5 vragen aan Barb Samardzich (Ford Europa)
Ford start dit jaar met 25 mobiliteitsexperimenten om nieuwe ideeën uit te proberen en om toenemende of nieuwe vervoersproblemen op te lossen. De focus van de experimenten ligt op connectiviteit, mobiliteit, autonome auto’s en onderling gedeelde data. We spreken Chief Operating Officer Ford Europe Barb Samardzich over de huidige stand van zaken.
Wat zijn de verwachtingen van alle experimenten?
“We verwachten dat niet alle projecten zullen slagen. Maar dat is goed, want van alle informatie kunnen we weer veel leren. Aan de andere kant zullen sommige projecten weer wel slagen. We hopen dat bepaalde experimenten werkelijkheid worden. Het is uiteindelijk de bedoeling om technologieën te bedenken waarin we kunnen investeren in de toekomst.”
Veel autofabrikanten zeggen of denken de oplossing te hebben voor nieuwe mobiliteitsconcepten. Waarom niet samenwerken om samen oplossingen te bedenken?
“We hebben die vraag ook aan onszelf gesteld. En er worden ook gesprekken gevoerd. Als je een communicatiesysteem bedenkt waardoor auto’s met elkaar kunnen communiceren dan moet een Ford niet alleen met een andere Ford contact kunnen maken, maar ook met andere automerken.”
“Overheid speelt kernrol in ontwikkeling autonoom rijdende auto’s”
Wat is de oplossing?
“Belangrijk is dat er een standaard systeem komt waardoor communicatie met andere auto’s mogelijk wordt, ongeacht het merk.”
Wanneer verwacht Ford een volledig autonoom rijdende auto op de markt te brengen?
“We verwachten binnen vijf jaar de techniek zo getest te hebben dat we een volledig zelfstandig rijdende auto kunnen produceren. De technologie hebben we al in huis. Het is echter niet zo simpel als het lijkt, omdat ook de infrastructuur uitermate belangrijk is in de wereld van autonoom rijdende auto’s.”
Een belangrijke rol voor de overheid dus?
“De overheid speelt een kernrol. Er zijn aanpassingen nodig in de infrastructuur om autonome auto’s te laten rijden. Verder is een gedeeld communicatieplan van groot belang. Niet alleen met auto’s, maar ook door auto’s live verkeersinformatie te sturen. Kortom, er is afstemming nodig tussen automerken en de overheden.”
Lees ook:
Ook interessant
-
De BMW M5 Touring is niet voor de poes (en hond)
-
Nederlandse overheid verkoopt dubieuze Dodge Challenger
-
Donkerblauw kenteken op moderne auto of motor: mag dat?
-
Dit is een Hyundai Nexo, maar dan met een stuk meer bepantsering
-
Dit is de eerste elektrische auto van Suzuki
-
Dit is de top 10 populairste occasions van het moment
-
Zo herken je een speedboat in de nieuwe Bertone Runabout
-
Deze Suzuki-occasion is een baby-supercar met vleugeldeuren
-
Voor 2,7 miljoen euro ben je helemaal het Batmannetje
-
Gratis award als je Mercedes 250.000 kilometer op de klok heeft
-
Amerikaanse 4×4 is nu betaalbaar als occasion
-
Opel-topman tegen importheffingen: ‘We moeten zelf concurrerend zijn’