Autovisie
Autovisie Koopwijzer 22 okt 2022
Leestijd: 5 minuten

Koopwijzer – Tweedehands Kia Rio: problemen, uitvoeringen, prijzen

De Kia Rio is een ruime B-segmenter met een royale uitrusting. Het huidige model kwam in 2016 op de markt en begint als occasion heel aantrekkelijk te worden. Lees onze koopwijzer van de tweedehands Kia Rio: problemen, uitvoeringen, prijzen en meer.

In slechts vier generaties evolueert de Kia Rio van een wat onbeholpen gevormde budgetauto tot een zelfverzekerde hatchback die zich kan meten met de bovenkant van zijn klasse. Ook op de occasionmarkt mag de degelijke Koreaan niet op de boodschappenlijst ontbreken als je in het B-segment winkelt.

Carrosserie

In tegenstelling tot zijn voorganger is de nieuwe Rio, modelcode YB, uitsluitend leverbaar met vijf deuren. Een slimme keuze, want praktisch gebruiksgemak is een belangrijk aankoopmotief in dit marktsegment. Ten opzichte van het vorige model is de vormgeving serieuzer en zakelijker, met rustige en tijdloze lijnen. De bagageruimte groeit licht ten opzichte van de vorige (UB-)reeks en is 325-1103 liter groot.

Kia Rio
(Afbeelding: Kia)

Met de GT-Line van 2018 krijgt de Koreaanse hatchback een beschaafd trainingspak aangemeten. Het sportpakket bestaat uit een aangepaste voorbumper met led-mistlampen, dorpelverbreders en een dubbele uitlaat. In 2020 vindt Kia het tijd voor een facelift. Naast nieuw getekende bumpers krijgt de Rio een slankere ‘tijgerneus’-grille, nieuwe koplampen en nieuwe achterlichten.

Interieur

Dankzij de wielbasis van 2,58 meter is het Rio-interieur bovengemiddeld ruim. De achterbank biedt moeiteloos plaats aan mensen tot 1,90 meter lengte. Ook hier is de vormgeving ingetogen en serieus, met een duidelijk afleesbaar instrumentarium en – op duurdere uitvoeringen – een rechtopstaand 7-inch infotainmentdisplay. Hoewel alles er keurig uitziet, blijven de toegepaste kunststoffen kwalitatief wat achter bij de concurrentie. Ook de geluidsisolatie kan beter.

Kia Rio
(Afbeelding: Kia)

De uitrusting staat wel op een hoog niveau met fabrieksopties zoals Apple CarPlay, Android Auto, parkeerhulp met parkeercamera, keyless entry en start, stoel- en stuurverwarming, een noodremassistent en een rijbaanassistent. De GT-Line heeft een sportstuur, bekleding met half leer en half stof, carboneffect sierlijsten en aluminium accenten.

Het faceliftmodel vanaf 2020 heeft een nieuw infotainmentsysteem met UVO Connect en 8-inch scherm, aangevuld met nieuwe actieve veiligheidssystemen zoals smart cruise control en het semi-autonome Lane Following Assist. Check bij een occasion of de (bekabelde) verbinding tussen het infotainmentsysteem en de smartphone goed werkt.

Motor

Binnen het motoraanbod ligt de klemtoon op benzinemotoren. Er zijn twee atmosferische viercilinders, de 1.2 (84 pk, 122 Nm) en de 1.4 (100 pk, 133 Nm). De derde keuzemogelijkheid is de driecilinder 1.0 T-GDI (100-120 pk, 171 Nm) met een direct ingespoten turbomotor. De enige dieseloptie is de viercilinder 1.4 CRDi (90 pk, 240 Nm).

Kia Rio
(Afbeelding: Kia)

In het najaar van 2020 presenteert Kia de faceliftversie. Vanaf dat moment is de enige motoroptie de 1.0 T-GDI MHEV (100-120 pk, 172 Nm). Deze EcoDynamics+ aandrijflijn maakt gebruik van 48V mild-hybride techniek met een starter-generator om het brandstofverbruik en de emissies te verlagen. Zoals bij alle moderne Kia’s is de garantietermijn – met inachtneming van een aantal voorwaarden – maximaal 7 jaar of 150.000 kilometer.

Transmissie

Een handgeschakelde vijfversnellingsbak is standaard op de 1.2 en de 1.0 T-GDI met 100 pk. De 1.0 T-GDI met 120 pk en de 1.4 CRDi verlaten de fabriek met een handgeschakelde zesbak. De 1.4 is in Nederland uitsluitend (en kort) geleverd met een viertraps automaat met koppelomvormer. Een zeventraps DCT-automaat met dubbele koppeling is tegen meerprijs leverbaar geweest op de sterkste 1.0 T-GDI. Vanaf de facelift van eind 2020 heeft ook de lichtste 1.0 T-GDI een handgeschakelde zesbak.

Kia Rio
(Afbeelding: Kia)

Check tijdens een proefrit met de handgeschakelde modellen of de koppeling soepel, stil en trillingvrij aangrijpt. De 1.0 T-GDI heeft een solide reputatie. Zoals bij alle gedownsizede turbomotoren is jaarlijks onderhoud – ook bij een laag jaarkilometrage – essentieel voor een lange levensduur.

Wielophanging

Met een onafhankelijke voorwielophanging en een semi-onafhankelijke achterwielophanging met torsie-as kiest Kia voor klasseconforme ondersteltechniek. Hetzelfde geldt voor de rijeigenschappen. De rijeigenschappen zijn comfortabel, koersvast en lichtvoetig.

‘Het is een auto met tevredenstellende rijeigenschappen’, stelt Autovisie in 2017 vast tijdens de eerste test. Ook de GT-Line verliest het comfort nooit helemaal uit het oog. Het wielaanbod begint met 15-inch stalen velgen met wieldoppen, gevolgd door lichtmetalen velgen in de maten 15 tot en met 17 inch.

Welke Kia Rio moet ik hebben?

De 1.0 T-GDI is de bestverkochte en niet geheel toevallig ook de meest passende motorisering voor de Rio. Instapmodel EconomyLine is een goedkope, maar naar Kia-begrippen ongekend karig uitgeruste lokeend-uitvoering (15-inch staal, zes airbags, handbediende ruiten) waar je beter met een grote boog omheen kunt lopen.

Kia Rio
(Afbeelding: Kia)

Een betere keuze zijn de ComfortLine (airco, elektrisch bediende ruiten voor, verstelbaar stuur, radio met aux/usb, Bluetooth) en de ComfortLine Navigator (7-inch scherm, navigatie, DAB+, camera, cruise control, parkeersensoren). Nog completer zijn de DynamicLine (16-inch lichtmetalen wielen, privacy glass, rijbaanassistent, smart key), de GT-Line en de ExecutiveLine (17-inch lichtmetalen wielen, kunstleer, climate control).

De facelift-Rio profiteert over de hele linie van een aanzienlijk rijkere uitrusting. Het gamma begint voortaan bij de ComfortLine (airco, noodrem- en rijbaanassistent, Bluetooth).

Moet dit hem worden?

De vierde generatie Kia Rio heeft alles wat je van een moderne auto uit het B-segment verwacht. Op het gebied van binnenruimte en rijcomfort onderscheidt de strakgelijnde hatchback zich in positieve zin van zijn voornaamste concurrenten. Ook de beschikbare fabrieksopties en de – deels optionele – veiligheidsuitrusting zijn helemaal bij de tijd.

Kia Rio
(Afbeelding: Kia)

Als spannende vormgeving, messcherpe rijdynamiek of maximaal aaibare interieurkunststoffen boven aan de wensenlijst staan, is de Rio evenwel niet de beste keuze in zijn klasse. Ligt het zwaartepunt op praktisch gebruiksgemak, ruimte, fijne rijeigenschappen en betrouwbaarheid, dan is de Rio een onvervalste (occasion)topper.

Dit kost de Kia Rio

De voordeligste Kia Rio op Gaspedaal.nl is een zilvergrijze 1.0 T-GDI ComfortLine (2017, 107.000 km) voor 9999 euro. De sterkere 1.0 T-GDI met 120 pk is er vanaf 13.300 euro (DynamicLine, 2017, 98.000 km). Voor de GT-Line, een 1.0 T-GDI 100 pk (2019, 118.000 km) is 13.999 euro de ondergrens. De voordeligste automaat is een 1.4 DynamicLine (2017, 53.000 km) voor 16.449 euro, de 1.0 T-GDI DCT7 (DynamicLine, 2020, 10.000 km) kost minimaal 21.900 euro. Het faceliftmodel begint bij 20.940 euro voor een 1.0 T-GDI MHEV DynamicLine (2021, 16.000 km).

Onderdeelprijzen

  • Remblokken voor, per set vanaf € 50,68
  • Hankook Ventus Prime 4, 195/55 R16, per stuk vanaf € 84,50
  • Koppeling inclusief druklager, vanaf € 211,86
  • Aircocondensor, vanaf € 149,87

Prijzen gelden voor een Kia Rio 1.0 T-GDI van 2018 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

Onderhoudskosten

  • Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 175,–
  • Grote onderhoudsbeurt vanaf € 250,–

Het onderhoudsinterval (1.0 T-GDI) is 15.000 kilometer/1 jaar.

Kia Rio
(Afbeelding: Kia)

Pluspunten

  • + praktisch
  • + ruim
  • + moderne uitrusting
  • + uitgebreide garantie

Minpunten

  • – onopvallende vormgeving
  • – geen prijsbreker meer

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.