Op deze motorfiets rijd je met een 8,0-liter V10 tussen je benen
![Allen Millyard Dodge Viper V10](https://img.autovisie.nl/images/Da_P6udwQalSg-h5_McRfhU5iRE=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F05%2FAllen-Millyard-Dodge-Viper-V10-2.png)
Nee, we heten inderdaad geen Motorvisie, maar genoeg petrolheads zullen geïnteresseerd zijn in deze bizarre creatie. Bovendien is er een duidelijke link met de autowereld. Deze motorfiets wordt namelijk aangedreven door een 8,0-liter V10 uit een Dodge Viper.
Een 8,0-liter motor is in een auto al buitensporig, laat staan in een motorfiets. Toch kwam de Britse motorbouwer Allen Millyard in 2009 op het idee kwam een Viper-V10 in zijn tweewieler te bouwen.
Dodge Viper V10 in een motorfiets
Hij gebruikte de tiencilinder uit een Dodge Viper GTS uit 1995. De motor was in eerste instantie bedoeld voor kleine vrachtwagens, maar werd met wat hulp van Lamborghini in de Viper gehengeld. Millyard hengelde deze V10 er weer uit en bouwde er een motorfiets omheen.
![Allen Millyard Dodge Viper V10](https://img.autovisie.nl/images/lN54ZGfU4kB6A0_uG2oEdwfBtbc=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F05%2FAllen-Millyard-Dodge-Viper-V10-4.png)
“Die motor is een beest”, zegt collega Peter Hilhorst in deze aflevering van Peters Proefrit uit 2018 over de V10. De Dodge Viper GTS is zonder ABS en tractiecontrole geen katje om zonder handschoenen aan te pakken.
De Viper verdeelt het vermogen echter nog over twee 335 millimeter brede achterwielen. De Millyard Viper V10, zoals de motorfiets heet, moet het met zijn ene achterwiel doen. Niet iets voor de beginnende motormuis. Het was dan ook testpiloot Bruce Dunn haalde een snelheid van 333 kilometer per uur op de Frankenstein-creatie.
Custom bike
Veel onderdelen moest de bedenker zelf in zijn schuur maken. Zo bestonden er geen voorvorken die groot genoeg waren om op de V10-motorfiets te gebruiken. Verder heeft hij ook alle frameonderdelen zelf in elkaar gelast. Het gigantische motorblok is overigens onderdeel van het frame.
![Allen Millyard Dodge Viper V10](https://img.autovisie.nl/images/bDKsoMouWXNboFPD81V1pFVkYd8=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F05%2FAllen-Millyard-Dodge-Viper-V10-5.png)
In die zin is het niet meer dan een V10 met een stuur en wielen. Nou ja, dat is nogal kort door de bocht. Het had behoorlijk wat voeten in de aarde om alles aan dit one-off project werkend te krijgen. In onderstaande video vertelt Allen Millyard je zelf alle ins and outs van zijn Dodge Viper V10-motorfiets.
630 kilo en ruim 500 pk
Als je de motorfiets ziet, snap je direct wat het zo’n uniek project maakt. De tiencilinder is gigantisch en weegt volgens Allen Millyard zo’n 340 kilo. Het totaalgewicht van zijn creatie komt daarmee uit op zo’n 630 kilogram. Flink meer dan je gemiddelde motorfiets. Volgens de eigenaar levert de V10 in zijn tweewieler 500 pk, waarmee zijn custom bike dan ook veel sterker is dan een gemiddelde motorfiets.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Doe mee aan Vijf Vragen-rubriek en kom in het Autovisie Magazine
-
Doffe koplampen? Zo fix je ze en blijven ze langdurig helder
-
Covermodel: Mercedes-Benz SLK Concept 1: te mooi voor werkelijkheid
-
Hoe Noord-Korea ‘s werelds grootste autodiefstal pleegde
-
Grootste verbrandingsmotor ooit: 109.000 pk en toch ‘zuinig’
-
Zo test je een slippende koppeling en dit kost het vervangen ervan
-
Nürburgring: dit kost een rondje en dit moet je betalen als je crasht
-
Elektrische occasion kopen? Zoveel kost degradatietest EV-accu
-
Zo werkt je stuurbekrachtiging en dit kost een reparatie
-
Zo maak je jouw auto klaar voor het bloedhete zomerweer
-
Zo weet je of je stabilisatorstang kapot is en dit kost reparatie