Alpina XB7: meest luxe BMW-SUV ooit krijgt Alpina-behandeling
Anderhalf jaar geleden maakte de X7 als grootste BMW ooit zijn verpletterende debuut op internet. Een mastodont die moet concurreren met gigantjes als de Mercedes-Benz GLS en de Cadillac Escalade. Grote jongens maar eigenlijk geen concurrentie voor de almachtige Alpina XB7.
Of kan Mercedes die de GLS ook levert als AMG, met een vierliter V8 in het vooronder die 612 pk en 850 Nm produceert hem wel aan? Met dat vermogen weet de 2530 kilogram zware SUV in 4,2 seconden vanuit stilstand 100 km/h te halen. Volgens de rangorde zou BMW die ster al met de X7 M50i van repliek moeten dienen. Maar die M heeft een 4,4-liter V8 met slechts 530 pk en 750 Nm en daarmee heeft 2455 kilogram zware X7 een halve tel meer nodig om op tempo 100 te komen. Weet Alpina AMG wel te verslaan?
Sterkste X7
De Alpina XB7 is hoe dan ook de sterkste X7 die nu leverbaar is. De ‘huistuner’ van BMW heeft het vermogen van de 4,4-liter V8 uit de X7 M50i weten op te schroeven naar 621 pk en 800 Nm. Dat koninklijke koppel is al beschikbaar vanaf 2000 toeren. Dat zijn dus waardes die min of meer gelijk liggen met de GLS AMG. Ook weet Alpina de nul naar honderd sprint in slechts 4,2 seconden te evenaren. De begrenzer is ook opgeschroefd waardoor de topsnelheid van de luxe SUV nu op 290 km/h ligt. Om op die hoge snelheid voldoende weglegging te garanderen levert Alpina een eigen luchtvering, die instelbaar is van comfortabel tot dynamisch. Daarmee varieert de XB7 zijn wagenhoogte: hij gaat 20 mm lager in standje ‘Sport’ en zelfs 40 mm dichter tegen het asfalt in standje ‘Sport+’. Of dat veel verbetert aan het ‘bochtvermogen’ van deze 2655 kilogram zware zevenzits SUV blijft een testvraag.
Luxe Alpina-sausje
Heel voorspelbaar is XB7 met het klassieke Alpina-sausje overgoten. Zo zien we de herkenbare splitter op de voorbumper met de ‘ALPINA’ tekst erop en grotere luchthappers in de voorbumper. Aan de zijkant vallen meteen de 21 inch grote Alpina wielen (optioneel 23 inch) op. Achterop vinden we een diffuser met het herkenbare sportuitlaatsysteem, dat vier ovale pijpen heeft. Hoewel het subtiele aanpassingen zijn aan de buitenkant, is de standaard wat lomp ogende X7 er wel wat scherper van geworden. In het interieur gaat de Alpina-behandeling verder met het (optionele) luxe Lavalina-leer. De digitale cockpit heeft de herkenbare blauwe kleur en op het stuur prijkt het Alpina-logo. Het mooiste detail is de iDrive controller, waar met behulp van lasertechniek het Alpina-logo is gemaakt. Dat is vervolgens weer afgedekt met kristalglas.
De Alpina XB7 is vanaf heden te bestellen voor een vanafprijs van € 155.200 euro. En het mooie is dat dat notabene goedkoper is dan de X7 M50i die €169.520 euro moet kosten. Toch kun je die moeiteloos inhalen in de configurator, want als je alles aanvinkt kom je uit op een meer dan twee ton.
Lees ook:
Ook interessant
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8
-
Hier staat min of meer de nieuwe, elektrische Volkswagen Golf
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A6 (e-tron)
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken