Venturi grijpt naast elektrisch snelheidsrecord
![](https://img.autovisie.nl/images/W_gx88WIvuLgTRPm9d964f_RlH8=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F08%2FVent-1.jpeg)
Venturi Automobiles heeft een wereldsnelheidsrecord gehaald, maar niet het record wat ze wilden. Samen met de universiteit van Ohio heeft het Franse merk de elektrische VBB-3 ontwikkeld, die een gemiddelde van 386,757 km/h haalde.
![](https://img.autovisie.nl/images/Ngos1IzbO7TarZtW-6hCkcB0ejg=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F08%2FVent-2.jpg)
Daarmee is de 3000 pk sterke VVB-3 niet de snelste elektrische auto ooit. Dat was de Venturi VVB-2.5, die in 2010 een snelheid van 495 km/h bereikte. Het record dat Venturi nu heeft gezet, is dan ook ‘slechts’ een record in de FIA Categorie A, Groep VIII, Klasse 8 (oftewel, voor elektrische auto’s zwaarder dan 3500 kg).
“De VVB-3 kwam niet tot een hogere top door slechte condities op de zoutvlakten”
De VVB-3 kwam niet tot een hogere snelheid door de slechte condities op de Bonneville Salt Flats in de Amerikaanse staat Utah. De maand juli was er erg nat. Venturi hoopte dat het in augustus beter zou worden, maar een zware storm op 7 augustus gooide roet in het eten. Pas na 15 augustus kon de fabrikant op de zoutvlakten terecht, ook al was de ondergrond nog steeds niet droog.
En dat had invloed op de recordpoging. Het Venturi-team had maar een beperkte strook tot zijn beschikking, die ook nog eens gedeeltelijk nat was en hobbelig door samengeklonterd zout. Dat leidde ertoe dat de VBB-3 tijdens zijn rit ernstig begonnen te trillen, waardoor het elektrische systeem ermee ophield en de tank met koelvloeistof werd doorboord.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?