Autovisie
Autovisie Koopwijzer 9 feb 2020

Koopwijzer: Occasion Mercedes-Benz S-Klasse W220 (1998-2005)

De Mercedes-Benz S-Klasse (W220) is technisch complex en bedrieglijk goedkoop. Kun je er gerust eentje kopen en zo ja, waar moet je dan op letten?

Eind 1998 lanceert Mercedes-Benz een nieuw topmodel. De S-Klasse (W220) voor de 21e eeuw zit boordevol technologie en elektronica. Op het gebied van comfort, luxe en veiligheid stelt het model nieuwe maatstaven, maar de technische complexiteit is een potentiële valkuil voor occasionkopers.

Mercedes-Benz S-Klasse

Carrosserie

Na de enorme vorige S-Klasse (W140) gooit Mercedes-Benz het over een andere boeg. De W220 is een slagje kleiner en meet 5,04 meter of 5,16 meter (Lang). Ook de vormgeving is een trendbreuk met eerdere generaties: hoekige lijnen maken plaats voor zachte rondingen. Het topmodel is opnieuw een technologiedrager, met een carrosserie waarin hoogvaste staalsoorten, aluminium en kunststof worden toegepast. Fabrieksopties zijn onder meer zelfsluitende portieren en kofferdeksel, Parktronic, xenon en zelfdimmende buitenspiegels. In het najaar van 2002 volgt een Modellpflege (MOPF) met een nieuwe neus, heldere koplampen en nieuwe achterlichten. De AMG-versies hebben een AMG-optiekpakket en een aangepast uitlaatsysteem. Cosmetische en structurele roest treffen met name het pre-faceliftmodel. Pas op voor roestende spatborden, portieren, dorpels en kriksteunen.

Interieur

Na de lineaalstyling van de W140 maakt het afgeronde dashboard van de W220 een zwierige indruk, met een centrale sierlijst die doorloopt in de voorste deurpanelen. Begin 1999 wordt het nieuwe Comand infotainmentsysteem toegevoegd. De ‘S’ is leverbaar met topklasse opties, van dynamische multicontourstoelen en een massage-achterbank tot een elektrisch verstelbare stuurkolom met ‘fat man entry’, gordijnairbags en (voor toen) futuristische innovaties als adaptive cruise control, keyless entry, stembediening, dvd-entertainment en gprs-internet. Verschillende soorten leer, hout en designo-opties zorgen voor een klassieke of moderne uitstraling. De bouwkwaliteit verbetert fors met de facelift van 2002 waarbij ook het Comand-systeem een opfrisbeurt krijgt. De complexe boordelektronica en talloze opties vergroten de kans op storingen. Comand, de portiervergrendeling en waterlekkage via de paravanbak (tussen voorruit en motorkap) kunnen dure reparaties veroorzaken. Test alle functies/opties en laat het foutcodegeheugen uitlezen.

Mercedes-Benz S-Klasse

Wielophanging

De W220 heeft rondom onafhankelijke wielophanging. Nieuwe tandheugelbesturing vergroot de stuurprecisie ten opzichte van het oude kogelkringloopsysteem. Airmatic luchtvering combineert groot comfort met goede rijeigenschappen door de carrosserie bij hogere snelheden automatisch te laten zakken. Active Body Control, met actieve hydraulische schokdempers, is comfortabel met een sportievere inslag en zit standaard op de V12 en de AMG’s. Controleer bij Airmatic of de auto recht op zijn wielen staat, of de luchtveren lekdicht zijn en of de compressor geen ongewenste bijgeluiden maakt. Controlepunten bij het ABC-onderstel zijn de drukpomp, de leidingen en de sensoren. De S-Klasse is een zware auto. Controleer de conditie van de remschijven/remblokken en draagarmen en check of de stuurinstallatie lek- en spelingvrij is.

Motor

Het benzine-aanbod omvat de zescilinder S 280, S 320 en S 350 (204-245 pk), de achtcilinder S 430 en S 500 (279-306 pk) en de twaalfcilinder S 600 L. Het topmodel  heeft een atmosferische 5.8 V12 of een biturbo 5.5 V12 (367-500 pk). De S 55 AMG heeft een 5.4 V8 zonder (360 pk) of met compressor (500 pk). De S 63 AMG L heeft een 6.2 V12 (444 pk) en de S 65 AMG L heeft een biturbo 6.0 V12 (612 pk) die 1000 Nm aan draaimoment genereert. Dieselmotoren zijn de zescilinder S 320 CDI (197-204 pk) en de achtcilinder biturbo S 400 CDI (250-260 pk). Onder voorbehoud van het voorgeschreven onderhoud geven de benzinemotoren geen grote problemen; de V12 is onderhoudsgevoeliger en heeft weleens last van defecte bobines. De zes- en achtcilinder CDI zijn vatbaar voor storingen aan het inspuitsysteem en de verstuivers en voor turboslijtage.

Mercedes-Benz S-Klasse

Transmissie

Mercedes-Benz levert de achterwielaangedreven S-Klasse standaard met een vijftrapsautomaat met sequentiële touch shift-bediening. Vanaf 2003 zijn de S 430 en S 500 leverbaar met een nieuwe 7G-Tronic zeventrapsautomaat. Vanaf de facelift is 4Matic vierwielaandrijving leverbaar op de S 350, S 430 en S 500. De vijftrapsautomaat kan uitvallen door inwendige elektronicaproblemen. De eerste generatie van de zeventrapsautomaat was bovengemiddeld storingsgevoelig. Met een beetje geluk zijn de problemen verholpen (en betaald) door een eerdere eigenaar.

Welke moet ik hebben?

De zescilinder benzinemotoren moeten hard werken om de S-Klasse op stoom te brengen. De V12 is een groot genoegen – met navenant grote onderhouds- en brandstofrekeningen. De gulden middenweg ligt bij de achtcilinders: de S 500 is soepel, snel en heeft een acceptabel verbruik. Ga je voor diesel dan is de zescilinder degelijker dan de achtcilinder. Ga je voor ‘das schnellste oder nichts’ dan kan je niet om de AMG-versies heen – de biturbo 6.0 V12 was ooit de snelste personenauto ter wereld. De bouwkwaliteit is het best vanaf de facelift. De standaarduitrusting is zeer compleet, en de meeste occasions hebben Airmatic, esp, voor-, zij- en gordijnairbags, automatische airconditioning, leer, een licht- en regensensor, Speedtronic en Parktronic. Verder is het maar net hoe gek je het wilt maken. In Duitsland, de VS en Japan zijn veel buitenissige uitvoeringen met dure opties verkocht en is het aanbod ruimer dan hier.

Mercedes-Benz S-Klasse

Moet dit hem worden?

De W220-reeks is een van de eerste auto’s ter wereld die op grote schaal vertrouwt op complexe boordelektronica en software-updates. Gespecialiseerd onderhoud is een vereiste om probleemloos te blijven functioneren. Koop altijd het beste exemplaar dat je kan betalen, want een slechte auto in goede staat brengen, is duurder dan een goede auto in goede conditie houden. Het liefst koop je de ‘S’ met een afgestempeld boekje en een stapel oude facturen als bewijs van zorgzaam onderhoud. Als alles werkt zoals het hoort, is de W220 een voortreffelijke reisauto met opties die hun tijd vooruit waren. Zoek je limousineluxe voor middenklassergeld, en kan je de (forse) kosten van onderhoud, reparatie en technische tegenvallers dragen, dan is het een verleidelijke keuze.

Tijdlijn

1996 – Mercedes-Benz F200 Imagination studiemodel
najaar 1998 – introductie Mercedes-Benz S-Klasse (W220)
1999 – introductie Comand en Distronic; S 600 L, S 55 AMG, S 320 CDI, S 400 CDI
2001 – S 600 Pullman, S 63 AMG L
najaar 2002 – facelift, S 350, 4Matic
2004 – S 65 AMG L
najaar 2005 – einde productie, introductie nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse (W221)

Kopen

+ Innovatieve opties
+ Subliem comfort
+ Bereikbare vraagprijzen

Niet kopen

– Peperduur achterstallig onderhoud
– Complexe elektronica
– Kans op lastige storingen

Mercedes-Benz S-Klasse

Onderdeelprijzen

Remblokken voor, per set € 98,93
Remschijven voor, 330 mm, per set € 224,31
Driehoeksdraagarm vooras, per stuk vanaf € 158,67
Bobine, per stuk € 129,07
Airmatic veerpoot, aftermarket, per stuk vanaf € 349,–
Continental PremiumContact 6 MO, 245/45 R 18 (v), per stuk € 140,70

Prijzen gelden voor een Mercedes-Benz S 500 uit 2003 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 350,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 550,–

Het onderhoudsinterval is 20.000 kilometer of 1 jaar.

Mercedes-Benz S-Klasse

Denk ook eens aan een…

BMW 7 Serie (2001-2008)

De Bangle 7 Serie (E65) is een radicale stijlbreuk met het verleden. Met de nieuwe 7 kruipt BMW dichter naar de S-Klasse toe. Het topmodel is vernieuwend, comfortabel en behoudt zijn sportieve randje. 3000-30.000 euro.

Lexus LS (2000-2006)
De Lexus LS (XF30) is een trendvolger met de looks van een oude S-Klasse. Technisch weinig vernieuwend, wel verfijnd, comfortabel, betrouwbaar en rijk aangekleed. Aantrekkelijker vanaf de facelift. 4500-15.000 euro