Alfa Giulia GTA is lichtgewicht Quadrifoglio met meer vermogen
De aanduiding Gran Turismo Alleggerita klinkt de ware Alfa-fan als muziek in de oren, want de Giulia GTA is een legendarische uitmonstering uit de jaren zestig. Alfa Romeo blaast nu die GTA-aanduiding nieuw leven in en wederom in combinatie met het Giulia-naamplaatje.
Van de afkorting GTA staat de laatste letter voor ‘lichtgewicht’ en daar kun je in het geval van de Giulia GTA wel van spreken. De Italiaanse techneuten hebben de Giulia Quadrifoglio op een dieet gezet en tót 100 kg aan overtollig gewicht uit de auto gehaald. Nu is het begrip overtollig een tikkeltje te dik aangezet, want een achterbank in een vierdeurs sedan mag je geen overbodige luxe noemen. Vandaar dat de fabrikant de GTA in twee uitvoeringen brengt, een GTA en een GTAm. Je kunt dus kiezen voor een potente versie of een extreme versie.
Niet origineel
Jaguar deed dat kunstje eerder met zijn XE SV Project 8, die er eveneens als twee- en als vierzitter is. Ook bij Alfa Romeo krijg je in het geval van de tweezitter een rolkooi achterin met bergmogelijkheden voor twee helmen en een brandblusser. Ideaal voor als je de Giulia GTA niet alleen op de A10 afbeult.
Meer vermogen
De GTA is in de op zichzelf al een danig onder handen genomen sportsedan. Laten we beginnen bij het hart van de Giulia GTA. In de basis gelijk aan dat in de Giulia Quadrifoglio. Voor deze gelegenheid kiest Alfa voor lichtgewicht componenten en een herschreven motormanagementsysteem. Uit de 2,9 liter V6 haalt Alfa Romeo zodoende geen 510 pk, maar 540 peekaa. De achterste wielen, die net als het schoeisel op de vooras 50 mm verder uit elkaar staan, krijgen nu 30 pk te verwerken.
Sauber Aerokit
Alfa Romeo verpakt de motor van de Giulia GTA in een aangepaste carrosserie. Het merk schermt met een Sauber Aerokit, een verwijzing naar de renstal van Sauber waarmee het deelneemt aan de Formule 1. De frontsplitter is actief en vergroot het belang van zijn aanwezigheid per snelheid. Het koetswerk heeft afwijkende sideskirts en een specifieke achterspoiler. In het geval van de Giulia GTAm gaat Alfa nog een stukje verder. De carrosseriedelen als bumpers, voorschermen, dak en motorkap zijn van carbon fibre vervaardigd. Het lichtgewicht en supersterke materiaal wordt tevens gebruikt voor de stoelen en de aandrijfas, wat dus uniek is voor de GTAm-uitmonstering. Beide types krijgen 20 inch lichtmetalen wielen met een centrale wielmoer en een centraal geplaatst Akrapovic-uitlaatsysteem.
100 kg lichter
Voor het interieur van de Giulia GTA kiest Alfa Romeo voor veelvuldig gebruik van alcantara, zoals op het dashboard, het dashboardkastje en de deurpanelen is terug te zien. In de Giulia GTAm past Alfa Romeo nog meer alcantara toe, al zijn daarin naast de achterbank ook de deurpanelen en de deurgrepen (nu een riem) weggelaten. Om voor de GTAm de aangegeven 100 kg gewichtsreductie te realiseren, is het glas van de achterdeuren en de achterruit vervangen door lexaan.
Schoenen en pyjama
Alfa Romeo neemt de Giulia GTA en de GTAm niet op in het reguliere leveringsprogramma. De fabrikant biedt de krachtigere lichtgewicht versie aan 500 personen aan. Wat de prijs van het tijdelijke topmodel is, communiceert Alfa Romeo nog niet. Ga er gevoeglijk van uit dat minder in dit geval veel meer betekent. De kopers ontvangen naast een persoonlijke rijtraining ook een helm in GTA-kleurstelling, raceschoenen, racehandschoenen, een overall en een autopyama.
Lees ook:
Ook interessant
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024