Achttien nieuwe McLaren-modellen tot 2025
![McLaren Senna Victory Grey 15](https://img.autovisie.nl/images/eYbw7k4Ss91FLG8k68LBQ9VNWlU=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2FMcLaren-Senna-Victory-Grey-15-e1518008486530.jpg)
De nieuwe Track25-strategie van McLaren borduurt voort op de Track22-strategie die het merk in 2016 aankondigde. Tussen nu en 2025 introduceert McLaren 18 nieuwe auto’s, waarvan alle ‘volumemodellen’ over hybridetechniek zullen beschikken.
We gaan onder meer een nieuwe Sports Series zien (nu 540C, 570S en 570GT), een opvolger van de 720S (Super Series) en een nieuwe P1. Dat is overigens niet de BP23 die over enige tijd op de markt komt. Dat is een opvolger van de legendarische McLaren F1 en komt naast de Senna bovenaan het leveringsprogramma te staan. McLaren zegt dat de Sports Series en Super Series allemaal hybridetechniek zullen krijgen, maar dat een aantal gelimiteerde topmodellen, zoals nu bijvoorbeeld de Senna, mogelijk alleen verbrandingsmotoren krijgen.
Groeien naar 6000 per jaar
Vorig jaar verkocht McLaren zo’n 3400 auto’s. Dat aantal moet in 2025 gegroeid zijn naar ongeveer 6000 per jaar. Met de Track25-strategie is zo’n 1,2 miljard pond gemoeid (ruim 1,3 miljard euro). De productie van McLaren blijft in Woking. Het eerste model van de nieuwe generatie 570S zal daar in 2020 van de band rollen, waarschijnlijk niet langer met een V8, maar met een twinturbo V6 en een elektromotor. De 720S krijgt in 2022 een update en zal dan mogelijk ook van hybridetechniek worden voorzien.
Inzetten op gewicht
Op technologiegebied zet McLaren heel duidelijk in op gewicht. Het merk wil de lichtste supersportwagens leveren die er zijn en investeert 50 miljoen pond (ruim 56 miljoen euro) in het Composites Technology Centre in het Engelse Yorkshire. Daarbij zegt de fabrikant te werken aan semi-autonome functies. McLaren wil het bijvoorbeeld mogelijk maken dat zijn modellen zelfstandig de toptijd van McLaren-coureur Fernando Alonso op een circuit kunnen narijden. De man of vrouw achter het stuur kan dan meekijken wanneer de auto accelereert of remt, welke lijn hij neemt en daarvan leren.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?