Autovisie
Autovisie Koopwijzer 8 mei 2022

Koopwijzer: occasion Volvo S60/V60 (2010-2018)

De Volvo S60/V60 is een veilige reisauto met een dynamisch randje. Waar moet je op letten bij aankoop van een occasion?

Met agressievere vormgeving en een reclamecampagne waarin de begrippen ‘brutaal’ en ‘sportief’ een hoofdrol spelen, zoeken de Volvo S60/V60 in 2010 aansluiting bij de (Duitse) top van hun segment. In de praktijk onderscheidt het tweetal zich vooral met traditionele merkwaarden, zoals veiligheid, ergonomie en zitcomfort.

Carrosserie

De S60 en V60 delen hun Ford EUCD-platform met de ‘grote’ S80 en V70. Op deze nieuwe bodemsectie tekent de ontwerpafdeling een vierdeurs sedan en een vijfdeurs ‘lifestyle-estate’ met een assertief vooraanzicht, een krachtige schouderlijn en een sterk aflopende daklijn. Dat laatste heeft een onpraktische keerzijde, want de bagageruimte van de V60 heeft meer weg van die van een hatchback dan die van een traditionele Volvo Estate. De plug-in hybride V60 verstouwt nog minder liters door de verhoogde laadvloer. Er zijn verschillende uitrustingsniveaus met een sobere (Kinetic/Momentum), chique (Summum) of sportieve (R-Design) uitstraling. Topmodel Polestar heeft modelspecifieke dorpelverbreders, splitters en een diffuser. In 2013 krijgen de S60 en V60 een facelift met een hoekiger neuspartij en nieuwe koplampen met geïntegreerde dagrijverlichting. Vanaf 2014 zijn beide modellen leverbaar als Cross Country.

Interieur

In het interieur combineren de S60/V60 voldoende been- en schouderruimte met mooie materialen en een onberispelijke afwerking. De vormgeving en ergonomie zijn voorbeeldig en het zitcomfort van de comfort- of sportstoelen is ouderwets goed. Het analoge instrumentarium en de watervalmiddenconsole ‘nieuwe stijl’ krijgen gezelschap van een 5,0- of 7,0-inch infotainmentdisplay. De uitgebreide Intellisafe-veiligheidsuitrusting omvat airbags, anti-whiplashstoelen en City Safety, aangevuld met opties zoals BLIS, adaptieve cruise control en een automatisch noodremsysteem. Andere fabrieksopties zijn stof met leer, alcantara met leer en volledig leren bekleding, geïntegreerde zitverhogers, verschillende audiosystemen, navigatie, parkeersensoren, een parkeercamera, keyless entry/start, stoel-, stuur- en voorruitverwarming en parkeerverwarming. Vanaf de facelift is een nieuw adaptief tft-instrumentarium leverbaar, evenals vernieuwd Sensus-infotainment en veiligheidsopties zoals Cross Traffic Alert en Lane Merge Assist.

Motor

Het motorenaanbod bestaat uit viercilinders, vijfcilinders en zescilinders met drukvulling. Het benzinegamma begint met twee Ecoboost-viercilinders, de 1.6 (150-180 pk) en 2.0 (203-240 pk). De 3.0 zescilinder lijnmotor is voorbehouden aan de T6 en de Polestar (304-367 pk). Op dieselgebied is er keuze uit een viercilinder 1.6 HDi/TDCi (115 pk), gevolgd door een vijfcilinder 2.0 (136-163 pk) en een vijfcilinder 2.4 (163-215 pk). De V60 Plug-in hybrid/Twin Engine heeft een vijfcilinder 2,4-liter dieselmotor, een elektromotor en een lithium-ion accupakket.

In 2015 verschijnen nieuwe, door Volvo zelf ontwikkelde viercilinders op het toneel. De 2.0 VEA-benzinemotor levert maximaal 152-306 pk, de 2.0 VEA-dieselmotor 120-225 pk. De instapbenzinemotor blijft een 1.5 Ecoboost viercilinder (122 pk). Buiten Nederland is ook een 2.0 vijfcilinder benzine-/CNG-motor verkocht. Aandachtspunten variëren van mogelijke inlaatvervuiling bij de benzine- en dieselmotoren tot EGR-terugroepacties en kans op verhoogd olieverbruik bij de VEA-dieselmotoren. De meeste motoren hebben een distributieriem; het is belangrijk dat deze conform het voorgeschreven interval wordt vervangen.

Transmissie

Naast een handgeschakelde zesversnellingsbak biedt Volvo twee automatische transmissies aan, een Powershift-zesversnellingsbak met dubbele koppeling en een zestraps Geartronic-automaat met koppelomvormer. Voorwielaandrijving is standaard op de reguliere modellen. Haldex-AWD is standaard op de T6/Polestar en een optie op de krachtigste diesels. Tegelijk met de VEA-motoren debuteert een achttraps Geartronic koppelomvormer-automaat die is voorbehouden aan de sterkste viercilinders. De Powershift-transmissie gaat het langst mee als de olie steeds volgens fabrieksschema is ververst. Haperen of slippen is meestal een vooraankondiging van de noodzaak tot een (deel)revisie. De Geartronic-automaten zijn robuuster, maar blijven eveneens langer in optimale conditie als de ATF periodiek is/wordt vervangen.

Wielophanging

Voor de S60/V60 belooft het merk een sportieve rijbeleving. Deze claim is waar, mits hier de nuancerende bijzin ‘voor een Volvo’ aan wordt toegevoegd. Met het standaard Dynamic-onderstel laten de rondom onafhankelijke wielophanging en de besturing zich vooral als ‘uitgebalanceerd’ en ‘prettig’ kwalificeren, met de nadruk op lange-afstandscomfort en een voldoende dynamisch randje om enthousiastere bestuurders niet teleur te stellen. Het adaptieve Four-C onderstel brengt enige verbetering, maar zelfs de T6 en de Polestar zijn eerder rappe reisauto’s dan messcherpe precisie-instrumenten. Het meeste comfort biedt het zonder meerprijs geleverde Touring-chassis; voor fanatieke caravanners is een auto met niveauregeling het zoeken waard.

Welke moet ik hebben?

Naar goed Volvo-gebruik zijn sedans minder gevraagd dan stationwagons. Een S60 is daarom meestal voordeliger dan een gelijkwaardige V60. Op motorisch gebied is het bijna onmogelijk om een verkeerde keuze te maken: zelfs de instapmotoren leveren genoeg koppel voor soepele prestaties. De vijf- en zescilinders klinken het lekkerst; de VEA-motoren presteren uitstekend, maar zijn minder karaktervol. Basismodel Base is terecht nauwelijks verkocht. Aantrekkelijker zijn de Kinetic (16-inch lichtmetalen wielen, City Safety, stoffen bekleding, ECC), Momentum (17-inch lichtmetaal, stof/leer, park assist, High Performance audio) en de Summum (bi-xenonlicht, leer) met Business Pack Pro. De R-Design heeft 18-inch wielen, een spoilerpakket en sportstoelen. Het meest compleet – en het duurst – zijn de uitloopmodellen Nordic/Nordic+ en de Business Sport.

Moet dit hem worden?

Onder de marketingbeloftes en de scherp gelijnde vormgeving zijn de S60 en V60 auto’s met een uitgesproken Volvo-karakter. Ze hebben veel te bieden aan trouwe en nieuwe fans van het merk, zoals een uitgebreide veiligheidsuitrusting, uitmuntend zitcomfort, stijlvolle vormgeving en een onderstel dat comfort hoger aanslaat dan sportiviteit. De krappe kofferruimte is een lastig te vergeven minpunt, en de laatste bouwjaren lopen wat betreft technologie en infotainment duidelijk achter bij de concurrentie – zaken die Volvo effectief heeft rechtgezet met de nieuwste modelgeneratie. Dat neemt niet weg dat er genoeg redenen overblijven om voor het vorige model S60/V60 te kiezen: zoek je een veilige, solide en ontspannende reis- of gezinsauto, dan verdienen beide versies een nadere kennismaking.

Tijdlijn

najaar 2010 – introductie Volvo S60/V60
2011 – V60 Plug-in Hybrid/Twin Engine
2013 – facelift
najaar 2013 – Polestar
2014 – Cross Country
2015 – VEA-motoren
2018 – introductie nieuwe Volvo S60/V60

Dit kosten ze

Een Volvo S60 T3 Summum (2013, 210.000 km) kost 9000 euro, een T5 Momentum Powershift (2011, 145.000 km) kost 11.900 euro en een D3 Momentum Geartronic (2012, 209.000 km) kost 9950 euro. Het faceliftmodel begint bij 13.750 euro (T3 Momentum) en eindigt bij 31.900 euro (Cross Country D4 Summum Geartronic). Een V60 T3 Summum (2011, 227.000 km) kost 9000 euro, een D3 R-Design (2012, 274.000 km) kost 9450 euro en een V60 D6 AWD Plug-in hybrid (2014, 194.000 km) kost 15.900 euro. De voordeligste V60 T6 begint bij 13.950 euro (Summum, 2011, 225.000 km). De bandbreedte voor het faceliftmodel ligt tussen 8000 euro (D2 Momentum) en 40.000 euro (2.0 T6 AWD).

Onderdeelprijzen

Remblokken voor, per set € 91,95
Remschijven voor, per set € 169,48
Aircocondensor € 170,96
Distributieset incl. waterpomp € 141,86
Michelin Primacy 4, 235/40 R18, per stuk
€ 145,64 Prijzen gelden voor een Volvo V60 T4 van 2012 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 250,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 450,–
Het onderhoudsinterval (1.6 T4) is 30.000 kilometer/1 jaar.

KOPEN
+ vormgeving
+ veiligheidsuitrusting
+ zitcomfort
+ fijn reisauto

NIET KOPEN
– kleine bagageruimte
– minder dynamisch dan beloofd
– modernere concurrenten

Denk ook eens aan…

Volvo S80/V70 (2007-2016)
De Volvo S80/V70 zijn een maatje groter dan de S60/V60 en bieden vooral in de kofferbak duidelijk meer ruimte. Ook hier gaat comfort boven scherpte.

Jaguar XE (2015-HEDEN)
Helaas ontbreekt een Sportbrake, maar de Jaguar XE compenseert dat met geweldige rijeigenschappen, verleidelijke vormen en een fraai interieur.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.