Audi e-tron krijgt 25 kilometer meer bereik
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Faudi-e-tron-audi-etron-autovisie-nl-copy-copy-copy-copy-copy-copy.jpg)
Tesla is niet de enige die auto’s tussentijds kan upgraden, ook Audi laat zien dat het hetzelfde kan. Met een flinke technische update vergroot de fabrikant de actieradius van de Audi e-tron 55 quattro met 25 kilometer.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Faudi-e-tron-audi-etron-autovisie-nl-copy-copy-copy-copy-copy-copy-copy.jpg)
Updates aan auto’s komen doorgaans pas een paar jaar na de introductie van het voertuig. Dan krijgt hij direct een facelift, waardoor hij er weer even tegenaan kan. De enige fabrikant die niet aan dat riedeltje meedoet, is Tesla. De Californische autobouwer is van mening dat je verbeteringen direct moet doorvoeren en niet moet bewaren tot een algemene update. Blijkbaar kan Audi zich ineens ook in die werkwijze vinden. Het merk geeft de Audi e-tron 55 quattro een aanzienlijke technische update met het gevolg dat hij 25 kilometer verder komt op een volle lading.
Restrem-koppel
Waar Tesla met een software-update een auto meer (of minder) bereik kan geven, heeft Audi dus iets meer nodig om extra kilometers uit de aandrijflijn te persen. In dit geval is het remsysteem van de e-tron onder handen genomen. Hierdoor wordt het restrem-koppel verminderd, of met andere woorden: het vermindert ongewenste wrijving tussen remschijf en blokken.
Daarnaast is de aansturing van de aandrijflijn geoptimaliseerd. In het verbeterde model wordt de motor op de vooras sneller volledig uitgeschakeld wanneer de Audi op een vaste snelheid rijdt. Deze elektromotor wordt weer ingeschakeld als de bestuurder het gaspedaal (of stroompedaal) indrukt en vraagt om meer vermogen. Ook is de koeling van het accupakket verbeterd, zodat deze efficiënter stroom afgeeft.
Uitrollen
En als je denkt dat dit al veel werk is voor die 25 kilometer extra, dan moet je weten dat het nog niet alles is. Audi verbeterde namelijk ook het de manier waarop de e-tron energie terugwint uit de elektromotoren. Volgens de fabrikant recupereert de auto nu zoveel meer energie als de bestuurder zijn afremt of de auto laat uitrollen, dat het bereik met maximaal 30% kan toenemen.
De hier besproken upgrade geldt alleen voor de Europese versie van de Audi e-tron 55 quattro. De fabrikant belooft de prijs van de auto niet te verhogen. Daarnaast laten de Duitsers weten dat er nog een S-Line-pakket voor de e-tron aankomt. Deze bestaat uit sportievere bumpers, een vleugel, een diffuser en 20-inch velgen. Wat voor impact deze ‘upgrade’ heeft op het bereik, laat Audi nog niet weten.
De ge-update Audi e-tron is vanaf nu verkrijgbaar bij de dealers. We raden u dan ook aan extra goed op te letten of u wel het geüpdatete model geleverd krijgt als u bezig bent met de aanschaf van een e-tron.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom deze Ferrari 550 Maranello uit 2001 een parachute heeft
-
Pas op, Jan Akkerman en Thijs van Leer! Dit is de eerste focusflitser
-
Hoe (adaptieve) cruise control de kans op een ongeluk vergroot
-
Koop deze Cybertruck-grafkist! Optioneel met Full Self-Burying
-
Volvo EX30 duizenden euro’s goedkoper en nieuwe ‘offroadversie’
-
Efficiëntie van elektromotor is al 97 procent, maar Audi wil meer
-
‘Notoire alcomobilisten moeten alcoholslot in de auto krijgen’
-
Goed nieuws! Benzine-BMW M3 blijft ‘zo lang mogelijk’ bestaan
-
Jouw kind is de coolste van de buurt met dit elektrische MG’tje
-
Deze Chinese EV is ‘n ster in fileparkeren! Alleen vernielt-ie z’n banden ermee
-
Je mag ook niks! Ferrari wil geen ‘opzichtige’ kleurencombinaties meer
-
Voor deze strakke, zakelijke SUV-occasion betaal je 20.000 euro