Victor, deze drie hadden we graag gezien…
Victor Muller is terug. Op 1 maart houdt hij op de Autosalon van Genève een persconferentie over de toekomst van Spyker. Wij denken even terug aan drie auto’s die Muller ons beloofde, maar die er nooit kwamen.
Spyker D12 Peking to Paris
1. Spyker D8/D12 Peking to Paris
Als hij meteen na onthulling op de markt was gekomen, was hij zijn tijd bijna tien jaar vooruit geweest. Pas dit jaar komt namelijk de eerste hyper-SUV op de markt, de Bentley Bentayga. De D12 Peking to Paris stond op de autosalon van Genève in 2006 en Muller vertelde dat we een dergelijke auto pas in de verre toekomst konden verwachten. Deuren die in tegengestelde richting openen, vierwielaandrijving, een W12 geleend van Audi, het klonk allemaal eigenlijk ook te mooi om waar te zijn. Twee jaar later stond Müller weer in Genève, dit keer met de D8 Peking to Paris. De wijzigingen waren minimaal, alleen was er nu een – wederom afkomstig van Audi – achtcilinder in geplaatst en veranderde de naam naar D8 Peking to Paris.
2. Spyker B6 Venator
Hij moest het op gaan nemen tegen auto’s als de Porsche 911, Maserati GranTurismo, Aston Martin V8 Vantage en de Jaguar F-Type. De plannen van Muller in 2013 waren ambitieus. De B6 Venator is gebaseerd op de Lotus Evora, maar dan met een andere carrosserie en interieur. De motor is geleend van de Evora S: een 3,5 liter V6 met 375 pk. Eerst zou hij in 2014 op de markt komen en toen in 2015, maar tot op heden blijft het bij één enkele auto van de coupé. Er werd ook één Venator Spyder Concept gebouwd.
Saab 9-3 Concept / Foto: Jason Castriota Design
3. Saab 9-3
Ten tijde van de eerste presentaties van de PhoeniX Concept Car ging het al heel erg slecht met Saab. De Phoenix was een hybride met benzine-aandrijving op de voorwielen en elektrische aandrijving op de achterwielen, verpakt in een zeer aerodynamische carrosserie met twee vleugeldeuren. Een voorbode voor de nieuwe 9-3 was het echter niet, maar de PhoeniX gaf wel een designrichting aan.
De Saab 9-3 was net als de PhoeniX getekend door de Amerikaanse designer Jason Castriota. In tegenstelling tot de PhoeniX moest het juist een echte Saab worden, die ook meteen duidelijk herkenbaar zou worden als Saab. De beursvloer haalde hij nooit, maar tot het moment dat Muller de failissementspapieren tekende, was het team aan het werk. Gelukkig hebben we de foto’s nog.
Lees ook:
Ook interessant
-
Porsche 911 S/T-koper heeft een kinderachtig gevoel voor humor
-
Marktplaats: ‘Ook occasionkopers zijn nu het schakelen zat’
-
13.000 euro, 1.400 kilometer range! Dit kan alleen in China
-
Oh oh! Deze elektrische BMW M2 zullen puristen niet leuk vinden
-
Waarom dit de slechtste ode aan de BMW M1 ooit is
-
Occasionmarkt: meer hybrides, lagere prijzen
-
Zoveel? Dit is hoeveel motoren alle BMW M-modellen krijgen
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt