Alpine gaat weer Rallyen met de A110 Rally
Een lichtgewicht wagentje met een 300 pk motor in het midden. Klinkt als een winnend rally-recept toch? De nieuwe Alpine A110 Rally is precies dat.
Een groot deel van de historie van Alpine speelt zich af in de rally-wereld. De Alpine A110 maakte in 1973 gehakt van iedereen in de WRC. Niet gek, want de auto woog ongeveer 700 kilo, maar had een 155 pk sterke 1.600 cc-motor in het midden liggen. Daarmee stuurde hij vele malen beter dan zijn concurrentie. En het lijkt erop dat Alpine die historie nu wil herhalen, want het Franse merk komt met een opvoerde en uitgeklede versie van de A110: de Alpine A110 Rally.
Gekieteld
De racewagen komt in navolging van de Cup- en GT4-versies van de A110. De Rally wordt dan ook op basis van die twee gemaakt. In dit geval is de auto helemaal klaargestoomd voor de rallywereld en voldoet deze aan alle officiële FIA-eisen. Dat wil zeggen dat hij een volledige rolkooi, nieuwe Brembo-remmen, nieuwe hydraulische vering en kuipstoelen met een zespuntsharnas heeft. Daarnaast is de versnellingsbak verwisseld voor een sequentiële zesbak en is de 1.8-liter vierpitter met turbo gekieteld tot meer dan 300 paardenkrachten. Al dat vermogen gaat door een sperdifferentieel naar de achterwielen.
Rallyseizoen
Alpine wil vanaf volgend rallyseizoen mee gaan racen. Vlak voordat dit seizoen van start gaat moeten de eerste auto’s dan ook aan goed betalende klanten geleverd worden. De racewagen is dan ook niet heel goedkoop. Zonder belastingen en andere bijkomende kosten vraagt de Franse autofabrikant €150.000 voor een Alpine A110 Rally. Hij zal vanaf eind dit jaar speciaal voor privateer teams en coureurs in de orderboeken verschijnen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland
-
Kun je geen McLaren P1 LM betalen? Koop dan op z’n minst de motor
-
Rara, wat is dit? En het antwoord is niet: een Ferrari
-
Alpine doet opvallende claim of verkoopt onzin
-
Gespot: Polestar 3 eindelijk uitgeleverd, maar werkt hij al volledig?
-
Nog 4.695 mensen kunnen subsidie krijgen op de Peugeot e-408
-
Deze 15.000 euro kostende open occasion is hartstikke winterhard