Trabant 601RS: Afgetrainde tweetakt
![](https://img.autovisie.nl/images/R_1lqUS-Jm36VtKaIOkVzQp1AKk=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F10%2FTrabant-2-e1444406605342.jpg)
Het sufferdje uit Oost-Duitsland kreeg van Cees Bakker een echt competitiehart. Nu staat zijn Trabant 601RS op straat zijn mannetje en is hij zowaar snel geworden.
![](https://img.autovisie.nl/images/H8H07d2oHE08IQSYU4X7rQ0Ey3E=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F10%2FTrabant-5-e1444406623990.jpg)
“Eigenlijk heb ik altijd een kitcar willen bouwen, maar dat kostte simpelweg te veel geld. En toch moest ik mijn ei kwijt op een of andere manier. Toen ik jong was sleutelde ik altijd aan brommers en motorfietsen, maar helaas werd het later steeds moeilijker om die hobby uit te oefenen, door onder meer mijn werk en mijn gezin. Zo’n tien jaar geleden begon het echter weer zo te kriebelen dat ik deze Trabant heb gekocht.
Niet om zijn geschiedenis als Oostblokicoon, maar vooral om wat er onder de motorkap ligt. Ik kan zijn tweecilinder tweetakt het beste omschrijven als een oude liefde, denk ik, want de techniek van het blokje vind je ook terug in de brommermotoren waar ik vroeger zoveel aan knutselde. Ik heb er dus redelijk wat kennis van en heb het zelf helemaal uit elkaar gehaald om verbeteringen aan te brengen.
“Mijn idee was eerst om met de 601 competitief te gaan rallyen”
Het tweecilindertje is nu echt een raceblok. Ik heb er een andere krukas ingezet, betere zuigers, een lichter vliegwiel, een gewijzigde carburateur… Ik kan beter opnoemen wat ik er niet aan heb gedaan. Verder zitten er nu remmen van een Volkswagen Golf onder de Trabant, is zijn onderstel verlaagd en heeft hij een rolbeugel in het interieur. Aan de buitenkant heb ik hem sportiever laten ogen, maar dan wel met de vraag in mijn achterhoofd: “Hoe zouden ze dat in de jaren zeventig hebben gedaan?”
Mijn idee was eerst om met de 601 – de RS achter de naam heb ik zelf toegevoegd – competitief te gaan rallyen, maar daar heb ik te weinig tijd voor. Ik gebruik hem daarom vooral voor leuke ritjes in het weekeinde en om af en toe even uit m’n bol te gaan, even mijn wilde haren een beetje kwijt te raken. Vorig jaar heb ik meegedaan aan de London to Brighton Classic Car Run. Daar heb ik jaren naar uitgekeken. Dan sta je daar tussen 350 klassiekers en heb je de enige tweetakt. Prachtig!”
Eigenaar: Cees Bakker (61)
Beroep: eigenaar schilderbedrijf
Auto: Trabant 601RS
Bouwjaar: 1970
Geschatte waarde: € 6.000
Gemaakt: 1963 – 1990
Motor: 0,6 liter tweecilinder benzinemotor, 45 pk
Topsnelheid: 135 km/h
Toekomstplannen: “Misschien haal ik het dak wel van de Trabant af en maak ik er een coupé van.”
![](https://img.autovisie.nl/images/hSVnqSnnlxBjlQIQbHHoobomVYg=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F10%2FTrabant-4-e1444406614741.jpg)
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?