De overgang van de NEDC-testcyclus naar de WLTP-methode is de Volkswagen Group niet in de koude kleren gaan zitten. Afgelopen maand kwamen de West-Europese verkopen van het concern uit op 199.600 auto's, wat 41,5 procent minder is dan in dezelfde periode vorig jaar.

VolkswagenVolkswagen


In Duitsland ging het zelfs nog slechter. Daar verkocht de Volkswagen Group in september 58.700 auto's, wat neerkomt op een daling van 45,2 procent. Wereldwijd was de dip 18,1 procent en gingen er zo'n 827.700 auto's 'over de toonbank'.

Deze maand nog moeilijk

Uitgesplitst naar merk zien we de volgende resultaten: Volkswagen: 485.000 (min 18,3 procent), Audi: 139.200 (min 22,0 procent), Skoda: 94.800 (min 16,0 procent), Seat: 31.600 (min 20,6 procent) en Porsche: 20.200 (min 3 procent). De Volkswagen Group verwacht dat deze maand nog moeilijk blijft, maar dat de verkopen in november en december weer zullen toenemen.

Groei in eerste negen maanden

Overigens laten alle merken van de Volkswagen Group over de eerste negen maanden van dit jaar groeicijfers zien. Het beste doet Seat het, met een stijging van 17,1 procent naar 415.600 auto's. Daarna volgen Skoda (plus 7,8 procent naar 871.100 auto's), Porsche (plus 5,7 procent naar 196.600 auto's), Volkswagen (plus 2,9 procent naar 4.622.800 auto's) en Audi (plus 2,0 procent naar 1.407.700 auto's).