Audi R8 Green Hell is geen beest
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F09%2FA205735_medium.jpg)
Ter gelegenheid van de 24-uursrace op de Nürburgring presenteert Audi een gelimiteerde uitvoering, de R8 Green Hell. De speciale editie, waarvan er slechts 50 het levenslicht zien, draagt het koosnaampje van het beruchte circuit.
Green Hell, zo wordt de oude Nürburgring genoemd; de Nordschleife. Vanwege zijn bosrijke omgeving, het wisselvallige weer en de talrijke bochten en hoogteverschillen is het oude circuit een van de meest uitdagende banen ter wereld. Je moet het dik 20 kilometer lange circuit goed kennen om er ook daadwerkelijk hard te gaan. Geregeld gebeuren er ongelukken, zowel tijdens race- als publieksdagen. Afgelopen weekeinde vormde de Nordschleife weer het toneel voor de 24 Uursrace van de Nürburgring. Reden voor Audi om stil te staan bij de vijf overall-overwinningen die het merk in de periode van 2012 tot en met 2019 haalde. Dat deden de Duitsers met de R8, het model waarmee het tussen 2009 en 2011 ook de GT3-klasse op zijn naam schreef. Van de raceversie bestaan meerdere uitvoeringen, inclusief een GT4-uitmonstering.
Optische aanpassingen R8 Green Hell
Het nieuwe actiemodel is gebaseerd op de R8 V10 Performance Quattro. Op technisch vlak blijft alles bij het oude en dat betekent dat een V10-motor met 620 pk voor de aandrijving zorgt. De verschillen zitten puur in de aankleding. De introductiekleur is Tioman Green, een verwijzing naar de Groene Hel én naar de kleurstelling van de raceversie met startnummer 1 van afgelopen weekeinde. Maar voor wie de groene tint te groen vindt en in de relatie tot de Groene Hel niet vindt passen, zijn er de kleuren Ibis White, Daytona Gray en Mythos Black.
In het geval van de grijze en witte kleurstelling komen wel de andere specifieke details duidelijk naar voren. De R8 Green Hell beschikt namelijk over een stickeraankleding. Zowel op de motorkap, de voorruit, de sideblade, dak, B-stijl als de A-stijl zijn zwarte matte of glossy vlakken met tekst aangebracht. Op een lichte koets springen die elementen er direct uit. Dat geldt sowieso voor de 20-inch lichtmetalen wielen in 5-spaaksdesign. Ze kennen een rode tint.
Racekuipen
Binnenin kleedt Audi de sportcoupé een klein beetje in racetrim aan door voor sportstoelen te kiezen. De traditionele deurhendels zijn bovendien vervangen door stoffen lussen. Audi bekleedt het meubilair met alcantara, wat ook terug te vinden is op de armsteunen, het instrumentarium en het stuurwiel. Centraal op het stuur is een rode markering voor de rechtuitstand aangebracht. Tot slot liggen in de voetruimtes matten met het opschrift R8 Green Hell, welke aanduiding ook bovenaan het raam is te vinden.
Alleen als Coupé
Audi bouwt 50 stuks van de 331 km/h snelle R8 Green Hell. Het zijn allemaal coupés.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit voorstel van Honda maakte Nissan kwaad bij fusiegesprek
-
Volvo XC60 oogt anders en is plots duizenden euro’s goedkoper
-
EV-rijders betalen plots fors meer aan de publieke laadpaal
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd
-
Hè hè! Peugeot e-3008 en e-5008 krijgen eindelijk fatsoenlijk vermogen