Prototype hybride-Ferrari in Amsterdam!
En weer kunnen we kennis maken met Ferrari’s eerste in serie vervaardigde hybride-aandrijflijn. Nadat we vorig jaar al in de motorenfabriek van Ferrari in Maranello de hybridemotor konden aanschouwen, is Ferrari nu met een hybride-prototype in Amsterdam.
Net als tijdens het bezoek in Italië is het ook nu in Amsterdam puur toeval dat we oog in oog staan met Ferrari’s nieuwe hybridesportwagen. Testrijders van Bosch zijn met een gecamoufleerde 488 GTB in de hoofdstad. Wat het doel van de testrit is, is niet bekend. Op de sportcoupé zijn stickers aangebracht, waarop een camera is afgebeeld. Ook de naam van Bosch, een van de grootste en belangrijkste toeleveranciers in de autowereld, staat op de plakker vermeld.
Camouflage
Ferrari heeft de sportwagen deels gecamoufleerd. De hele koets afdekken, is niet nodig, aangezien iedereen de carrosserie van de 488 GTB inmiddels wel kent. Maar waar de folie voor dient, is het afdekken van delen die specifiek voor de hybride-aandrijflijn zijn aangepast. Nu is de achterklep ook bedekt. Natuurlijk niet omdat de klep zelf een groot geheim is, maar omdat je normaal door de achterruit in de motorklep meteen een blik werpt op de krachtbron. En wanneer dat mogelijk zou zijn, zie je direct een V6-blok met dikke kabels voor de elektromotor en batterij zien hangen. Dat Ferrari kiest voor een geblazen V6-motor, was al bekend. De Italianen hebben dat eerder al aangekondigd. Een zescilinder is compacter dan een V8 en die extra ruimte die ontstaat door het ontbreken van twee cilinders biedt de mogelijkheid om de elektro-unit te installeren.
Opvolger
Is het productiemodel van de geëlektrificeerde coupé de opvolger van de 488 GTB? Ja en nee. Ja, want de 488 GTB gaat volgend jaar definitief uit productie. De nieuweling neemt zijn plaats in. Nee, omdat de huidige klanten van de 488 GTB geen stap terug hoeven te doen. Ferrari zal het nieuwe type in meerdere varianten uitbrengen. Daarnaast komt er een Sport Speciale Series a la 488 Pista.
Ook V12-hybrid
De hybridetechniek zal echter niet kleinschalig worden toegepast. Ferrari laat het niet bij de productieversie van het gespotte prototype. Ook voor de V12-sportwagens komt de technologie beschikbaar. Met die brede inzet van de techniek verwacht Ferrari in 2022 meer dan 60% van zijn sportwagens met een hybride-aandrijflijn te zullen verkopen.
Lees ook:
Ook interessant
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!
-
Ronduit bizar! Alfa Romeo Milano krijgt plotseling andere naam
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe baby-Volvo: Volvo EX30
-
Met deze Google Maps-instelling bespaar je veel benzine
-
Hoe de Alfa Romeo Milano de Italiaanse wet overtreedt
-
‘Tesla gaat twintig procent personeel ontslaan’