Dennis Wilman
Dennis Wilman Extra 27 okt 2019

Koopwijzer: occasion Renault Mégane RS III (2010-2016)

De Renault Mégane III R.S. is de lekkerste hete hatchback van zijn generatie. Hier vind je alles wat je moet weten voordat je een occasion koopt.

‘We want more’ kopt Autovisie na een uitgebreide kennismaking met de derde generatie Mégane R.S. Nog meer dan voorheen is de snelste middenklasser van Renault een allemansvriend voor fans van hete hatchbacks. Acht jaar na de introductie geldt dat nog steeds: ook gebruikt is de Mégane III R.S. een vermakelijk en bereikbaar alternatief voor kostbaardere concurrenten zoals de Focus RS, de Astra GTC OPC en de Golf/Scirocco R.

Carroserie

Jammer voor vlotte ouders: de derde modelgeneratie van de Mégane R.S. is er alleen als driedeurs coupé. Renault Sport monteert een beschaafd spoilerpakket met extra herkenningstekens zoals een zwart bumpermasker met led-dagrijverlichting en een vijfkantig centraal uitlaatsierstuk . Voor het verder opleuken van de buitenkant staan verschillende pakketten in de prijslijst, waaronder het Pack Visibilité (bi-xenon koplampen) en het Pack R.S. Design (striping/spoiler). Een kleine facelift (Phase II) en grote facelift met nieuwe neus (Phase III) houden het model bij de tijd. Zoals bij alle sportieve auto’s is het bij aankoop goed oppassen voor mogelijke oude structurele schade. Dat geldt voor parallelimport en voor origineel Nederlandse auto’s – de Nordschleife is minder ver weg dan voor sommige mensen goed is. Algemene Mégane III-aandachtspunten zijn weigerende raammotoren en waterlekkage in de bagageruimte.

Interieur

Voor de binnenkant geldt hetzelfde als voor de buitenkant. In de basis is de R.S. een reguliere Mégane die smakelijk is opgeleukt. R.S.-details zijn het kleurrijke instrumentarium, sportstoelen met stof of leer, een speciaal sportstuur en aluminium pedalen en instaplijsten. Standaard heeft de R.S. een radio/cd/mp3-speler met zes speakers, bluetooth, automatische airconditioning, cruise control en zes airbags. Circuitwaardige Recaro-stoelen zijn een fabrieksoptie; een andere racy extra is de R.S. Monitor voor de weergave van actuele voertuigtelemetrie. De Phase II heeft een R.S.-knop die het maximale motorvermogen vrijgeeft en het esp losbandiger maakt; de Phase III heeft het nieuwe R-Link infotainmentsysteem met touchscreen. De Trophy R heeft gewicht besparende Recaro-stoelen en (optie) een 16 kilo lichtere lithium-ion accu. De sportstoelen zijn gevoelig voor instapslijtage, andere aandachtspunten zijn rammelende dashboards en knarsende deurrubbers.

Motor

Het sportieve hart van de R.S. is de indirect ingespoten F4R 2,0 liter viercilindermotor met variabele kleptiming en turbolader. In standaardvorm levert het blok 250 pk/340 Nm. De R.S. Trophy (2011) schopt het tot 265 pk/360 Nm dankzij verhoogde turbodruk en een aangepast inlaatsysteem. De Phase II heeft standaard 265 pk. Naar goed gebruik brengt Renault regelmatig speciale edities uit, waaronder de Mégane R.S. 275 Trophy (275 pk) en de Trophy R (250 stuks) met lichtgewicht titanium Akrapovic-sportuitlaat. Met een respectvolle behandeling en regelmatig onderhoud staan de turboviercilinders als sterk en degelijk te boek. De distributieriem gaat 120.000 kilometer/zes jaar mee. Het is verstandig om de nokkenasversteller preventief mee te vervangen. Softwaretuning is een populaire manier om vermogen en draaimoment op te waarderen. Dit kan extra slijtage veroorzaken – maar dat hoeft niet.

Transmissie

De Mégane III R.S. heeft een handgeschakelde zesversnellingsbak en voorwielaandrijving. In combinatie met het Cup-onderstel verlaat de R.S. de fabriek met een mechanisch sperdifferentieel. De zesbak behoort soepel te schakelen, ook in de hogere versnellingen. Haperen of haken kan duiden op slijtage of andere mechanische problemen. Sommige eigenaren maken melding van een afbrekende bevestigingsbout van de versnellingsbaksteun. Preventief vervangen is goedkoper dan de gevolgschade herstellen. De standaard koppeling kan tegen een stootje en is opgewassen tegen stevig gebruik. Voor heavy users en extreme motortuning behoort de montage van een verzwaarde sportkoppeling en/of een lichtgewicht vliegwiel tot de mogelijkheden.

Wielophanging

Renault Sport monteert een vernieuwde onafhankelijke aluminium PerfoHub-voorwielophanging die de aandrijfkrachten van de stuurkrachten scheidt. Aan de achterzijde is een torsie-as gemonteerd. De elektrische stuurbekrachtiging geeft heldere feedback terwijl abs, traction control en esp met sportstand over de bestuurder waken. Met het standaard Sport-chassis is de R.S. een stuk ‘zachter’ dan het uitgaande model. Het 20 mm verlaagde Cup-chassis met stuggere veren, stijvere stabilisatorstangen en Brembo-remmen met rode remklauwen is straffer en standaard op de Trophy. De Trophy R heeft instelbare Öhlins-schokdempers en 19-inch wielen met Michelin-semi-slicks. Controlepunten zijn ongelijkmatige bandenslijtage door verkeerde wielstanden en slijtage aan veerpootlagers en fuseekogels. In het laatste geval is het vaak noodzakelijk om de fuseekogel inclusief draagarm te vervangen (duur).

Welke moet ik hebben?

Dankzij de ‘tuneability’ van de F4R-viercilinder maakt het voor de prestaties niet zo veel uit welk bouwjaar je kiest. Conditie, historie, uitvoering, opties en kleur zijn de meest relevante aankoopcriteria. De belangrijkste reden om voor een Phase II of III te kiezen, is het modernere uiterlijk. Voor potentiële kopers die enigszins op comfort zijn gesteld, is het standaard Sport-onderstel een betere propositie dan het Cup-onderstel. Wie de R.S. op het scherpst van de snede wil ervaren, kan niet om het Cup-onderstel en de bijbehorende onderstelupgrades heen – en moet de toegevoegde stugheid op de koop toe nemen. Voor de wielmaten geldt hetzelfde: op 18-inch wielen zijn stuurgevoel en grip het mooist in balans, het (fraaie) 19-inch lichtmetaal heeft vooral optisch toegevoegde waarde.

Moet dit hem worden?

De opvolger van de Mégane R26.R is een toegankelijke hete hatchback waarmee het gemakkelijk én vermakelijk hard rijden is. Op bochtige parcours beloont de R.S. zijn bestuurder met directe en neutrale stuureigenschappen en zelfs zonder het mechanische sperdifferentieel is onderstuur slechts in beperkte mate aanwezig. Ondanks zijn vorderende leeftijd kunnen de prestaties prima meekomen met hedendaagse hete hatchbacks en de techniek is bewezen betrouwbaar. De minder praktische coupécarrosserie kan een reden zijn om uit te wijken naar een concurrerend model met meer deuren. Houd er dan wel rekening mee dat je waarschijnlijk (veel) meer geld betaalt voor een auto die niet per se leuker rijdt – ook als occasion is de Mégane III R.S. très sympathique geprijsd voor het rijplezier dat hij biedt.

Tijdlijn

2009 – introductie Renault Mégane III R.S. 250
2011 – Mégane R.S. 265 Trophy
2012 – facelift (Phase II), 265 pk
2013 – Mégane R.S. Red Bull Racing RB8, facelift (Phase III)
2014 – Mégane R.S. 275 Trophy R
2016 – introductie Mégane IV, einde productie

Onderdeelprijzen

Remblokken voor, per set € 56,31
Remschijven voor (340 mm), per set € 174,84
Distributieset inclusief waterpomp, € 121,54
Nokkenasversteller, € 138,45
Michelin Pilot Sport 4S, 235/35 R19 XL, per stuk € 186,75

Prijzen gelden voor Renault Mégane R.S. 265 van 2011 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 250,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 450,–

Het onderhoudsinterval is 30.000 km/2 jaar.

Beschikbaarheid op de markt: slecht-redelijk
Waar voor geld: goed-uitstekend
Betrouwbaarheid en degelijkheid: goed
Beschikbaarheid onderdelen: goed-uitstekend

Kopen

+ Rijdt en stuurt geweldig
+ Koppelsterke motor
+ Degelijke techniek
+ Zeer betaalbaar

Niet kopen

– Alleen driedeurs

Punten van aandacht voor aankoop

– Goed oppassen voor mogelijke oude structurele schade
– Aandachtspunten zijn weigerende raammotoren en waterlekkage in de bagageruimte.
– Sportstoelen zijn gevoelig voor instapslijtage
– Rammelende dashboards en knarsende deurrubbers
– Het is verstandig om de nokkenasversteller preventief mee te vervangen
– Haperende of hakende versnellingsbak kan duiden op slijtage of andere mechanische problemen
– Sommige eigenaren maken melding van een afbrekende bevestigingsbout van de versnellingsbaksteun. Preventief vervangen is goedkoper dan de gevolgschade herstellen
– Ongelijkmatige bandenslijtage door verkeerde wielstanden en slijtage aan veerpootlagers en fuseekogels.

Denk ook eens aan een…

Volkswagen Golf VII R (2013-HEDEN)
De 300 pk sterke Golf R is van 0-100 sneller dan een 911 Carrera en vervoert moeiteloos een gezin plus bagage. De ultieme allround hot hatch.

Ford Focus RS (2009-2010)
De ultieme sport-Focus is een generatie ouder dan de Mégane III. Door de sublieme wegligging en de 305-350 pk vijfcilinder vergeet je dat snel.