmodel, waarmee de RS E-tron GT het moet opboksen met de Porsche Taycan Turbo!

De architectuur, elektromotoren, transmissie en het batterijpakket van LG zijn de overeenkomsten tussen de Porsche Taycan en de Audi RS E-tron GT. De carrosserie, de onderstelafstelling, aankleding, uitrusting en de software zijn echter afwijkend. Audi wilde wel degelijk een eigen sausje over Porsches elektro-architectuur gieten. Wat het resultaat is, zien we vrij spoedig. Het merk bouwt al maanden de spanning op door elke keer een stukje van de puzzel te leggen. Wanneer het complete plaatje er ligt, is nog de vraag. De Duitsers stellen de elektrische sportsedan in ieder geval nog dit jaar voor. De levering van de vijfpersoons sportsedan zal echter pas volgend jaar plaatshebben.

Audi RS E-tron GT Audi RS e-tron GT

Productielijn van Audi R8

Audi bouwt de RS E-tron GT zelf. Dat doen de Duitsers in de faciliteit waar men ook de R8 vervaardigt. Er is dus duidelijk een scheidslijn met de Taycan, die door Porsche zelf wordt gemaakt. Audi positioneert de E-tron GT op zijn eigen wijze, in de hoop dat het model voor de Volkswagen Groep niet met de Taycan concurreert.

Audi RS E-tron GT Audi RS e-tron GT

Concurrent RS7 Sportback

Toch zoekt Audi de confrontatie met de sportsedan op. Natuurlijk heeft de Audi-variant een eigen gezicht van de hand van designbaas Marc Lichte. Hij heeft een nadrukkelijke Sportback-lijn, al wordt die term voor de E-tron GT niet gebruikt. De sportsedan borduurt voort op de sportieve lijn van de familie, die van de RS-types. Met zijn grote grille, de verhouding tussen rooster, lichtunits en bumpers zijn overgenomen van de RS6 Avant en RS7 Sportback, die weer een link leggen met de motorsport-producten van het merk. De RS7 Sportback zou wel eens een zware kluif aan de E-tron GT kunnen hebben, door zijn soortgelijke carrosserievorm en prestatieniveau. Want Audi brengt de E-tron GT ook als RS E-tron GT, dus met de Renn Sport-aanduiding.

Audi RS E-tron GT Audi RS e-tron GT

Tot 475 kW sterke aandrijflijn

De RS E-tron GT is de Taycan Turbo-versie van de E-tron GT-familie. Hij krijgt elektromotoren op de voor- en achteras, beschikt over vierwielbesturing voor extra rijdynamiek en wendbaarheid, heeft een 93,4 kWh groot accupakket en komt met een 800 Volt-systeemvoltage. De elektromotoren zorgen voor een constant vermogen van 440 kW, met maximaal 475 kW in de overboostfunctie. De elektrische sportsedan is in staat om de sprint 0-100 km/h in minder dan 3,5 tellen af te leggen. De topsnelheid bedraagt 250 km/h, maar de fabrikant laat doorschemeren dat een hogere topsnelheid zal worden aangeboden.

Audi RS E-tron GT Audi RS e-tron GT

Audi Sport komt met PHEV’s

Voor RS is de E-tron GT zijn eerste volledig elektrische model, zo stelt de autobouwer. Van de R8 bouwde Audi al tweemaal een strikt gelimiteerde serie. Een verkoopsucces was het model niet. De RS E-tron GT zal echter in grotere volumes op de weg verschijnen. De fabrikant geeft aan dat elektrificatie voor meer modellen op de agenda staat. Het gaat daarbij ook op plug-in hybrides. Om welke modellen het gaat, geeft het merk nog niet aan. Het kijkt naar eigen zeggen per modellijn wat de juiste optie is. Maar een stekker voor een RS is dus niet langer vreemd. Te beginnen bij de Taycan-broer.