Testrijders Audi e-tron nog druk in de weer
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F20180423_191518.jpg)
De orderboeken voor Audi’s eerste volledig in serie gebouwde elektro-auto zijn al geopend en uit de fabriek in het Belgische Vorst rollen al de eerste pre-productiemodellen. Toch zijn de testrijders van Audi nog druk bezig met hun werkzaamheden. Autovisie-lezer Rogier Holstein spotte de ingenieurs van Audi met hun gecamoufleerde E-tron.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F20180423_191615.jpg)
Holstein kwam de testrijders in het Oostenrijkse Villach tegen. De heren maakten gebruik van een laadpaal bij de plaatselijke McDonalds, zo geeft Holstein aan. Hij aarzelde niet en legde de elektrische SUV op de gevoelige plaat vast. Nadat Holstein zelf was gespot, trokken de testrijders een pyjama over de auto. Blijkbaar voelden de heren zich erg ongemakkelijk, want in de haast om weg te komen, vergaten ze de klep van de laadopening te sluiten.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F20180423_191540.jpg)
Concept cars
De nieuwe E-tron moet nog officieel worden voorgesteld, maar het ontwerp is geen grote verrassing. De autobouwer heeft al verschillende concept cars op diverse autoshows voorgesteld en al die modellen lijken op het definitieve design. Tegen het einde van het jaar arriveren de eerste exemplaren bij de Audi-dealers. De levering aan klanten gaat pas volgend jaar van start. Voor de Nederlandse importeur is dat te laat om klanten nog van het lagere bijtellingsbedrag te laten profiteren. Per 1 januari verandert het bijtellingspercentage. Dan dient over de eerste 50.000 euro een percentage van 4% te worden berekend. Over het deel boven de halve ton dient 22% aan bijtelling te worden betaald. Voor dit jaar geldt 4% over het gehele bedrag.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F20180423_192305.jpg)
Handvol
De E-tron is de eerste volledig elektrische auto die op grote schaal wordt gemaakt. Het bedrijf leverde al een kleine serie van de R8 E-tron, maar daarvan zijn slechts een handvol auto’s vervaardigd. Met de SUV start de fabrikant een offensief. Een jaar na de SUV volgt de E-tron Sportback, gevolgd door andere elektromodellen. Het merk verwacht dat van Audi’s afzet in 2025 een op de vijf een elektro-auto is.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F20180423_192549.jpg)
Half uur
De fabrikant geeft de E-tron een batterij mee waarmee ongeveer 400 km kan worden afgelegd. Het merk belooft dat het accupakket in slechts een half uur volledig kan worden opgeladen. Meer technische informatie geeft Audi in een later stadium vrij. Het studiemodel beschikte over drie elektromotoren, één bij de voorwielen en twee bij de achteras. Het systeemvermogen bedraagt 320 kW. Tijdens een boostfase reiken de elektromotoren zelfs tot 370 kW. Het koppel bedraagt 800 Nm. De motorprestaties versnellen de E-tron van stilstand naar 100 km/h in 4,6 seconden. De topsnelheid bedraagt 210 km/h.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F20180423_192544.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze occasion wil je: Mega Tjaffer, “functioneel met eigen gezicht”
-
30+ auto’s met nieuwwaarde van meer dan miljoen in Nederland
-
Zien: 50 Jaar BMW Motorsport op Circuit Zolder
-
Autovisie Kennisquiz: kenmerkende striping
-
Citroën plant verbeterde elektro-aandrijflijn voor C4
-
Lamborghini Huracán Tecnica: een schreeuw uit het verleden
-
Dit helpt Volvo om per 2030 enkel nog EV’s te bouwen
-
Record: Bugatti Chiron van 4 miljoen euro op Nederlands kenteken
-
ANWB voorziet meer files en een ‘permanent verkeersinfarct’
-
Laatste uitvoering BMW i3 is heel exclusief, maar niet bijzonder
-
Lamborghini’s vierde model wordt 2-deurs GT crossover
-
Deze occasion wil je: Alpina B3 voor minder dan 15.000 euro