Volgende Zenvo wordt absoluut niet elektrisch
Het excentrieke Zenvo werkt momenteel aan een nieuwe sportwagen. De hypercarfabrikant uit Denemarken plant de lancering van die hybride-sportwagen voor 2023.
Dat schrijft het automagazine AutoCar. Volgens de Engelse uitgave gaat Zenvo met de nieuwe hypercar nieuwe verkoopmarkten aanboren, waardoor het bedrijf ook ‘enorm’ zal groeien. Jaarverkoop was tot voor kort niet belangrijk voor de Deense onderneming onder aanvoering van een schatrijke autoliefhebber, die Zenvo als hobbyproject erbij heeft. De fabrikant stelde zich ten doel om maximaal vijf auto’s op jaarbasis te bouwen, verdeeld over de types TSR, TSR-S en TS-1.
Van de nieuwe sportwagen worden hogere verkoopvolumes verwacht. Op de langere termijn wil Zenvo jaarlijks zo’n dertig auto’s verkopen. Met de TSR-S, waarvoor inmiddels een Amerikaanse typegoedkeuring is afgegeven, moet de jaarverkoop al naar tien tot vijftien auto’s, alleen al in de Verenigde Staten. De grootste markten voor de Denen zijn momenteel Groot-Brittannië en Europa, zo geeft de onderneming aan AutoCar aan.
Auto’s van 1,5 miljoen euro
Hoewel een verkoopvolume van 30 eenheden een verzesvoudiging van de jaarafzet is, zijn de geplande aantallen nog altijd minimaal. Zenvo zit daarmee ver onder de verkoopcijfers van bijvoorbeeld Bugatti en Koenigsegg. De Denen hebben niet de intentie om zo ‘groot’ te worden. De auto’s van Zenvo kosten ongeveer 1,5 miljoen euro, exclusief belastingen.
Geen elektrisch model
De volumes zijn overigens niet hoog genoeg om winst te draaien. Afgelopen jaar boekte het bedrijf een verlies, wat door de onuitputtelijke bankrekening van de eigenaar eenvoudig te vergeten is. Het merk moest extra investeren in de ontwikkeling van zijn productportfolio. De volgende generatie is onderweg. Het in 2004 opgerichte bedrijf geeft aan AutoCar aan nog twee jaar nodig te hebben voordat het een kant-en-klare hypercar kan laten zien.
Het platform van de nieuweling zal hetzelfde zijn als die van de 1177 bhp sterke TSR-S. Behalve dat het een vierwielaandrijver met hybridetechniek wordt, maakt de fabrikant niet bekend. Tegenover AutoCar laat het bedrijf weten vooralsnog niet te investeren in een volledig elektrisch aangedreven sportwagen.
Ook interessant
-
Oh oh! Deze elektrische BMW M2 zullen puristen niet leuk vinden
-
Waarom dit de slechtste ode aan de BMW M1 ooit is
-
Occasionmarkt: meer hybrides, lagere prijzen
-
Zoveel? Dit is hoeveel motoren alle BMW M-modellen krijgen
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd