Autovisie
Autovisie Koopwijzer 14 jun 2020

Koopwijzer: occasion Fiat Grande Punto (2005-2012)

De Fiat Grande Punto is een kleurrijke verschijning te midden van de talloze grijze pakken in zijn marktsegment. Waar moet je op letten bij de aankoop van zo’n Italiaan?

Een Giugiaro-ontwerp met Maserati-invloeden, een sterke wigvorm en buitenspiegels op steeltjes. Eigenlijk herinneren alleen de hooggeplaatste achterlichten aan de voorgangers van de Fiat Grande Punto (2005). De nieuwkomer groeit in alle richtingen en doorbreekt de vier meter-grens. Dankzij de samenwerking met General Motors deelt de B-segmenter zijn platform en veel techniek met de Opel Corsa.

Panda

Voor de verandering zijn de frivole vormgeving en genereuze standaarduitrusting geen compensatie voor tekortschietende kwaliteiten op andere vlakken: net als de Panda bewijst de Grande Punto dat het merk onderscheidende én degelijke auto’s kan bouwen. Dat wordt onderschreven door de lange productiecyclus die inmiddels zeven jaar beslaat. In de tussenliggende periode is de modelnaam twee keer veranderd en zijn oude modellen parallel geleverd aan hun opvolger. Een overzicht van de belangrijkste motoren, uitvoeringen en wijzigingen.

Fiat Punto

De eerste Grande Punto (2005-2008) wordt verkocht als 1.2 8V, 1.4 8V, 1.4 StarJet 16V met VVT en 1.4 16V T-Jet met 65-120 pk, plus de 1.3/1.9 JTDm met 75-130 pk. Er zijn drie transmissies, een handgeschakelde vijf- en zesversnellingsbak en een halfautomatische DuoLogic-vijfversnellingsbak. Uitrustingsniveaus zijn de Active, Dynamic, Sportsound en Sport, aangevuld met verschillende Ediziones en andere actiemodellen. Tegelijk met de 1.4 T-Jet verschijnt in 2007 de Abarth-versie van de Grande Punto. In standaardvorm heeft deze 155 pk, een speciale ‘booster kit’ tilt dit naar 180 pk.

Facelift Fiat Punto

In 2008 krijgt de eerste serie een kleine facelift. De aanpassingen zijn beperkt tot een grille met chroomrandje, nieuwe lakkleuren, stoffen en materialen en een carboneffect dashboard met een nieuw instrumentarium. Uitvoeringen zijn de Active, Edizione, Racing en Sport; de laatste twee hebben een sportieve aankleding en donkergetinte koplampen. Nieuwe motoren zijn de 1.6 JTDm (120 pk) en de 1.4 Natural Power (benzine/aardgas).

Fiat Punto
Fiat Punto Evo Sport

Najaar 2009 brengt ingrijpende wijzigingen én een naamsverandering: voortaan heet het model Punto Evo. Zachtere lijnen, een voorbumper met chroomstrip en geïntegreerde dagrijverlichting en LED-achterlichten zijn herkenningspunten. De geluiddemping verbetert, het interieur fleurt op met een nieuw dashboard en de optielijst wordt aangevuld met onder meer Blue&Me Live met TomTom-navigatie. Fiat introduceert een start/stop-systeem en een nieuwe generatie 1.4 MultiAir-benzinemotoren, waarbij de gasklep is vervangen door elektrohydraulische inlaatklepbediening. Deze techniek is beschikbaar met en zonder turbo (105-135 pk) en wordt eveneens toegepast in de Abarth Punto Evo (165 pk).

Terug naar de basis

De nieuwe 1.3 JTDm (85 pk/95 gram) is een stuk schoner. De ‘oude’ Grande Punto blijft leverbaar als 1.2/1.4 en 1.3 JTDm. De Punto Evo krijgt een lauwe ontvangst en kampt met tegenvallende verkoopcijfers. Met de weer gewoon als ‘Punto’ gebrachte 2012-versie keert Fiat terug naar de basis. De chroomlijst verdwijnt en de voor het model nieuwe 0,9-liter tweecilinder TwinAir turbobenzinemotor (85 pk) treedt aan. De uitrustingsniveaus krijgen de namen van de 500: Pop, Easy, Lounge en Sport. De Abarth vervalt.

Fiat Punto Abarth
Fiat Punto Abarth

De Fiat Grande Punto-reeks is een zonnestraal op een grauwe dag. Ten opzichte van klassegenoten uit Duitsland, Frankrijk en Japan heeft hij een streepje voor als het gaat om uitstraling, uitrusting en beleving. Omdat de ‘GP’ groter en zwaarder is dan zijn voorganger, is een bovenmodale motorisering wenselijk. Vanaf de 1.4-16V zijn de prestaties in orde, de T-Jet en MultiAir-turbomotor geven de als een mini-Maserati ogende auto de aandrijflijn die hij verdient.

Diesels

De dieselmotoren presteren stuk voor stuk goed, met de kanttekening dat de oudste JTD-motoren luidruchtig zijn. Kwalitatief laat de Grande Punto weleens een steekje vallen. Meestal gaat het om kleinere ongemakken want de betrouwbaarheid is goed, zeker in vergelijking met andere (Duitse) merken die foutloze kwaliteit beloven en dat niet altijd waarmaken. De Grande Punto volgt de goede traditie dat Italiaanse auto’s liefhebbers aantrekken: zie www.grandepuntoclub.nl.

Fiat Punto

Motor

De atmosferische benzinemotoren (1.2/1.4) gebruiken degelijke techniek. Wees bij de T-Jet en geblazen MultiAir-motoren alert op eventuele turboslijtage. Inhouden of op drie cilinders lopen kan bij de MultiAir-motoren wijzen op problemen met het elektrohydraulische klepbedieningshuis. Aandachtspunten van de 1.3/1.9 JTD zijn turboslijtage, vervuilde EGR-kleppen en olieverbruik. De carterventilatie van de 1.3 JTD kan dichtslibben, met olielekkage of zelfs motorschade tot gevolg; controleer of de fabrieksmodificatie is uitgevoerd.

Fiat Punto

Transmissie/onderstel

De versnellingsbakken van de diesels en turbobenzinemotoren kunnen (extra) hakerig schakelen door slijtage. Controleer bij alle motoriseringen of de koppeling soepel aangrijpt: vroegtijdige slijtage komt soms voor. Klapperende schokdempers vóór zijn te verhelpen met (daar is ie weer) een modificatie. Als de elektromotor of stuurhoeksensor van de elektrische stuurbekrachting defect raakt, wordt vaak de complete stuurkolom vernieuwd; deelrevisie is goedkoper.

Interieur/exterieur

Elektronicastoringen komen weinig voor; het Blue&Me-systeem herkent niet alle mobiele telefoons en de spraakherkenning kan haperen. Voor de matig functionerende ruitensproeiers bestaat een officieuze modificatie met Mercedes-onderdelen. Waterlekkage in de bagageruimte wordt veroorzaakt door een slecht gemonteerde achterruitenwisser/derde remlicht.

Fiat Punto

Tijdlijn

2005 – introductie Fiat Grande Punto
2006 – Grande Punto vijfdeurs
2007 – 1.4 T-Jet, Abarth
2008 – facelift, 1.6 JTDm
2009 – Punto Evo, MultiAir
2012 – Punto, facelift, TwinAir

Kopen

+ karaktervolle vormgeving
+ complete uitrusting
+ ruim aanbod
+ interessante prijzen

Niet kopen

– afwerkingsfoutjes
– tildrempel bagageruimte

Fiat Punto

Onderdeelprijzen

Remblokken voor, per set € 100,40
Remschijven voor, per set € 309,28
Koppelingsset compleet, € 462,01
Turbolader IHI, nieuw, € 710,55
Sportuitlaatdemper Novitec vanaf € 259,–
Pirelli P Zero Nero, 205/45 R17, vanaf € 123,20

Prijzen gelden voor een Fiat Grande Punto 1.4 T-Jet van 2007.

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 200,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 400,–
Distributieriem (120.000 km/4 jaar) vanaf € 185,–

Het onderhoudsinterval is 30.000 kilometer of 2 jaar.

Fiat Punto

Denk ook eens aan een…

Renault Clio III (2005-2012)
De Clio III schopt het tot ‘Auto van het Jaar 2006’. Nuchtere vormgeving, comfortabele rijeigenschappen en degelijke afwerking gaan samen met een ruim aanbod motoren en uitvoeringen, waaronder de dubieus gestileerde Estate. 3500-13.000 euro

Renault Clio

Peugeot 207 (2006-2012)
Winnaar van de titel ‘grootste koplampen in zijn klasse’. Kwalitatief twee stappen vooruit ten opzichte van de 206, dynamisch drie stappen terug. Vier modelvarianten waaronder CC, goed afgewerkt, mist joie de vivre. 4000-29.000 euro

Peugeot 207