Vliegende start voor Lamborghini Urus
In eerste instantie dacht Lamborghini in 2018 zo’n 1.100 exemplaren van de Urus te kunnen bouwen. Dat aantal werd kort na de productiestart begin vorig jaar verhoogd tot maximaal 1.300 stuks. Uiteindelijk wist de Italiaanse sportwagenbouwer door de productielijn tot het uiterste te dwingen 1.761 exemplaren van zijn SSUV af te leveren.
Dat van de Urus meer exemplaren zijn afgeleverd dan verwacht, heeft voor de Italiaanse sportwagenbouwer geen invloed gehad op de bouw van de overige modellen. Van de Huracan en Aventador werden meer auto’s verkocht dan in het jaar ervoor. De afzet van het V10-model nam met 5% toe tot 2.780 stuks. Van de Aventador wist Lamborghini 3% meer auto’s af te leveren, waardoor een recordaantal van 1.209 stuks de fabriekspoort verlieten.
Verkooprecord
Natuurlijk zorgt de bijdrage van nieuwkomer Urus ervoor dat Lamborghini meer auto’s dan ooit tevoren wist te verkopen, maar de afzet van de Huracan en Aventador tezamen lag al boven eerdere resultaten. Voor dit jaar verwacht Lamborghini een nieuw verkooprecord neer te zetten. De Urus gaat zijn eerste volledige productiejaar in. De fabrikant heeft in zijn separate fabriek voor de Urus een capaciteit van meer dan 3.500 stuks en alle units voor 2019 zijn al vergeven. De productieplaatsen voor de Aventador zijn door de introductie van de SVJ Coupé -de Roadster wordt spoedig voor 2020 aangekondigd- reeds ingevuld. De Huracan EVO is inmiddels aangekondigd. Autovisie staat nog deze maand achter het stuur van de opgewaardeerde supercar.
50 landen
Voor Lamborghini was in 2018 de Verenigde Staten de grootste afzetmarkt, gevolgd door Groot-Brittannië, Japan, Duitsland en China. Het merk levert zijn modellen in 50 landen.
Verkoopverdeling regio:
EMEA*: 2.497 stuks
Noord- en Zuid-Amerika: 1.952
Asia Pacific: 1.301
Verkoopverdeling land:
Amerika: 1.595 stuks
Groot-Brittannië: 636
Japan: 559
Duitsland: 463
China: 342
Canada: 316
Italië: 295
..
Nederland: 19
Lees ook:
Ook interessant
-
Chrysler zet elektrische cross-over in de ijskast. Is dit het einde?
-
Video: monteur crasht prijzige Ferrari F40 tijdens testrit
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn
-
Volkswagen ID.7 haalt 941 kilometer range, maar daar heeft niemand wat aan
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa
-
Hè hè! Toyota heeft eindelijk door dat bZ4X een slechte naam is
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 5)
-
De beste 9 Europese SUV’s: stijl, prestaties en veelzijdigheid
-
Deze Volkswagen had eigenlijk een Cupra willen zijn
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 4)
-
Extreemste Skoda Citigo is een diesel om Porsches mee te pesten