Onder de hamer: Lamborghini LP400 S in jaloeziegroen
De eerste eigenaar van deze Countach LP400 S had smaak. Want wauw, wat staat Verde Metallizzato de Lamborghini goed, zeker in combinatie met het kakikleurig leer in het interieur. Wie op 10 december in New York het hoogste bod doet, maakt niet uit. Wij zijn jaloers op hem of haar.
Chassisnummer 1121316 is het derde exemplaar van de LP400 S Series III en de eerste die aan een klant werd afgeleverd. De koper was een oliesjeik uit Saudi-Arabië, die de Lamborghini nooit op kenteken liet zetten, ogenschijnlijk omdat hij de Countach gewoon mooi vond om naar te kijken.
Daarna viel de LP400 S in handen van een Zwitserse verzamelaar, die hem later overdeed aan een Amerikaan. Deze liet de Countach inspecteren door Lamborghini-testcoureur Valentino Balboni, wiens rapport in de documentatie bij de auto is opgenomen.
De LP400 S is een aantal jaren geleden volledig gerestaureerd door een aantal specialisten. Sterker nog, de mannen die hem in zijn oude glorie hebben hersteld, werkten vroeger bij Lamborghini en hebben deze Countach in 1981 zelfs eigen handig geassembleerd.
“De koper was een oliesjeik, die de Lamborghini nooit op kenteken liet zetten”
De supersportwagen is helemaal origineel. Er staan slechts 6031 kilometers op de teller en rolt zelfs nog op de banden waarmee hij uit de fabriek in Sant’Agata Bolognese kwam. De Countach heeft een Certificato D’Origine en heeft na zijn restauratie een tijd in het Museo Lamborghini gestaan.
Achterin ligt een 3,9 liter V12 met een dubbele bovenliggende nokkenas en zes Weber-carburateurs. Het vermogen van 370 pk gaat via een handgeschakelde vijfbak naar de achterwielen. De originele ‘telefoonschijf’-wielen verbergen schijfremmen rondom.
Deze LP 400 S is een Series III en dat betekent dat er begin jaren tachtig maar 82 van gebouwd zijn. Het model markeert de overgang tussen het pure uiterlijk van de LP400 en het latere, rommelige Anniversario-design. Veranderingen ten opzichte van de Series II waren de toegenomen rijhoogte, grotere binnenruimte en optionele achterspoiler.
De auto gaat op 10 december onder de hamer bij RM Sotheby’s in New York. Wat de prachtige Lamborghini moet opleveren, heeft het veilinghuis nog niet bekendgemaakt, maar afgaande op eerdere resultaten zal dat zo tussen de 650.000 en 750.000 euro zijn.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom dit de slechtste ode aan de BMW M1 ooit is
-
Occasionmarkt: meer hybrides, lagere prijzen
-
Zoveel? Dit is hoeveel motoren alle BMW M-modellen krijgen
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’