Ford Focus RS koop je nu voor het geld van een Polo
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F12%2F145652688-e1735647812973.jpeg)
Soms zijn occasions veel betaalbaarder dan je wellicht denkt. Zo kan je nu een moderne Ford Focus RS kopen voor het geld van een nieuwe Volkswagen Polo.
Alhoewel, een Polo met wat opties of een automaat. Je kan de instap-VW vanaf zo’n 27 mille krijgen. Voor een versie met automaat ben je minimaal 31 mille kwijt.
Ford Focus RS voor het geld van een Polo
Een Ford Focus RS van de laatste generatie koop je in Nederland nu vanaf 29.950 euro. Dat exemplaar komt uit 2016 en heeft iets meer dan 100.000 kilometer op de teller staan. Tussen de 33.000 en 38.000 euro is er nog veel meer aanbod. En ook dan krijg je veel auto voor je geld!
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F12%2F145652666.jpeg)
De derde generatie Ford Focus RS heeft geen vijfcilinder meer, maar een 2,3-liter vierpitter. Deze is goed voor 350 pk en 440 Nm (470 Nm in overboost) en stuurt zijn vermogen middels een handgeschakelde zesbak naar een vierwielaandrijfsysteem.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F12%2F145652721.jpeg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F12%2F145652726.jpeg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F12%2F145652721.jpeg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F12%2F145652726.jpeg)
Dat vierwielaandrijfsysteem is anders dan bij veel concurrenten uit zijn tijd. Door geen gebruik te maken van een Haldex-koppeling, maar een twee-platenkoppelingen op de achteras kan 70 procent van het vermogen naar één achterwiel gestuurd worden. Wat dit doet voor de rijervaring laat Autovisie-redacteur Peter Hilhorst in onderstaande video zien.
Met flat shiften, launch control en een speels weggedrag is het een heerlijke stuurmansauto, die ook nog eens dagelijks bruikbaar is. Want met zijn adaptieve dempers kan je er ook relatief comfortabel mee rijden.
Nieuwprijs
Een Ford Focus RS kocht je in 2016 voor zo’n 55.000 euro. Nu zijn ze dus al voor veel minder te krijgen. Let wel, als we ‘m in kosten vergelijken met een Polo, dan is de Focus logischerwijs veel duurder in het onderhoud, de verzekering, wegenbelasting en benzine. Maar die extra kosten zijn het voor de liefhebber helemaal waard.
Hier moet je op letten bij aanschaf van de occasion
Voor je gaat kijken bij een derde generatie Ford Focus RS is het belangrijk dat je de mogelijke problemen van de occasion doorneemt. Er zijn namelijk wat zaken die vervangen of gemodificeerd moeten zijn bij sommige bouwjaren. Zo was een poreuze koelslang in de beginjaren soms de oorzaak van cilinderkop- en motorschade. Dit alles lees je in onze koopwijzer.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dikke Volvo XC60-occasion is 80 procent minder duur dan nieuw
-
BMW’s familie-occasion nu voor de helft van de nieuwprijs
-
Toyota V8-occasion op grijs kenteken is ideale belastingontwijker
-
Legendarische roadster nog steeds een van de beste als occasion
-
Hyperzuinige Toyota Prius is nu betaalbare occasion
-
Deze Italiaanse cabrio is nu een betaalbare occasion
-
Met deze open occasion voel je je net Pierce Brosnan
-
Spotgoedkoop kilometers vreten met Volkswagen diesel-occasion
-
Moderne elektrische occasion kost nog een fractie van nieuwprijs
-
Deze 15.000 euro kostende occasion heeft zijn uiterlijk mee
-
Schadeauto of niet? Zo controleer je middels bpm een occasion
-
Deze betaalbare occasion is de ideale trekauto voor Nederlanders