Laurens Stade
Laurens Stade Occasions 25 mei 2021

Deze occasion wil je: Honda N600 Touring – historische auto voor Honda

Als een klassieker naast een fraai uiterlijk óók een bijzonder verhaal heeft, is het een heel interessante auto voor de liefhebber. Zoiets als deze tweedehands Honda N600 Touring bijvoorbeeld, een uiterst belangrijke auto voor de Japanse autobouwer.

Honda beperkte zijn verkoop in de vroege jaren met name tot thuisland Japan, maar in de jaren 60 en 70 wilde het daar verandering in brengen. Het antwoord kwam in de vorm van de N600: de eerste Honda ooit die officieel geïmporteerd werd naar de Verenigde Staten. Een fraai en historisch verantwoord model, dus. Vandaag gaan we wat dieper in op een tweedehands exemplaar dat in Nederland te koop staat.

Broer van de ‘kei-auto’ N360

Het verhaal van de N600 begint bij het jongere broertje van deze compacte, Japanse auto: de N360. Dat is een kleine, voorwielaangedreven ‘kei-auto‘, een type auto dat in Japan zeer populair is. Deze ‘kei-auto’s’ zijn geliefd door de opvallend kleine maatvoering en alle belastingvoordelen die daaruit voortkomen. De criteria om voor de belastingvoordelen in aanmerking te komen, zijn simpel. Een Kei-car mag niet langer zijn dan 3,40 meter, niet hoger zijn dan 2,00 meter, geen grotere motorinhoud hebben dan 660 cm3 en niet meer vermogen produceren dan 64 pk.

Aan die eisen voldeed de N360 perfect: de auto is 2,9 meter lang, slechts 1,34 meter hoog en is voorzien van een 354 cc-motor die 31 pk produceert. Het was een nieuw segment binnen Honda, waarmee zij een betaalbaar, betrouwbaar en gemakkelijk te onderhouden voertuig promootten.

honda-n360
De Honda N360

De kei-auto wordt vijf jaar in productie genomen door Honda: van 1967 tot en met 1962. Daarin was het een succes, maar in de tussentijd richtte het Japanse automerk zijn pijlen op andere markten. Dat deed het door de N600 te ontwikkelen.

Honda richt zich op VS en Europa

Deze N600 werd de grotere broer van de N360. Hij groeide dan ook ten opzichte van de N360 en kreeg een grotere motor: 600 cc. Honda richtte zich bij de productie van de namelijk N600 op de Amerikaanse en Europese markt. In Japan lagen de toegestane snelheden een stuk lager en dus moest de Japanse autofabrikant de N600 wat krachtiger maken dan de N360, zodat de bestuurders in de Verenigde Staten en Europa de toegestane maximumsnelheden aldaar konden bereiken. Het was nog maar de vraag of deze compacte auto dat daadwerkelijk zou halen.

Toch lukte dat wel, want de N600 kon (op papier) een topsnelheid van 135 km/h halen. Om die snelheid te halen moest je wel wat geduld hebben, want een ‘sprint’ naar 100 km/h duurde een dikke 19 seconden. Desondanks was de N600 een verbetering ten opzichte van die N360. ‘Minder opdringerig , sneller en tóch rustiger dan zijn kleine broer. De Honda N600 is een aantrekkelijk autootje met redelijk goede wegligginskwaliteiten’, zo luidt het oordeel van Autovisie in de jaren 60.

Overigens verkocht Honda de N600 ook in het land van de rijzende zon, maar dat was niet echt een succes. Er zijn slechts 1500 exemplaren geproduceerd en dat bleek genoeg, want door de grotere afmetingen (ook onder de kap) was deze financieel minder aantrekkelijk dan de N360 in Japan.

In 1969 wordt de N600 in de Verenigde Staten geïntroduceerd als de Sedan 600. Het is een historische gebeurtenis, want het is de allereerste Honda ooit die officieel naar de Verenigde Staten wordt geëxporteerd. In het begin blijft de verkoop beperkt tot het eiland Hawaii, maar later krijgt ook de westkust te maken met de kleine Japanner, die slechts 565 kilo weegt. Daar was de auto wel een succes, want daar verkocht Honda zo’n 25.000 exemplaren van de N600.

Wat is het verhaal van dit exemplaar?

We hebben hier te maken met een Honda N600 uit 1971, met een bijzonder verhaal. Het gaat om een origineel Nederlandse auto, die door Honda dealer Ruinemans in Enschede werd geleverd. De eerste eigenaresse heeft de auto zeventien jaar in bezit gehad, waarna de N600 door een Honda-specialist is overgenomen en gerestaureerd.

Kopen of doorlopen?

Op Gaspedaal.nl, een auto-zoekmachine waar het aanbod tweedehands auto’s van meerdere autosites wordt getoond, vinden we slechts twee Honda’s N600. Het hier uitgelichte model is de jongste van het duo en heeft een zeer acceptabele 77.955 kilometer op de teller staan. De prijs is daardoor wel iets hoger dan de enige concurrent: de vraagprijs voor deze groene N600 is 7900 euro, de andere staat te koop voor 6950 euro. Volgens de verkoper verkeert deze N600 Touring in ‘zeer gezonde en solide conditie’.

Dat er slechts twee te koop staan op het moment van schrijven, mag wel duidelijk aangeven hoe schaars deze auto is. Het is voor de geschiedenis van Honda een belangrijke auto en voor de Honda-fan een absolute must-have.

Deze of een andere occasion kopen? Onderzoek altijd goed wat je wilt kopen, check de onderhoudshistorie en laat een goede aankoopkeuring doen als je zelf onvoldoende verstand van zaken hebt. Meer speciale occasions zien of zelf je auto verkopen? Koop Autovisie magazine of neem een (digitaal) abonnement.