Zien: Renault Zoe krijgt (letterlijk) flinke klappen
![Renault Zoe 50](https://img.autovisie.nl/images/R8O0HnrrTyvOBMdPCA8x1aGDteo=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Frenault-zoe-50.jpg)
Slecht nieuws voor Renault en de Zoe. De elektrische hatchback haalde geen enkele ster bij een recente Euro NCAP-test.
Dat is heel opmerkelijk, want het was juist Renault dat aan het begin van deze eeuw als eerste de maximale score van vijf sterren haalde bij die Euro NCAP-test. De tweede generatie Laguna wist destijds met slag en wimpel te slagen en zette de toon voor Renault-modellen. De Franse fabrikant was daar zelf ook trots op en wist jaren lang hoge scores in de veiligheidstest te halen.
Geen enkele ster
Tot nu dus, want de elektrische Zoe heeft een heel dramatische score neergezet. Merken die twee of drie sterren halen, zijn daar al verre van trots op, maar Euro NCAP heeft nu geen enkele ster uitgereikt aan de Zoe. Geen enkele!
Nu denk je misschien dat dat heel erg vreemd is, omdat Renault eerder zoveel hoge scores haalde. En ook de Zoe wist enkele jaren geleden een goede score te behalen. Hoe het dan kan dat het elektromodel nu géén sterren haalt? De Euro NCAP-test verandert zelf ook constant en stelt jaarlijks nieuwe eisen aan de veiligheid van auto’s.
Slechter dan voor de facelift
Kort gezegd komt het hier op neer. Volgens de organisatie heeft Renault de vernieuwde Zoe geen extra veiligheid meegegeven. Het stelt zelf dat het aspect slechter is geworden dan vóór de facelift. Met name de in de stoel gemonteerde zij-airbag is een probleem. Die beschermde voor de facilift zowel het hoofd als de borstkas. Het nieuwe exemplaar is echter minder effectief en beschermt echter alleen nog maar de borstkas, niet het hoofd.
Zie hier hoe de Renault Zoe letterlijk klappen krijgt:
Een punt voor Dacia SpringVerder is Euro NCAP van mening dat de nieuwe Zoe in het algemeen slechte bescherming biedt bij ongevallen. Ook kwetsbare weggebruikers, zoals voetgangers, worden niet voldoende beschermd. De Zoe mist standaard technologie die aanrijdingen vermijden, en daardoor heeft-ie geen enkele ster ontvangen.
Er was ook slecht nieuws voor de Dacia Spring, de goedkoopste elektro-auto van het moment. Die scoorde slechts één punt. Meer dus dan de Zoe, maar absoluut geen score om trots op te zijn. Zijn prestaties bij de crashtest waren problematisch, met ‘een hoog risico op levensbedreigende verwondingen voor de borstkas van de bestuurder en het hoofd van de passagier’, aldus Euro NCAP.
Ben je benieuwd naar het complete oordeel van EuroNCAP, inclusief alle data van de test? Klik dan hier om het verslag van de Renault Zoe en Dacia Spring te lezen.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?