Audi A8 W12 bestaat, maar komt toch niet
Officieel bestaat hij niet en zal hij er ook niet komen. Toch heeft Audi meerdere exemplaren van de A8 met W12-motor gebouwd. De fabrikant ziet er echter van af om de motorversie in productie te nemen.
Een van de topfunctionarissen van Audi liet vorig jaar maart weten dat de huidige A8 de allerlaatste generatie is waarin de twaalfcilinder benzinemotor zou komen. Het blijkt dus de editie ervoor te zijn geweest, want in ieder geval voor Europa gaat Audi zijn vierdeurs topmodel niet bouwen. De fabrikant vindt bij nader inzien de knoeperd van een W12-blok niet in de huidige tijdgeest passen, ondanks dat één van de Audi-functionarissen vorig jaar in de Amerikaanse media zei: “Er zijn klanten die heel graag de twaalfcilinder willen hebben. Ze zijn blij met de motor en zullen hem ook gaan krijgen. Maar dit wordt de laatste keer dat we de W12-versie zullen leveren.” Op het moment dat de persoon het zei, was het inderdaad de bedoeling dat de A8 W12 er zou komen. De fabrikant heeft zelfs enkele prototypes gebouwd, naar verluidt waren het er drie. De auto’s zijn zelfs gebruikt voor presentaties. Maar vaker zullen we de A8 W12 niet zien.
Single frame grille
De allereerste keer dat Audi de W12-motor in de A8 lepelde, was in 2001. De krachtbron had een slagvolume van 6,0 liter en haalde 420 pk uit de twaalf cilinder. De levering was van korte duur, aangezien de limousine zich al in de herfst van zijn levenscyclus bevond. Audi gaf er wel een vervolg aan. Het duurde even voordat de W12-uitvoering weer op de markt kwam, maar het type maakte wel indruk. Als enige versie van de tweede generatie A8 had de sterkste motorisering een aangepast front. De inmiddels bekende single frame grille beleefde op de W12 zijn debuut. Het front kwam later, nadat enkele klanten al hun ‘minder bedeelde’ A8 hadden laten aanpassen, ook op de andere types beschikbaar. De motor leverde nu 450 pk. Voor de derde generatie, die in 2011 verscheen, vergrootte Audi de cilinderinhoud van 6,0 tot 6,3 liter. Het vermogen ging weer omhoog. In plaats van 450 pk leverde de W12-motor nu 500 pk.
Bentley
Met het einde van de A8 W12 valt niet het doek voor de krachtbron. De dubbele VR6-motor is onveranderd in de Bentley Continental GT en Bentayga verkrijgbaar. In de prestigieuze Britten hangt een dubbel geblazen blok met respectievelijk 635 en 608 pk.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver