Autovisie
Autovisie Koopwijzer 8 mrt 2020

Koopwijzer: occasion Dacia Sandero (2008-2018)

De Dacia Sandero is het ultieme automobiele tegengif tegen de keuzestress van de moderne tijd. Wat zijn aandachtspunten als je zo’n Sandero wil kopen?

Een betaalbare budgetauto voor mensen die hun eerste auto kopen of die gewend zijn om een tweedehands auto te kopen. Volgens dit principe ontwikkelt Renault-Nissan de Sandero, een budgetvriendelijke wereldauto die internationaal onder verschillende namen wordt verkocht. In Nederland staat de Sandero vanaf 2008 als Dacia in de showroom met een vanafprijs van 8.000 euro – waarvan de helft bestaat uit btw en bpm.

Carrosserie

Voor een budgetauto ziet de Dacia Sandero er verrassend appetijtelijk uit. In plaats van omgewarmde oude prak serveert het merk een frisse vijfdeurs hatchback waarin duidelijk stylinginvloeden van Renault (Clio) en Nissan (Tiida) herkenbaar zijn. In 2009 verschijnt de Sandero Stepway, een Allroad-achtige versie met extra optisch vertoon in de vorm van terreinwaardige bumpers en extra stootlijsten. Faceliftmodel Sandero II draagt nieuwe bumpers en een nieuw front met een verchroomde grille en koplampen met led-dagrijverlichting. Door het prijsbewuste karakter is de Sandero niet overal even degelijk onder handen genomen in de lakstraat. Op randen en naden kan zelfs roest ontstaan. Bekende hotspots zijn de binnenranden van de portieren en de motorkap. Goed controleren dus – bij voorkeur voordat de carrosseriegarantie afloopt. Verstopte afvoergaten bij het schutbord veroorzaken waterlekkage in het interieur. Controleer of het tapijt onder de vloermatten droog is.

Interieur

Voor Renault-rijders is het interieur een feest van herkenning (en herinnering) met knoppen, schakelaars en andere componenten afkomstig uit oudere Renaults. De kunststoffen zijn net zo eenvoudig als de uitrusting: full options betekent bij de Sandero I dat je beschikt over elektrische ramen, handbediende airco, cruise control en een armsteun. Het veiligheidsaanbod omvat abs, esp, asr en airbags. De Sandero II is beter afgewerkt, completer uitgerust en heeft een optielijst die naar overdaad riekt, met zaken als MediaNAV-infotainment met kleurenscherm, Bluetooth, DAB+, een achteruitrijcamera, parkeersensoren en Hill Start Assist. Bekende kwaaltjes zijn een uitgebeten kunststof stuur en krakende kunststoffen. Het faceliftmodel bevat meer elektronica. Check of alles correct werkt en of het MediaNAV-systeem de nieuwste softwareversie bevat.

Motor

De Sandero maakt zijn marktdebuut met twee achtkleps benzinemotoren, de 1.4 MPI (75 pk) en de 1.6 MPI (88 pk), aangevuld met een 1.5 dCi (70-75 pk) turbodieselmotor. Met ingang van 2009 staat de 1.2 16V (75 pk) in de prijslijst. Van de 1.2 16V, 1.4 MPI en 1.6 MPI zijn ook lpg-varianten verkocht. De Stepway is er als 1.6 MPI en als 1.6 16V (105 pk). Vanaf de facelift bestaat het Nederlandse motorgamma uit één motorvariant, de nieuwe 0.9 TCe turbodriecilinderbenzinemotor (90 pk), die ook als Bi-Fuel op benzine/lpg wordt aangeboden. In 2018 komt daar een atmosferische 0.9 Sce (75 pk) driecilinder bij. Buiten de vervangingsinterval van de distributieriem zijn er geen opvallende motorische aandachtspunten.

Transmissie

Het transmissie-aanbod is een toonbeeld van overzichtelijkheid: alle benzine- en dieselmotoren zijn verbonden met een handgeschakelde vijfversnellingbak. Vanaf 2016 is een Easy-R transmissie beschikbaar. Deze gerobotiseerde handbak telt eveneens vijf verzetten en heeft een wat stramme schakelkarakteristiek.

Wielophanging

De Dacia Sandero staat op een verlengde variant van het Nissan-Renault B0-platform dat als basis dient voor de Micra, Twingo II en Clio II/III. Omdat de Sandero ook wordt verkocht in landen waar verharde wegen in de categorie luxegoederen vallen, kan de wielophanging tegen een stootje. Onafhankelijke voorwielophanging, een torsie-achteras en lange veerwegen zorgen voor stevig comfortabele rijeigenschappen die, zoals Autovisie in 2008 vaststelt, ook ideaal zijn voor oerhollandse verkeersdrempels. Voorwielaandrijving is standaard; de Stepway heeft een 40 mm verhoogd onderstel met extra bodemvrijheid. De Sandero II staat op een doorontwikkeld M0-platform en heeft elektrohydraulische stuurbekrachtiging.

Welke moet ik hebben?

De atmosferische benzinemotoren zijn niet zuinig maar bewezen degelijk. Met de basismotoren is de Sandero geen strepentrekker. Vanaf de 1.4 MPI komt de hatchback aardig kwiek uit de startblokken en de 1.6 MPI is zelfs lekker vlot. De basis-Sandero heeft zorgeloze zwarte kunststof bumpers, stalen wielen en orgelman-raambediening. Luxere versies zijn de Ambiance (wieldoppen, bumpers in kleur, stuurbekrachtiging, elektrische ramen voor) en de Lauréate (mistlampen, zilvergrijze deurgrepen, radio met stuurbediening). De Stepway (kunststof spatbordverbreders, dakrails, interieur met alu-effect sierlijsten) staat haaks op de budgetgedachte, maar smoelt goed en is opvallend waardevast. De Sandero II is beter afgewerkt, heeft een completere uitrusting en heeft de soepele 0.9 TCe-turbodriecilinder onder de motorkap.

Moet dit hem worden?

Een vier meter lange hatchback met vijf zitplaatsen, een forse bagageruimte, soepele rijeigenschappen en overwegend probleemloze techniek. Als het om pretentieloos en betaalbaar vervoer gaat, scoort de Dacia Sandero vijf uit vijf sterren. De Sandero laat zich misschien wel het best omschrijven als een moderne Renault 4: een goedkope gezinsauto met beproefde aandrijftechniek en niets meer of minder dan strikt noodzakelijk is om van ‘a’ naar ‘b’ te komen. Het oermodel trakteert op goudeerlijk minimalisme, het faceliftmodel schurkt met zijn uitrusting en prijsstelling dichter tegen non-budget modellen aan. In beide gevallen koop je ook tweedehands een sympathieke auto voor een zachte prijs. Très sympathique: het ouderwetse Franse veercomfort kost bij Dacia geen eurocent extra.

Tijdlijn

2008 – introductie Dacia Sandero I
2009 – Dacia Sandero Stepway
2012 – introductie/facelift Sandero II, 0.9 TCe
2015 – Sandero 2.0 R.S. (Brazilië)
2016 – kleine facelift, Easy-R
2018 – 0.9 SCe

Onderdelenprijzen

Remschijven voor, per set 84,93
Remblokken voor, per set 43,82
Einddemper uitlaat, vanaf 95,07
Distributieset incl. waterpomp, vanaf 94,21
Aircocompressor, vanaf 235,25
Kléber Dynaxer HP 3, 185/65 R15 T, per stuk vanaf 51,33

Prijzen gelden voor een Dacia Sandero 1.4 MPI uit 2010 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt vanaf 100,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf 150,–

Het onderhoudsinterval is 15.000 km/1 jaar. Voor de distributieriem geldt 120.000 km/4 jaar.

Kopen

+ Goudeerlijk vervoer
+ Degelijke techniek
+ Comfortabel onderstel
+ Ruim interieur

Niet kopen

– Basismodel is erg kaal
– Eenvoudige veiligheidsuitrusting
– Kleine en grotere afwerkingsmanco’s

Denk ook eens aan een…

Ford Fiesta (2009-2017)
Bovenop een volwassen uitstraling, een moderne (veiligheids)uitrusting en genoeg binnenruimte biedt de Fiesta V maximale stuurpret, zeker als je voor een Ecoboost-motor kiest. 3000-23.000 euro.

Lada Kalina I (2005-2013)
Meer ‘budget’ dan de Lada 1117/18/19 wordt het niet. De dashcamsuperster kan tegen een stootje, want is berekend op Russische wegen en Russische automobilisten, en kost fietsgeld. 900-3500 euro.