In de herkansing: Aston Martin bouwt DB4 GT nog 25 keer
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F12%2FSchermafbeelding-2016-12-07-om-13.13.51.png)
Voor wie in 1959 naast een spiksplinternieuwe Aston Martin DB4 GT heeft gegrepen, is er heel goed nieuws. Aston Martin laat zijn Works-afdeling 25 fonkelnieuwe exemplaren vervaardigen. Jazeker, met nul kilometer op de teller!
Aston Martin gaat de 25 exemplaren bouwen volgens dezelfde specificaties als de oorspronkelijk DB4 GT, zoals die eind jaren vijftig, begin jaren zestig leverbaar was. Dus niet met een moderne krachtbron voorin, een machinaal gebouwde carrosserie of elektrische stuurbekrachtiging.
Aluminium carrosserie
Nee, de ‘nieuwe’ Aston Martin DB4 GT’s worden precies zoals de auto ooit was. Dat betekent dat hij een authentieke 340 pk sterke zescilinder lijnmotor krijgt, met drie carburateurs, twee kleppen per cilinder en een slagvolume van 4,2 liter. De aluminium carrosserie wordt met de hand geklopt. De auto’s worden gebouwd zoals in de jaren zestig.
Chassisnummers
De chassisnummers van de nieuwe DB4 GT gaan verder waar de oude exemplaren ooit stopten. Van het originele model zijn destijds 75 stuks gemaakt. Acht daarvan waren speciale lichtgewicht versies. Om het verschil tussen nieuw en oud duidelijk te maken, krijgt de moderne variant de aanduiding ‘Continuation’.
Aston Martin Works
De bouw van de auto’s is in handen van Aston Martin restauratieafdeling, Works genaamd. Dat bedrijfsonderdeel is nog altijd in Newport Pagnell gevestigd, waar Aston Martin zelf tot 2007 auto’s maakte. Works heeft voor de 25 kopers van de DB4 GT Continuation een speciaal programma opgesteld, waarbij de auto’s naar verschillende circuits worden getransporteerd voor deelname aan races en rijtrainingen. De DB4 GT’s zijn namelijk niet gehomologeerd voor de openbare weg. Het hele Works-programma is verdeeld over twee jaar.
LEES OOK: ‘VERLOREN’ JAGUAR XKSS’EN UITVERKOCHT
Aston Martin Works zal de eerste auto’s in derde kwartaal 2017 gereed hebben. Ze gaan 1,5 miljoen pond (zo’n 1,8 miljoen euro) per stuk kosten.
Lees ook:
Ook interessant
-
In deze oerdegelijke Volvo V90 schuilt een pk-monster
-
Wij zijn de tel kwijt! Nóg een Chinees merk naar Nederland: Omoda
-
Voor 4 miljoen euro mag je niet eens de weg op met deze Bugatti
-
Zo brengt de nieuwe Lexus LBX luxe in het B-segment
-
Hoe betaalbaar is autorijden nog?
-
BMW iX vs. Hongqi E-HS9: Welke ‘Chinese’ SUV is het best?
-
Zeldzame Ferrari van Fernando Alonso te koop voor fortuin
-
Autovisie Kennisquiz: Le Mans (deel 2/2)
-
Column: Plezier beleven aan een betaalbare auto kan nog steeds!
-
Weer een nieuwe Volkswagen ID.Buzz, en die lijkt meer op de Samba-bus
-
Groei verkopen nieuwe auto’s houdt aan in mei
-
Dit kostte het om je superjacht te parkeren in Monaco rond de F1