Vanaf 2018 eerste autonome functies Renault
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2F1-renault-autonoom-rijden.jpg)
Renault werkt hard aan verschillende autonome functies. Vanaf 2018 moet de eerste gedeeltelijk autonoom rijdende Renault op de markt komen. In de jaren erna worden er steeds meer functies toegevoegd.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2F2-renault-autonoom-rijden.jpg)
Handen van het stuur
“We hebben er al heel veel testkilometers opzitten”, vertelt Rémi Bastien, directeur Prospective Autonomous Driving bij Renault. “In 2018 moet het mogelijk zijn dat de bestuurder op de snelweg zijn handen van het stuur haalt en dat de auto het zelf doet.” Voordat het zover is, moeten er volgens Bastien nog heel veel tests worden uitgevoerd. “Er moeten heel veel systemen samenwerken, maar vooral moeten we zeker weten dat het honderd procent veilig is.” Die veiligheid is de grootste prioriteit voor Renault. “Een auto voor tachtig procent veilig autonoom laten rijden is gemakkelijk. Die laatste twintig procent, daar gaat de meeste tijd in zitten. We moeten echt iedere mogelijke situatie kunnen afdekken.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2F1-renault-autonoom-rijden.jpg)
Debuut Espace
Als de techniek op de markt komt, zal hij debuteren in het topmodel van Renault, de Espace. Daar bouwt Renault de komende jaren ook een flinke testvloot van. “Op dit moment hebben we een aantal auto’s rondrijden, maar het worden er de komende jaren meer dan veertig”, vertelt Bastien. Ook de computers moeten in die tijd nog goed ontwikkeld worden. Nu draaien er meerdere pc’s achterin de auto, maar in 2018 moet de computer van de auto al praktisch alles aankunnen.
Eyes off
Als de techniek eenmaal in de Espace leverbaar is, moet hij daarna ook snel beschikbaar worden in andere modellen als de Talisman en Mégane. Vanaf 2020 moet een bestuurder dan niet alleen zijn handen van het stuur kunnen halen, maar hoeft hij ook niet meer op de weg te letten. Voordat een auto zelfstandig van A naar B kan rijden, zijn we ruim tien jaar verder, denkt Bastien. “De auto moet dan rekening houden met zoveel wisselende situaties, dat de techniek echt een stuk verder moet zijn.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Max Verstappen prijst strategie en Pérez: “Een geweldige teamgenoot”
-
Max Verstappen wint door gelukje in Barcelona, neemt leiding in WK
-
Deze occasion wil je: 360 pk Peugeot 508 SW PSE, ‘net als een bitcoin’
-
Zoektoch naar spanning: Mégane E-Tech Electric vs. Cupra Born
-
Waarom de 300 SLR Uhlenhaut 135 miljoen euro waard is
-
Pop-up museum 50 jaar BMW Motorsport
-
Mercedes-Maybach komt met nieuw model waarin je gezien wilt worden
-
Autovisie Kennisquiz: de oversteek – deel 1
-
Waarom de Renault Scenic normale deuren krijgt
-
Dit is wat we al weten over de Pagani C10
-
Bentley viert komst Bentayga Extended Wheelbase met actiemodelletje
-
Mercedes-Benz komt met verzamelaarsobjecten, Mythos