Dennis Wilman
Dennis Wilman Extra 24 nov 2019
Leestijd: 6 minuten

Koopwijzer: occasion Honda Civic

De Honda Civic combineert intergalactische vormgeving met praktische eigenschappen en aardse prijzen. Hier vind je alles wat je moet weten voordat je een occasion koopt.

Honda heeft een uitstekende reputatie opgebouwd met hoogwaardige onderstel- en motortechniek en dynamisch rijdende vierwielers. Helaas werden deze positieve eigenschappen niet zelden verpakt in auto’s met de uitstraling van een steunkous: functioneel maar weinig lustopwekkend. Het grijzige imago wordt radicaal afgeworpen met de nieuwe Civic van 2005. Bij zijn onthulling wekt de extravagante koets direct associaties op met buitenaardse transportmiddelen. Ook het dashboard lijkt ontworpen door Mork van de planeet Ork, met een gescheiden analoog/digitaal instrumentencluster met blauwwitte verlichting, geribbelde draaiknoppen en veel toetsen, inclusief een startknop. Toch is de Honda Civic niet alleen opvallend; hij is ook ontzettend praktisch. Dankzij verborgen portiergrepen heeft het model de uitstraling van een coupé en de functionaliteit van een vijfdeurs gezinsauto. Wie verder kijkt, ontdekt een riante wielbasis voor een bovengemiddeld ruim interieur, een op- en neerklapbare achterbank en een grote bagageruimte met lage tildrempel.

Rijeigenschappen

Tegenstrijdig genoeg werd de nieuwe Civic onderhuids wat minder speciaal. De onafhankelijke achterwielophanging van zijn voorganger werd vervangen door een eenvoudigere semi-onafhankelijke achteras. Aan de rijeigenschappen is dat niet direct te merken, want die zijn uitstekend, zoals je van een Honda mag verwachten. Het standaard onderstel geeft goede terugkoppeling van hetgeen zich onder de wielen afspeelt, biedt veel grip en bedient inzittenden met voldoende comfort. De sportievere driedeurs Type-S en Type-R hebben overigens een duidelijk hardere onderstelafstemming, wat niet iedereen aanspreekt.

Het motorenaanbod van de Honda Civic is beperkt. Het aardigste wat je over de 1.4 DSi (83 pk) basismotor kan zeggen, is dat het verbruik gunstig is. De 1.4 i-VTEC met 100 pk, vanaf 2009, presteert duidelijk beter. De 1.8 met 140 pk is de fijnste benzinemotor voor dagelijks gebruik. De toevoeging van i-VTEC betekent dat de kleptiming en kleplichthoogte worden aangepast aan de rijstijl van de bestuurder, voor een gunstig verbruik bij lage toerentallen en goede prestaties bij hoge toerentallen. Een motor met twee gezichten kortom, maar ook eentje die je permanent op toeren moet houden als je wilt opschieten. In 2007 verschijnt de driedeurs Civic als Type-S en topmodel Type-R. De Type-R met 201 pk 2.0 VTEC-krachtbron laat zich opjagen tot bijna 8000 toeren. Dat levert als vanouds veel sensatie op, plus een standaardacceleratie in ruim 6,6 seconden en een topsnelheid van 235 km/h. Wie niet van hoogtoerige benzinemotoren houdt, kan kiezen voor de stille en snelle 2.2 CDTI-dieselmotor met 140 pk en een koppel van 340 Nm. Een handgeschakelde zesversnellingsbak is standaard op alle modellen. De benzineversies zijn ook verkocht met een (semi-)automatische i-Shift versnellingsbak die wel behoorlijk wat vermogen opslobbert. Dat gaat vooral ten koste van het acceleratievermogen. Overigens is de bouwkwaliteit van deze generatie Honda Civic niet helemaal feilloos – volgens kwade tongen omdat hij in Engeland wordt gebouwd – maar de betrouwbaarheid overtreft nog altijd de gemiddelde Europese concurrent.

Limited editions

Sinds zijn introductie is de Civic met verschillende uitrustingsniveaus geleverd. Er is keuze uit de Comfort, Sport en Executive, aangevuld met speciale uitvoeringen zoals de Silverstone en Advantage en limited editions van de Type-R, zoals de Race en de Championship White Edition. Lichtmetaal is verplichte kost, andere interessante fabrieksopties zijn het geïntegreerde DVD-navigatiesysteem en de achteruitrijcamera, die helpt de onoverzichtelijke achterkant kreukvrij te houden. De facelift van 2008 brengt een aantal optische wijzigingen, waaronder een andere grille en gewijzigde koplamp- en achterlichtunits, en een aansluitmogelijkheid voor een MP3-speler. In 2010 verdwijnen de Type-R en 2.2 CDTI door aangescherpte emissie-eisen. Modeljaar 2011 brengt een nieuwe (Type-R) grille voor alle modellen en luxere specificaties. Ook verschijnt de zeer complete Civic GT.

De achtste generatie Honda Civic is ideaal voor merkfanaten die terugverlangen naar hun oude CRX, maar inmiddels zijn gezegend met gezinsuitbreiding. En voor iedereen die een onderscheidende hatchback zoekt waarmee het prettig samenleven is. Onder de radicale vormen schuilt een auto die goed stuurt, een uitgebalanceerde wegligging heeft en uitermate praktisch is. De 1.8 benzine en 2.2 diesel zijn zuinig met brandstof – niet gek met de huidige tarieven – en lenen zich prima voor een middagje stevig sturen. Wie zich van de grijze massa wil onderscheiden, wordt bovendien beloond met overwegend vriendelijke vraagprijzen.

Motor/ transmissie

Honda-motoren hebben terecht een goede reputatie. Mankementen zijn schaars. In 2008 kwamen incidenteel problemen voor met de cilinderkop van de 1.8, wat resulteerde in veel olieverbruik. Dat is in principe onder garantie hersteld. Controleer bij de 2.2 CDTI of de koppeling gelijkmatig aangrijpt en niet slipt. Bij de Type-R moet de derde versnelling zich soepel laten inleggen. Zo niet, dan kan een bakrevisie nodig zijn.

Wielophanging/ carrosserie

Vroege Civics hebben soms last van krakende achterschokdempers. Vervangen is de enige oplossing. Versnelde slijtage van de achterremblokken ligt meestal aan een verkeerd afgestelde handrem. Sommige eigenaren melden problemen met de sporing. Uitlijnen lost het probleem niet altijd volledig op, dus wees alert tijdens de proefrit. De watergedragen lak is gevoelig voor steenslag, net als de mistlampglazen en de voorruit. Controleer de bagageruimte op eventuele waterlekkage via de achterklep. Door verstopte afwateringspluggen kan ook water in de portieren blijven staan. De grote portieren van de driedeurs zijn extra gevoelig voor beschadigingen.

Electronica

De Civic-elektronica is betrouwbaar maar niet foutloos. Een frequent leeglopende accu duidt meestal op verborgen lekstroom, of foutieve software. De dealer weet daar meestal wel raad mee.

Tijdlijn

2005 – introductie vijfdeurs Honda Civic (gen.8)
2007 – introductie driedeurs Type-S en Type-R
2008 – eerste facelift
2009 – 1.4 i-VTEC vervangt 1.4 DSi
2010 – einde Type-R en CDTI
2011 – tweede facelift, GT

Kopen

+ radicale vormgeving
+ rijdt als een Honda
+ verrassend praktisch
+ verfijnde diesel

Niet kopen

– radicale vormgeving
– krappe basismotor
– Type-R alleen driedeurs

Beschikbaarheid op de markt: redelijk-goed
Waar voor geld: goed
Betrouwbaarheid en degelijkheid: goed
Beschikbaarheid onderdelen: goed-uitstekend

Punten van aandacht voor aankoop

– Problemen voor met de cilinderkop van de 1.8, wat resulteerde in veel olieverbruik. Dat is in principe onder garantie hersteld.
– Controleer bij de 2.2 CDTI of de koppeling gelijkmatig aangrijpt en niet slipt.
– Bij de Type-R moet de derde versnelling zich soepel laten inleggen. Zo niet, dan kan een bakrevisie nodig zijn.
– Vroege Civics hebben soms last van krakende achterschokdempers. Vervangen is de enige oplossing.
– Versnelde slijtage van de achterremblokken ligt meestal aan een verkeerd afgestelde handrem.
– Problemen met de sporing. Uitlijnen lost het probleem niet altijd volledig op.
– Controleer de bagageruimte op eventuele waterlekkage via de achterklep.
– Door verstopte afwateringspluggen kan water in de portieren blijven staan.
– Een frequent leeglopende accu duidt meestal op verborgen lekstroom, of foutieve software.

Onderdeelprijzen

Remschijven voor, per stuk € 115,12
Remblokken voor, per set € 124,41
Ruitenwisserblad, per stuk € 43,54
Bridgestone Turanza ER300, per stuk vanaf € 77,60

Prijzen zijn inclusief BTW en exclusief montage.

Onderhoudskosten

Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 176,71
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 207,20
Uitlijnen rondom € 71,40

Prijzen zijn inclusief BTW en gelden voor de Civic 1.8i van 2006, het onderhoudsinterval is 20.000 kilometer. De 1.8i heeft een onderhoudsvrije distributieketting.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.