De Citroën DS3 Racing is niet meer. De sterkste DS3 gaat voortaan door het leven als DS3 Performance. Dat klinkt minder sportief en dat is ook zo, blijkt tijdens de eerste kennismaking.

DS3 Performance - Autovisie / Wouter Spanjaart DS3 Performance - Autovisie / Wouter Spanjaart


208 GTi by Peugeot Sport, maar dan anders verpakt...

Kort door de bocht zou je kunnen zeggen dat dit een Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport is, maar dan verpakt als DS3. Net als die auto krijgt de DS3 Performance namelijk een 208 pk sterke 1,6 liter turbomotor. Maar belangrijker: hij krijgt ook het Torsen-differentieel. Gemakkelijk gezegd zorgt het differentieel voor een optimale koppelverdeling tussen het linker- en rechter voorwiel.

Meer comfort

Spijkerhard was hij, de DS3 Racing. Dat is bij de DS3 Performance compleet aangepakt. Ondanks dat de neus nog een centimeter dichter bij het asfalt staat dan bij de Racing, is hij veel comfortabeler geveerd. Hij kreeg smallere 18 inch wielen, die nu 205 breed zijn in plaats van 215. Michelin zorgt nog altijd voor het rubber: de DS3 Performance heeft standaard Pilot Super Sports.

DS3 Performance - Autovisie / Wouter Spanjaart DS3 Performance - Autovisie / Wouter Spanjaart


Grip

Het asfalt droogt nog op van de enorme regenbui van de dag ervoor. Wat direct opvalt is hoeveel grip de DS3 heeft. Ondanks het natte wegdek geeft hij veel vertrouwen om wat steviger te rijden. Het sperdifferentieel doet de auto heel goed, maar vooral de comfortabelere ophanging maakt hem beter bruikbaar op de openbare weg. Hij gaat veel beter om met slecht wegdek en oneffenheden. Natuurlijk, hij blijft relatief stevig geveerd, maar is niet zo oncomfortabel dat je er geen afstanden in wilt maken.

Goedkoper

Het uiterlijk is dan misschien minimaal veranderd, maar de onderhuidse verschillen maken de DS3 Performance echt een betere auto. De prijs is overigens ook beter, want waar een DS3 Racing 35 mille moest kosten, mag de DS3 Performance mee voor 31.890 euro.

DS3 Performance - Autovisie / Wouter Spanjaart DS3 Performance - Autovisie / Wouter Spanjaart


PLUS

+ Sperdifferentieel
+ Motor klinkt lekker
+ Meer mogelijkheden om te personaliseren

MIN

- Ruimte achterin, vooral door dikke kuipstoelen wel heel minimaal
- Uiterlijke verschillen klein