Toyota ziet zeven nullen in Europa
Toyota heeft in 45 jaar tijd net zoveel auto’s in Europa geproduceerd als het in een jaar wereldwijd verkoopt. De Europese productieteller staat dus op 10.000.000 voertuigen.
De autobouwer mag dan in 1971 de eerste auto in Europa hebben gebouwd, het was pas in 1992 dat het concern een volumemodel in een Europese fabriek introduceerde dat ook daadwerkelijk voor de lokale markt was bedoeld. Vanaf 1971 produceerden de Japanners de LandCruiser in Portugal, maar dat model werd in kleine aantallen gemaakt. Met de Carina E, waarvan de E in de naamgeving een directe verwijzing naar de Europese productie is, gaf de fabrikant het startsein voor grootschalige productie.
“De E in de naamgeving is een directe verwijzing naar de Europese productie”
Negen fabrieken
Inmiddels beschikt het merk over zes autofabrieken en drie motorenfabrieken in Europa. De faciliteiten zorgen ervoor dat bijna 75% van alle in Europa verkochte Toyota’s lokaal worden gemaakt. Voor de Nederlandse markt ligt dat percentage zelfs op 90%.
Verdeling
Van de huidige modellen bouwt Toyota de Auris en Avensis in Groot-Brittanië, de Yaris in Frankrijk, de Verso in Turkije, de Aygo in Tsjechië en de Pro-Ace in Frankrijk. Eind dit jaar rolt uit Turkije ook de C-HR. Uit Japan komen onder andere de Land-Cruiser, RAV4, GT86, Prius en Prius Wagon.
LEES OOK: TOYOTA C-HR TOONT NIEUWE DESIGNTAAL
Verkoop
Toyota bouwde afgelopen jaar 660.000 auto’s in Europa. In totaal werden er in 2015 ruim 810.000 auto’s van het merk verkocht in Europa.
Lees ook:
Ook interessant
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024