Audi PB18 E-Tron: Supercar en shooting brake tegelijk
![audi_pb_18_e-tron_47_01b8022e0a5006ef](https://img.autovisie.nl/images/XJy79sAa3qgzuv17Dxpsxm0z23g=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Faudi_pb_18_e-tron_47_01b8022e0a5006ef.jpg)
In feite kunnen we de Audi PB18 E-Tron een cross-over noemen. Het nieuwste elektrische studiemodel uit Ingolstadt is een wonderlijke combinatie tussen een supersportwagen en een shooting brake.
Hij is ontworpen door de Audi-designstudio in Malibu, Californië en werd onthuld op het Pebble Beach Concours d’Elegance. Een grappige gimmick vinden we in het interieur, waar de bestuurdersstoel, het stuur, de pedalen en het instrumentarium zijn te verschuiven. Zo kan de PB18 worden getransformeerd van een éénzitter (met de bestuurder à la McLaren F1 in het midden) tot een tweezitter met de bestuurder links en de passagier rechts. Dankzij zijn shooting brake-achtige carrosserie is er ruimte voor 470 liter aan bagageruimte.
Drie elektromotoren
Voor de aandrijving van de PB18 zorgen drie elektromotoren: twee op de achteras en één op de vooras. Samen zijn ze goed voor 680 pk en 830 Nm koppel, al is er kortstondig zelfs een vermogen van 775 pk beschikbaar. Van stilstand naar 100 km/h zou de vierwielaangedreven PB18 in iets meer dan 2 seconden moeten kunnen doen. De elektromotoren worden gevoed door een solid-state batterij met een capaciteit van 95 kWh, die goed zou moeten zijn voor een actieradius van meer dan 500 kilometer. Opladen duurt met een 800 Volt-lader slechts 15 minuten.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?