Prototype hybride-Ferrari in Amsterdam!
En weer kunnen we kennis maken met Ferrari’s eerste in serie vervaardigde hybride-aandrijflijn. Nadat we vorig jaar al in de motorenfabriek van Ferrari in Maranello de hybridemotor konden aanschouwen, is Ferrari nu met een hybride-prototype in Amsterdam.
Net als tijdens het bezoek in Italië is het ook nu in Amsterdam puur toeval dat we oog in oog staan met Ferrari’s nieuwe hybridesportwagen. Testrijders van Bosch zijn met een gecamoufleerde 488 GTB in de hoofdstad. Wat het doel van de testrit is, is niet bekend. Op de sportcoupé zijn stickers aangebracht, waarop een camera is afgebeeld. Ook de naam van Bosch, een van de grootste en belangrijkste toeleveranciers in de autowereld, staat op de plakker vermeld.
Camouflage
Ferrari heeft de sportwagen deels gecamoufleerd. De hele koets afdekken, is niet nodig, aangezien iedereen de carrosserie van de 488 GTB inmiddels wel kent. Maar waar de folie voor dient, is het afdekken van delen die specifiek voor de hybride-aandrijflijn zijn aangepast. Nu is de achterklep ook bedekt. Natuurlijk niet omdat de klep zelf een groot geheim is, maar omdat je normaal door de achterruit in de motorklep meteen een blik werpt op de krachtbron. En wanneer dat mogelijk zou zijn, zie je direct een V6-blok met dikke kabels voor de elektromotor en batterij zien hangen. Dat Ferrari kiest voor een geblazen V6-motor, was al bekend. De Italianen hebben dat eerder al aangekondigd. Een zescilinder is compacter dan een V8 en die extra ruimte die ontstaat door het ontbreken van twee cilinders biedt de mogelijkheid om de elektro-unit te installeren.
Opvolger
Is het productiemodel van de geëlektrificeerde coupé de opvolger van de 488 GTB? Ja en nee. Ja, want de 488 GTB gaat volgend jaar definitief uit productie. De nieuweling neemt zijn plaats in. Nee, omdat de huidige klanten van de 488 GTB geen stap terug hoeven te doen. Ferrari zal het nieuwe type in meerdere varianten uitbrengen. Daarnaast komt er een Sport Speciale Series a la 488 Pista.
Ook V12-hybrid
De hybridetechniek zal echter niet kleinschalig worden toegepast. Ferrari laat het niet bij de productieversie van het gespotte prototype. Ook voor de V12-sportwagens komt de technologie beschikbaar. Met die brede inzet van de techniek verwacht Ferrari in 2022 meer dan 60% van zijn sportwagens met een hybride-aandrijflijn te zullen verkopen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland
-
Kun je geen McLaren P1 LM betalen? Koop dan op z’n minst de motor
-
Rara, wat is dit? En het antwoord is niet: een Ferrari
-
Alpine doet opvallende claim of verkoopt onzin
-
Gespot: Polestar 3 eindelijk uitgeleverd, maar werkt hij al volledig?
-
Nog 4.695 mensen kunnen subsidie krijgen op de Peugeot e-408
-
Deze 15.000 euro kostende open occasion is hartstikke winterhard