Sneller en beter: dit is de I-TYPE 5, de nieuwe Formula E Jaguar
![Jaguar Formula E](https://img.autovisie.nl/images/U99FU5n73cot24tIxxlKhaWZ1rg=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2FJ_Racing_I-TYPE5_MitchEvans_SamBird_251120.jpg)
Jaguar Racing heeft haar nieuwe Formula E auto onthuld. Hiermee gaat het team het zevende seizoen van de elektrische klasse rijden. Het Jaguar Formula E -team is van plan de auto twee jaar te gaan gebruiken.
In het derde seizoen deed het Engelse raceteam voor het eerst mee aan de elektrische kampioenschappen van de FIA. Vijftig dagen voordat het zevende seizoen begint, laten Jaguar Racing een gloednieuwe auto met verse aandrijflijn zien.
Aandrijflijn
De volledig door Jaguar zelf ontwikkelde aandrijflijn zal de aankomende twee Formula E seizoenen ingezet worden. De nieuwe 24-karaat gouden inverter (omvormer) moet ervoor zorgen dat de gelijkstroom in de accu sneller omgezet wordt in wisselstroom. Dit zorgt voor beter prestaties. Het lagere gewicht van de TYPE 5 en de aangepaste wielophanging zorgen voor een lichtere auto met een lager zwaartepunt. Ook heeft het team meer mogelijkheden om de wielophanging aan te passen op een circuit.
![Jaguar I-TYPE 5](https://img.autovisie.nl/images/oSqiZDEDkWTh7HoiXUuuXB--U5A=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2FJ_Racing_ITYPE5_271120_001.jpg)
Stoelen
Behalve de aandrijflijn en het onderstel is er nog iets opmerkelijks veranderd: er is in betere racestoelen geïnvesteerd. Vanaf begin van het seizoen worden prototypes van duurzame racestoelen in de auto’s van het Jaguar Formula E team geplaatst. Deze stoelen zouden de snelheid en wisseling van temperaturen beter aan moeten kunnen. Welk materiaal ‘TYPEFIBRE’ precies is, houdt Jaguar voorlopig nog even voor zichzelf.
![Jaguar I-TYPE 5](https://img.autovisie.nl/images/3aGjPKOLW5QtuKKinBlQ3-GIJbk=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2FJ_Racing_TYPEFIBRE_ITYPE5_271120.jpg)
Rijders
Op de prototype-stoelen zitten vooral bekende namen. Mitch Evans is al sinds het begin bij het team aangesloten. Sam Bird is nieuw bij het team. Desondanks is hij niet onervaren. In 2012 was hij de officiële testrijder voor het Formule 1-team van Mercedes en in het seizoen 2014-2015 van de Formule E racete hij al voor het Virgin Racing Team. Echt een ‘race-virgin’ is Bird dus zeker niet meer.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?