Vanaf 2018 eerste autonome functies Renault
Renault werkt hard aan verschillende autonome functies. Vanaf 2018 moet de eerste gedeeltelijk autonoom rijdende Renault op de markt komen. In de jaren erna worden er steeds meer functies toegevoegd.
Handen van het stuur
“We hebben er al heel veel testkilometers opzitten”, vertelt Rémi Bastien, directeur Prospective Autonomous Driving bij Renault. “In 2018 moet het mogelijk zijn dat de bestuurder op de snelweg zijn handen van het stuur haalt en dat de auto het zelf doet.” Voordat het zover is, moeten er volgens Bastien nog heel veel tests worden uitgevoerd. “Er moeten heel veel systemen samenwerken, maar vooral moeten we zeker weten dat het honderd procent veilig is.” Die veiligheid is de grootste prioriteit voor Renault. “Een auto voor tachtig procent veilig autonoom laten rijden is gemakkelijk. Die laatste twintig procent, daar gaat de meeste tijd in zitten. We moeten echt iedere mogelijke situatie kunnen afdekken.”
Debuut Espace
Als de techniek op de markt komt, zal hij debuteren in het topmodel van Renault, de Espace. Daar bouwt Renault de komende jaren ook een flinke testvloot van. “Op dit moment hebben we een aantal auto’s rondrijden, maar het worden er de komende jaren meer dan veertig”, vertelt Bastien. Ook de computers moeten in die tijd nog goed ontwikkeld worden. Nu draaien er meerdere pc’s achterin de auto, maar in 2018 moet de computer van de auto al praktisch alles aankunnen.
Eyes off
Als de techniek eenmaal in de Espace leverbaar is, moet hij daarna ook snel beschikbaar worden in andere modellen als de Talisman en Mégane. Vanaf 2020 moet een bestuurder dan niet alleen zijn handen van het stuur kunnen halen, maar hoeft hij ook niet meer op de weg te letten. Voordat een auto zelfstandig van A naar B kan rijden, zijn we ruim tien jaar verder, denkt Bastien. “De auto moet dan rekening houden met zoveel wisselende situaties, dat de techniek echt een stuk verder moet zijn.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland
-
Kun je geen McLaren P1 LM betalen? Koop dan op z’n minst de motor
-
Rara, wat is dit? En het antwoord is niet: een Ferrari
-
Alpine doet opvallende claim of verkoopt onzin
-
Gespot: Polestar 3 eindelijk uitgeleverd, maar werkt hij al volledig?
-
Nog 4.695 mensen kunnen subsidie krijgen op de Peugeot e-408
-
Deze 15.000 euro kostende open occasion is hartstikke winterhard