Alpine gaat weer Rallyen met de A110 Rally
Een lichtgewicht wagentje met een 300 pk motor in het midden. Klinkt als een winnend rally-recept toch? De nieuwe Alpine A110 Rally is precies dat.
Een groot deel van de historie van Alpine speelt zich af in de rally-wereld. De Alpine A110 maakte in 1973 gehakt van iedereen in de WRC. Niet gek, want de auto woog ongeveer 700 kilo, maar had een 155 pk sterke 1.600 cc-motor in het midden liggen. Daarmee stuurde hij vele malen beter dan zijn concurrentie. En het lijkt erop dat Alpine die historie nu wil herhalen, want het Franse merk komt met een opvoerde en uitgeklede versie van de A110: de Alpine A110 Rally.
Gekieteld
De racewagen komt in navolging van de Cup- en GT4-versies van de A110. De Rally wordt dan ook op basis van die twee gemaakt. In dit geval is de auto helemaal klaargestoomd voor de rallywereld en voldoet deze aan alle officiële FIA-eisen. Dat wil zeggen dat hij een volledige rolkooi, nieuwe Brembo-remmen, nieuwe hydraulische vering en kuipstoelen met een zespuntsharnas heeft. Daarnaast is de versnellingsbak verwisseld voor een sequentiële zesbak en is de 1.8-liter vierpitter met turbo gekieteld tot meer dan 300 paardenkrachten. Al dat vermogen gaat door een sperdifferentieel naar de achterwielen.
Rallyseizoen
Alpine wil vanaf volgend rallyseizoen mee gaan racen. Vlak voordat dit seizoen van start gaat moeten de eerste auto’s dan ook aan goed betalende klanten geleverd worden. De racewagen is dan ook niet heel goedkoop. Zonder belastingen en andere bijkomende kosten vraagt de Franse autofabrikant €150.000 voor een Alpine A110 Rally. Hij zal vanaf eind dit jaar speciaal voor privateer teams en coureurs in de orderboeken verschijnen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!