Audi A8 W12 bestaat, maar komt toch niet
Officieel bestaat hij niet en zal hij er ook niet komen. Toch heeft Audi meerdere exemplaren van de A8 met W12-motor gebouwd. De fabrikant ziet er echter van af om de motorversie in productie te nemen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fschermafbeelding-2019-05-02-om-11-44-49.png)
Een van de topfunctionarissen van Audi liet vorig jaar maart weten dat de huidige A8 de allerlaatste generatie is waarin de twaalfcilinder benzinemotor zou komen. Het blijkt dus de editie ervoor te zijn geweest, want in ieder geval voor Europa gaat Audi zijn vierdeurs topmodel niet bouwen. De fabrikant vindt bij nader inzien de knoeperd van een W12-blok niet in de huidige tijdgeest passen, ondanks dat één van de Audi-functionarissen vorig jaar in de Amerikaanse media zei: “Er zijn klanten die heel graag de twaalfcilinder willen hebben. Ze zijn blij met de motor en zullen hem ook gaan krijgen. Maar dit wordt de laatste keer dat we de W12-versie zullen leveren.” Op het moment dat de persoon het zei, was het inderdaad de bedoeling dat de A8 W12 er zou komen. De fabrikant heeft zelfs enkele prototypes gebouwd, naar verluidt waren het er drie. De auto’s zijn zelfs gebruikt voor presentaties. Maar vaker zullen we de A8 W12 niet zien.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fschermafbeelding-2019-05-02-om-11-46-20.png)
Single frame grille
De allereerste keer dat Audi de W12-motor in de A8 lepelde, was in 2001. De krachtbron had een slagvolume van 6,0 liter en haalde 420 pk uit de twaalf cilinder. De levering was van korte duur, aangezien de limousine zich al in de herfst van zijn levenscyclus bevond. Audi gaf er wel een vervolg aan. Het duurde even voordat de W12-uitvoering weer op de markt kwam, maar het type maakte wel indruk. Als enige versie van de tweede generatie A8 had de sterkste motorisering een aangepast front. De inmiddels bekende single frame grille beleefde op de W12 zijn debuut. Het front kwam later, nadat enkele klanten al hun ‘minder bedeelde’ A8 hadden laten aanpassen, ook op de andere types beschikbaar. De motor leverde nu 450 pk. Voor de derde generatie, die in 2011 verscheen, vergrootte Audi de cilinderinhoud van 6,0 tot 6,3 liter. Het vermogen ging weer omhoog. In plaats van 450 pk leverde de W12-motor nu 500 pk.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fschermafbeelding-2019-05-02-om-11-47-35.png)
Bentley
Met het einde van de A8 W12 valt niet het doek voor de krachtbron. De dubbele VR6-motor is onveranderd in de Bentley Continental GT en Bentayga verkrijgbaar. In de prestigieuze Britten hangt een dubbel geblazen blok met respectievelijk 635 en 608 pk.
Lees ook:
Ook interessant
-
Renault Megane en Scenic krijgen toch weer een brandstofmotor
-
Chinese SUV probeert Range Rover-stunt na te doen, maar faalt hopeloos en sloopt trap op berg
-
Benzine bijna 2,20 euro: ‘Boycot Russische olie en beperkte productie stuwen prijs’
-
Fiat Grande Panda vs. Firefly: deze leuke, betaalbare elektrische auto is het best
-
Tesla komt eindelijk met Apple CarPlay, maar dat ziet er heel anders uit dan bij andere merken
-
Cupra brengt de nieuwste en krachtigste Leon ooit uit: krijgt hij eindelijk Audi’s vijfcilinder?
-
Autovisie Jaarboek 2026: dit is het ideale cadeau voor een autoliefhebber
-
Laat de Lamborghini Urus staan! McLaren komt met grote SUV, en die is er sneller dan je denkt
-
China probeert stoplichtsprintjes te voorkomen met irritant (en nutteloos) stukje wetgeving
-
Tiener zakt 128 keer voor theorie-examen! Dit is hoeveel dat heeft gekost
-
Volvo gooit handdoek in de ring: schrapt lidar op ES90 en EX90
-
Zo dumpte boorbedrijf Elon Musk stiekem 12 kuub afval, terwijl het beloofde dit niet meer te doen