Onder de hamer: Fiat-racetransporter met rijke autosporthistorie
Deze prachtig gerestaureerde Fiat-Bartoletti Tipo 642 racetransporter heeft een autosporthistorie waar verzamelaars hun vingers bij aflikken. Geen wonder dus dat Bonhams verwacht dat hij tussen de 810.000 en 1,1 miljoen euro gaat opleveren.
De vrachtwagen – die op 12 september op de Goodwood Revival wordt geveild – stamt uit 1956 en werd een jaar later te werk gesteld als racetransporter voor het Formule 1-fabrieksteam van Maserati. Dat betekent dat hij onder meer de 250F van wereldkampioen Juan Manuel Fangio van circuit naar circuit heeft gedragen.
“Hij heeft de Maserati 250F van Juan Manuel Fangio van circuit naar circuit gedragen”
Hij is opgebouwd op het Fiat Tip 642 RN2 Alpine-buschassis. Oorspronkelijk zat er een 92 pk sterke, 6,65 liter zescilinder dieselmotor in, waarmee een topsnelheid van slechts 85 km/h te halen viel. De transporter is 9 meter lang, 2,5 meter breed, 3 meter hoog en kan maximaal drie raceauto’s, tenminste zeven monteurs en flink wat reserveonderdelen en gereedschap meenemen.
Toen zijn dienst bij Maserati erop zat, kwam de Fiat-Bartoletti in handen van het allereerste Amerikaanse Formule 1-team ooit, Scarab. Daarna bleef hij in de Verenigde Staten, toen de truck werd overgenomen door Carroll Shelby’s Daytona Cobra Coupé-team, dat het FIA Grand Touring Car-wereldkampioenschap won in 1965.
Vervolgens werd de Tipo 642 verkocht aan Alan Mann Racing, het Britse team dat met Ford GT40’s in actie kwam in de Europese GT-serie, en reed hij eind jaren zestig voor de Ferrari-privérijder David Piper. Die liet de transporter overschilderen in BP-groen, zodat hij zou matchen met Pipers Ferrari 275 LM racewagens.
En daar stopt de bizarre geschiedenis van de Fiat niet. Want wie kocht hem in 1969? Niemand minder dan Steve McQueen, wiens productiebedrijf Solar Productions de machine nodig had voor de opnames van de legendarische racefilm Le Mans. Daarin is de Tipo 642 in verschillende teamkleuren te zien.
“Wie kocht hem in 1969? Niemand minder dan Steve McQueen”
Helaas ging het daarna bergafwaarts voor de klassieke zeswieler. Een volgende eigenaar liet hem verwaarlozen, waarna de Fiat zelfs jarenlang buiten heeft staan wegkwijnen. Gelukkig – als we dat woord kunnen gebruiken – in de warme, droge woestijnlucht van de Amerikaanse staat Arizona, waardoor roest geen kans kreeg.
Uiteindelijk is de Tip 642 opgespoord en grondig gerestaureerd. Origineel is hij niet helemaal meer, want de vrij zwakke Fiat-krachtbron heeft decennia geleden al moeten plaatsmaken voor een veel krachtigere Bedford-turbodieselmotor. Hierdoor is de topsnelheid een stuk hoger geworden. Was de koek eerst op bij 85 km/h, nu nagelt de transporter door naar 105 km/h.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8