Audi Q4 E-tron is productierijp
Met de presentatie van de Q4 E-tron licht Audi al een tipje van de sluier van een nieuwe, compacte SUV met elektrische aandrijflijn. De nieuwe SUV moet eind 2020 op de markt komen.
MEB-platform
De nu op de Autosalon van Geneve voorgestelde compacte SUV luistert naar de naam Q4 E-tron. Anders dan de Q4-verwijzing doet vermoeden is het type geen broer van de Q3 of Q5. De nieuweling staat juist op het fonkelnieuwe MEB-platform dat specifiek voor elektrische voertuigen binnen de Volkswagen Groep is ontwikkeld. Door het gebruik van de Q4-benaming, waarmee direct wordt verklaart waarom Audi de coupé-variant op basis van de Q3 geen Q4 maar Q3 Sportback doopt, is direct duidelijk waar de Duitse autobouwer de SUV binnen het programma positioneert. Hij is 4,59 meter lang en 1,90 meter breed. De hoogte bedraagt 1,61 meter. De wielbasis bedraagt 2,77 meter.
Q-wielkasten
In lijn met de E-tron, waarvan de eerste exemplaren inmiddels op de weg zijn te vinden, beschikt de compactere Q4 e-tron over designelementen die kenmerkend zijn voor de elektrische modellen en de Q-types, zoals de gesloten grille en de door kunststoffen panelen op de portieren geaccentueerde positie van de batterij en de ‘quattro’-wielkasten. Ook hier worden de achterlichtunits door een lichtband met elkaar verbonden, iets dat voor de sedans en Avants louter voorbehouden is aan de 7- en 8-modellen.
Aandrijflijn
In het studiemodel past Audi twee elektromotoren toe. De krachtbronnen leveren een gezamenlijk vermogen van 225 kW. De trekkracht kan via alle vier de wielen op de weg overgebracht, maar onder normale omstandigheden drijft alleen de 150 kW sterke elektromotor achterin de achterste wielen aan. De elektromotoren halen hun energie uit een batterij met een capaciteit van 82 kWh. Volgens de WLTP-norm zou de Q4 E-tron in staat zijn om een afstand van ruim 450 kilometer te halen.
Virtual cockpit
Doordat de Q4 e-tron puur als elektrische auto is ontworpen, biedt de SUV veel interieurruimte, wat wordt vergroot door het achterwege laten van de traditionele middentunnel. Het instrumentarium bestaat uit de inmiddels bekende virtual cockpit en een groot head-up display met een nieuwe augmented reality-functie. Centraal op het dashboard bevindt zich een 12,3 inch groot touch-screen voor de bediening van infotainment- en voertuigfuncties. In het stuur zijn de bedieningsknoppen van veel functies ondergebracht.
Offensief
De Q4 e-tron maakt deel uit van Audi’s elektrische E-tron-offensief. In de periode tot en met 2025 verschijnen in totaal twaalf volledig elektrisch aangedreven modellen op de markt.
Lees ook:
Ook interessant
-
De nieuwe Porsche Cayenne-MPV van Mark Zuckerberg is bizar
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3
-
Importheffingen voor Chinese EV’s definitief! Duitsland vreest conflict
-
McLaren W1 is krankzinnige supercar met een opmerkelijke spoiler
-
Heiligschennis of niet? Deze RX-7 heeft wel héél bijzondere motor
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Renault en Stellantis ontkennen fusieplannen en samenwerking met BMW
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk