Abarth laat elektrische 500e zien!
Abarth trekt het doek van de volledig elektrische 500e. De kleine stadsauto is de snelst accelereerde Abarth ooit op de tussensprint, zelfs sneller dan de 695.
Ten opzichte van die 695 – en de andere vorige modellen– mist de EV een belangrijk aspect: een echt motorgeluid. De kleine krachtpatsertjes staan immers bekend om hun aanwezige motor- en uitlaatgeluid.
Echt nep motorgeluid
Toch blijft de Abarth 500e ook brullen. Door middel van een sound generator wordt het geluid van een verbrandingsmotor nagebootst.
Naast écht motorgeluid ontbreekt er nog een aspect dat puristen niet kunnen missen in hun Abarth: een versnellingsbak. Tenminste, de vorige versies waren ook beschikbaar met automaat. Al is het zonde om voor deze iets wat trage versnellingsbak te kiezen. De handbak is namelijk veel leuker.
Volledig elektrische Abarth 500e
Genoeg over die vorige modellen. Een versnellingsbak maakt dus bij deze geen onderdeel meer uit van de aandrijflijn. Op de vooras ligt een elektromotor die goed is voor 113 kW (154 pk) en 235 Nm aan koppel. Hiermee kan je van 0 naar 100 kilometer per uur sprinten in 7 seconden en is-ie op de tussensprint, van 20 naar 40 kilometer per uur, 50 procent sneller dan de Abarth 696.
De elektromotor is gekoppeld aan een accupakket die goed is voor 42 kWh. Hoe ver je hiermee kan rijden, is vooralsnog onbekend. Het accupakket laadt met een maximale snelheid van 85 kW aan de snellader. Dit betekent volgens de Italianen dat je in 5 minuten zo’n 50 kilometer aan elektriciteit kan bijladen.
Binnenkort vertellen we je nog meer over de 500e, bijvoorbeeld over het in- en exterieur. Houdt Autovisie.nl en YouTube in de gaten voor de laatste updates rondom de sportieve elektrische stadsauto en andere auto’s.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met Abarth 500e naar Frankrijk: ideale EV-trip met weinig range
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Belastingvoordeel elektrische auto verdwijnt: straks goedkoper om weer op benzine of diesel te rijden?
-
Kijk alleen met zonnebril naar het interieur van de Mansory G-Klasse
-
Ook voor deze nieuwe snelweg in Nederland moet straks tol betaald worden
-
Lotus te zwaar? Caterham komt met oplossing in EV-tijdperk
-
Italië roept Stellantis op het matje, omdat jullie deze auto niet kopen
-
Rolls-Royce Spectre Lunaflair is meest exclusieve Rolls-Royce ooit
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
-
Waarom Volvo nog steeds wil dat EU verbrandingsmotor verbant
-
Kijk, dít kan er gebeuren als jij in de auto op je telefoon zit!