Autovisie
Autovisie Nieuws 31 dec 2017
Leestijd: 4 minuten

Terugblik 2017 – De Top 3 van Werner Budding

Waarom een Top 3? Logisch toch, lijstjes zijn op televisie vaak zó populair. Maar meestal zijn het dan Top 10- of Top 20-lijstjes. Of hè, wat is er mis met de Top 40. Want al die gekke of functionele reportages die we maken bij Autovisie klinken bij de kijker, de lezer, als ook bij ons, de gelukkige makers, als muziek in de oren. Goed, niet de 40 mooiste momenten van 2017, maar de 3 mooiste. Ik ga eerste even strepen.

3. Bijna gearresteerd

Begin 2017 vloog ik met Eric van Vuuren naar LA, om daar diverse reportages voor RTL Autovisie te maken. Een gave klus, die mooie items opleverde voor ons tv-programma op RTL7. Maar ook een haastklus. In een dag of vijf scoorden we vijf items. We gingen op de koffie bij Magnus Walker, de man met de baard tot op de navel. Nou was ik al eens eerder bij hem geweest. Een jaar of drie geleden. Ook toen met Eric van Vuuren. Destijds maakten we hem wakker, rond een uur of tien ’s ochtends. Hij opende de deur met een serieus jachtwapen aan zijn zijde, stinkend naar de drank, en achter hem schuifelde mevrouw Walker langs, in een minuscuul, uiteraard doorschijnend negligé. Ook ditmaal viel er iets te beleven bij de Walkers. Hoewel, mevrouw Walker is er niet meer. Maar Magnus leeft er niet minder ruig door.

Flinke blaffer

Na een uurtje te hebben gesproken over zijn creaties en zijn leven, terwijl Van Vuuren tussen de 911’s door wandelde met zijn camera, moesten we maar eens gaan rijden, was het voorstel van Walker. Het ritje duurde exact tien minuten, toen keek Magnus bijzonder serieus door het voorraam, met zijn handen om de bovenkant van het stuur geklemd, mijn handen zweefden ergens in het midden van de 911-cockpit, en voor ons stond een zwarte Ford SUV, met een kerstboom aan blauwe verlichting, en een reusachtige agent aan de geopende deur met de linker knuist op een flinke blaffer. Aan het voorkomen van Magnus kan het niet hebben gelegen, maar het liep verrassend goed af. Ondanks dat de 911 een gigakabaal maakte, er geen kenteken of registratie op de auto zat en we véél te hard tussen de oude pakhuizen van LA Downtown door knalden. Dat was mijn portie ‘justitie’ van 2017.

2. Ultiem avontuur

Tijdens diezelfde trip in Californië wist onze onmisbare redactieassistente Esther vrij plotseling een Toyota Tacoma TRD Pro te organiseren. Een Amerikaanse pick-up, van Japanse makelij, die je zelden ziet in Europa. De benaming TRD Pro vertelde ons dat we gekke dingen konden doen met dat ding. Mega dempers, enorme wielen met banden met een kevlar wang, een vette V6 en een ultra sterke aandrijflijn. Niet echt een auto voor Malibu Beach of Beverly Hills. Wel geschikt voor Old Control Road, gelegen in het San Bernardino-gebergte. Een zandpad van een jaar of honderd oud, eens in gebruik om bosbranden in het hooggelegen gebied te bestrijden. Nu een geweldige plek om met zo’n idioot recreatievoertuig aan de gang te gaan. Want waar sommige pick-ups vooral functioneel zijn, daar is de TRD Pro bedoeld om je eigen Dakar-ervaring te creëren. Het bleek een lucky shot. Van te voren waren we niet zeker of de weg werkelijk te berijden was en of er een sterk item uit zou komen. Uiteindelijk bleek het één van de gaafste off-road stukken te zijn, die ik ooit heb kunnen rijden.

1. De lekkerste weg van 2017

Over mooie wegen gesproken. Vorige maand nodigde Alfa Romeo ons uit in Ras al-Khaimah, één van de zeven Emiraten in het Midden-Oosten. Van het Emiraat had ik nimmer gehoord, wat aan mijn oplettendheid lang geleden tijden de lessen aardrijkskunde kan hebben gelegen. Het organisatiebureau van Alfa Romeo had het voor elkaar gekregen een weg te vinden, waar nog nooit een auto-introductie had plaatsgevonden. Jebel Jais, een megalomaan project, ontstaan uit het door te veel geld vertroebelde brein van een lokale sjeik. De man was regelmatig op de hoogste berg van de Emiraten te vinden en vond dat het gammele grindpad moest wijken voor een serieus asfaltlint. En zo geschiede. Afgelopen zomer kropen de asfalteermachines terug naar het dal en was Jebel Jais klaar. Een biljardlaken strakke asfaltsliert die van zeeniveau naar 1950 meter hoogte kringelt. Onderweg kom je niks dan gesteente tegen, en bochten, veel bochten. Alfa liet ons er kennismaken met de Stelvio Quadrifoglio. Een 510 pk sterke SUV van het lekkerste soort. De Stelvio Q maakte indruk, als de meest speelse SUV van dit moment. Jebel Jais maakte indruk, als de lekkerste weg van 2017.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.