Zoek artikelen en videos op merk

Mini Mini test, nieuws, prijs en meer

Mini was heel lang een merk met slechts één model. Het piepkleine wagentje werd in 1959 op de markt gebracht en hield het tot en met 2000 vol. Er was een aantal varianten, zoals de Traveller en Countryman (beide stationwagens), de Van (een bestelbusje), de Pick-Up en de Moke (een buggy). Het merk werd in 2001 nieuw leven ingeblazen door eigenaar BMW. Sinds dat jaar is er een hatchback, waar in 2005 een cabrioversie van kwam. Inmiddels zijn er een Mini driedeurs, vijfdeurs, Cabrio, Clubman (stationwagen) en Countryman (SUV). Sportieve versies ervan worden aangeboden onder de naam John Cooper Works, naar de man die Mini in het verleden grote rallysuccessen bezorgde.

Een brandstoftekort als gevolg van de Suez Crisis bracht autofabrikanten er half jaren vijftig toe om piepkleine autootjes te ontwikkelen: de Fiat 500 in Italië, de ‘bubble cars’ in Duitsland en de Mini in het Verenigd Koninkrijk. De baas van de British Motor Corporation had echter wat eisen. De nieuwe creatie moest in een doos van 3,0 meter bij 1,2 meter bij 1,2 meter passen. Het passagierscompartiment moest minimaal 1,8 meter van de lengte van 3,0 meter beslaan.

Slimme trucjes

Ontwerper Alec Issigonis haalde een aantal slimme trucjes uit. Hij koos voor voorwielaandrijving, plaatste de viercilinder overdwars voorin, zette de radiator ernaast in plaats van ervoor en integreerde de handgeschakelde vierbak in het oliecarter. De Mini had geen schroefveren, maar rubberen bollen, waardoor het wagentje zijn bekende stoterige weggedrag kreeg. Het uiterlijke ontwerp is zo iconisch dat Rover Group het als handelsmerk kon vastleggen.

Overwinningen

De Mini groeide niet alleen uit tot een groot succes, maar ook tot een symbool van de jaren zestig. Daarbij bleek hij in een de autosport een ware reuzendoder. Hij boekte als Cooper overwinningen in onder meer de rally van Monte Carlo, de rally van Finland en diverse touring car-kampioenschappen. Uiteindelijk bleef de Mini tot en met 2000 in productie, onder meer in diverse afscheidsedities.

Elektriciteit

Onder leiding van BMW werd het merk geherintroduceerd. De nieuwe hatchback (2001) was uiteraard stukken groter dan het origineel, maar wist de stijl van de oude goed te pakken. In de afgelopen decennia heeft Mini gestaag gewerkt aan het uitbreiden van zijn gamma. Niet alle modellen waren even succesvol. De Coupé en Roadster vonden nauwelijks een publiek. Mini begon ook in te zetten op elektriciteit met de introductie van de Countryman plug-in hybride en de Mini E.