Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Klassiekers 19 mrt 2023
Leestijd: 3 minuten

Deze occasion wil je: Renault 5 Alpine Turbo, start van een nieuw tijdperk

Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een zeldzame, heerlijke hatchback: de Renault 5 Alpine Turbo.

Iedereen kent de Renault 5, maar het verhaal van de Alpine Turbo-variant ligt een beetje anders. Uiteraard was dit model gebaseerd op die iconische hatchback. Een auto die klein maar verrassend ruim was, en allerlei revolutionaire techniek in zich had. De ultieme stadsrakker.

Afbeelding: Autowereld

Spannendere versies

Dat succes zorgde ervoor dat Renault ook andere, spannendere versies van de 5 ging bouwen. In 1976 lanceerde het de Alpine, en deze in 1982 gelanceerde Turbo-variant werd zijn opvolger.

Afbeelding: Autowereld

En dat zou spektakel betekenen. Want deze Alpine Turbo werd namelijk samen met het homologatiemodel, de 5 Turbo, ontwikkeld. Die had een motor op de plek van de achterbank en achterwielaandrijving. Exotisch en praktisch onbetaalbaar.

Succes in de Formule 1

Maar om die waanzinnige Turbo-techniek ook bereikbaar te maken voor het grote publiek, besloot het de 5 Alpine van een turbocompressor te voorzien. Renault had in die periode namelijk al succes met zo’n turbocompressor in de Formule 1 en zag de kans om dat te vermarkten.

Afbeelding: Autowereld

Vandaar dat de 5 Alpine Turbo van de daken schreeuwt dat er een turbo aan boord is. Je vindt het woord op de grille, flanken, kont en in de achterruit. Fraai zijn de 13-inch wielen met daarachter schrijfremmen. Dat was voor die tijd helemaal niet vanzelfsprekend op de achteras.

110 pk, een toename van 17 pk

Goede remmerij was nodig, want door de toevoeging van de turbo leverde het viercilinder-blok 110 pk en 149. Genoeg om de 838 kg lichte 5 Alpine Turbo als een katapult af te schieten.

Afbeelding: Autowereld

Die cijfers staan ook nu, ruim 30 jaar later, nog altijd garant voor plezier. Autovisie-redacteur Peter Hilhorst reed onlangs nog met een 5 Alpine Turbo en schreef daarover het volgende. “Eerst wordt er tijdens het opbouwen van de turbodruk denkbeeldig aangespannen en vanaf 3500 toeren per minuut schiet de 5 vervolgens weg. Dan klimt het met een dubbele Weber uitgeruste blok rap door de toeren heen op weg naar de volgende versnelling.”

Rij-eigenschappen Renault 5 Alpine Turbo

“De pook is lang en beweegt niet erg strak door het schakelpatroon heen, maar je kunt snel genoeg wisselen om de gang er stevig in te houden. Vooral de giftige sprintjes ín de versnelling maken het rijden opzwepend. De onbekrachtige besturing is precies en voldoende direct. Op lage snelheid vertroebelt het gevoel in het stuurwiel niet door te veel spierkracht te vragen, terwijl er bij hoger tempo voldoende tegendruk blijft om nauwkeurig te zijn. Zo is op tijd te merken dat hij over de voorwielen begint te glijden en dat is door gas terug te nemen weer op te heffen. Echt gemeen omkomen met zijn kont doet hij
niet, maar liften in een bocht verlegt de koers wel iets naar binnen.”

Al met al bedacht Renault met de 5 Alpine Turbo een sterk concept. De hot hatch met turbo zou daarna nog veel opvolgers krijgen. Inmiddels is zo’n 5 Alpine Turbo niet zo peperduur als de homologatiespecial, maar stevig geprijsd zijn ze echter wel. Wij vinden een occasion in perfecte staat, gespoten in het iconische Alpine-blauw en met ruim 136.000 kilometer op de teller. De verkoper vraagt net geen 30 mille voor de compacte held.

Afbeelding: Autowereld

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.