Deze occasion wil je: Jaguar XFR, bandenrokende driftmachine en luxe supersedan
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F12%2F106119927.jpg)
Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een Jaguar XFR.
De afgelopen decennia mochten bij de Autovisie Supertest verschillende sportsedans en supersportsedans aantreden. Hoewel deze carrosserievorm steeds meer door SUV’s en crossovers wordt verdrongen, blijven discrete zakenlimousines met superlatieve prestaties een onverminderd aantrekkelijke propositie.
Jaguar XFR
Met de Jaguar Mk2 stond het Engelse merk in de jaren zestig van de vorige eeuw aan de basis van de opkomende sportsedan-trend die later werd geperfectioneerd door BMW, Mercedes-Benz en Audi.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F12%2F106119937.jpeg)
Met de nieuwe XFR bewijst Jaguar in 2010 dat het nog altijd aansprekende sportlimousines kan bouwen. Tijdens de Autovisie Supertest is de XFR ‘het schoolvoorbeeld hoe een Jaguar behoort te zijn: beschaafd en stijlvol indien hij rustig wordt gereden, een niet mis te verstane factor als er echt gas wordt gegeven.’
Dankzij een 5.0 V8 met mechanische compressor is hij rapper dan de Ford Focus RS500 en de Lotus Evora en boven de 100 km/h overklast hij zelfs de Cadillac CTS-V. Naar wens is het een woeste, bandenrokende driftmachine of een effectieve supersedan met alle grace and pace die je van Jaguar gewend bent.
Waar moet ik op letten bij de occasion?
Een lang, gelukkig en betaalbaar leven met de Jaguar XFR begint met regelmatig en vakkundig onderhoud vanaf 0 kilometer. Ook de mechanische compressor heeft periodiek verse olie nodig. De elektromotor van het elektronisch geregelde differentieel laat het weleens afweten. Banden en remmen vallen in de categorie ‘hoogfrequente’ consumptiegoederen.
Als occasion in Nederland een zeldzame auto
In Nederland is de XFR een zeldzame occasion. In dit segment gaan de meeste kopers voor de veiligheid en klinische effectiviteit van de Duitse competitie. Daar is iets voor te zeggen, maar als je een warmbloedige karakterauto zoekt, is de XFR een topaanbod. De kunst is wel om de juiste auto te vinden, want tegen mechanische verwaarlozing is de Jag niet goed bestand.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F12%2F106119957.jpeg)
Deze diepzwarte Jaguar XFR heeft volgens de aanbieder zojuist voor 6.000 euro aan onderhoud gehad, waarmee een derde van de vraagprijs op papier alvast is terugverdiend. Vier uitlaatpijpen en 20-inch wielen accentueren het beschaafd-brute uiterlijk, terwijl het interieur is voorzien van comfortabele kuipstoelen, tweekleurig leer en alle denkbare fabrieksopties – voor minder dan de prijs van een kale nieuwe Toyota Aygo X: 18.949 euro.
Lees ook:
Ook interessant
-
Occasions: 3 originele keuzes voor minder dan 7.500 euro
-
Alfa Romeo-fan maakt vijfdeurs Brera
-
Deze occasion wil je: Audi S4 is een betaalbare adrenalinepomper
-
Deze niet eens zo dure occasion wordt alleen maar meer waard
-
Occasions: 3 compacte MPV’s voor maximaal 2500 euro
-
Deze occasion wil je: Fiat X1/9 – messcherp Bertone design
-
Deze occasion wil je BMW M850i Jeff Koons: rijdende kunst
-
Deze occasion wil je: Kia Stinger V6, de Koreaanse American Dream
-
Occasions: 3 onderscheidende coupés voor 7.500 euro
-
Bijzondere occasion: Renault Clio V6 met torenhoge kilometerstand
-
De goedkoopste Audi R8 van Nederland kost minder dan een BMW 4-Serie
-
Dit is de snelste occasion van Nederland!