Afscheid Nissan 370Z in zicht
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F08%2F426201376_Nissan_370Z_MY18-e1504186200910.jpg)
Is het een voorteken? Natuurlijk! Als de importeur op de grootste en belangrijkste sportwagenmarkt aankondigt de verkoop van de Nissan 370Z te beëindigen, dan kun je er gif op innemen dat de productie van de 370Z ook spoedig stopt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F08%2F426201377_Nissan_370Z_MY18-e1504186261476.jpg)
Welnu, de Amerikaanse importeur van Nissan haalt per modeljaar 2020 de 370Z Roadster van de prijslijst. De Coupé wordt nog wel geleverd. Echt schokkend is het nieuws niet, aangezien het model al tien jaar op de markt is. Een dergelijke periode is voor een automodel ongekend lang. Maar voor een sportwagen is het een ander verhaal dan voor een volumemodel, die gemiddeld zo’n zes tot zeven jaar leverbaar is. Porsche hanteert levenscycli van zeven jaar en ook Aston Martin heeft aangegeven dat als productieperiode per modellijn te hanteren. Ferrari komt al na vier jaar met een nieuw model, McLaren houdt het op vijf jaar.
Over de kop
Mocht Nissan daadwerkelijk de stekker uit de 370Z trekken, dan zal slechts een enkeling verdrietig om zijn. In de afgelopen drie jaar werd slechts één nieuw exemplaar van de 370Z verkocht en dat was in 2018. Dat is niet alleen te wijten aan de hoge leeftijd van de sportwagen, ook aan het Nederlandse belastingregime. Waar de 370Z als Coupé in Duitsland tegen de 35 mille kost, moet er in Nederland 109.000 euro voor de auto worden afgerekend. De prijs van de Coupé gaat drie keer over de kop door zijn hoge CO2-uitstoot, wat een BPM-bedrag betekent van bijna twee keer de nieuwprijs. Van de 370Z zijn er momenteel 160 stuks in Nederland geregistreerd.
Productlijn
In Amerika stopt de verkoop van de 370Z Roadster deze zomer. De 370Z is dan negen jaar in productie. De auto debuteerde als Coupé en kwam direct ook als Roadster. In de loop der jaren bleef de productlijn in nagenoeg dezelfde vorm leverbaar. De Japanners voegden louter een snellere versie aan het programma toe, de Nismo met 344 pk sterke 3.7 V6-motor.
Fairlady-familie
De 370Z maakt deel uit van de Fairlady-familie, een aanduiding die in Japan wordt gebruikt. De productlijn startte vijftig jaar geleden met een open sportwagen. Daarna kwamen onder andere de 280ZX, 300ZX en de 350Z.
Lees ook:
Ook interessant
-
Gelekt! Dit is de nieuwe MG 4
-
Mitsubishi Outlander PHEV krijgt het moeilijker dan z’n voorganger
-
Goedkoopste BYD snel in Nederland: dit is de verwachte prijs
-
Zo makkelijk kun je een ‘zelfrijdende’ Tesla voor de gek houden
-
Koop deze vrachtwagen! Dan krijg je er zes heel speciale Porsche 911’s bij
-
Bovag: ‘Voer weer subsidie in, want particulieren kopen geen EV’s meer’
-
Duik in de prijslijst: dit kost de goedkope Dongfeng Box
-
Benzine tanken in Duitsland of België: dit bespaar je vanuit jouw provincie
-
Honderden zelfrijdende auto’s op de bon geslingerd, dit is de reden
-
Dit kost de Mazda 6e in Nederland
-
Deze betaalbare occasion is de ideale trekauto voor Nederlanders
-
Deelauto volgens Nederlands onderzoek niet zo groen als gedacht