Nieuwe BMW 3 Serie is klaar voor de premiumstrijd
![bmw_330i_m_sport_42_02af02d408ea060d](https://img.autovisie.nl/images/-Hb_hIi4q_DHL9KTt3Np3nSRYNw=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fbmw_330i_m_sport_42_02af02d408ea060d.jpg)
Bekijk de nieuwe BMW 3 Serie schuin van voren en leg je hand op de neus. Wat zie je dan? Juist, de Mercedes-Benz C-Klasse. Met Lexus-achterlichten. En ook een vleug 5 Serie en 7 Serie natuurlijk.
![bmw_330i_m_sport_79_031003b0091a0608](https://img.autovisie.nl/images/GRX5w4f_NujPfj2Ab9W0hRHh9W4=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fbmw_330i_m_sport_79_031003b0091a0608.jpg)
Laten we niet vervelend doen. Op de foto’s komt de 3 Serie – die vanaf 9 maart 2019 bij de Nederlandse dealers staat – over als een knappe auto, met zelfs een kleine hint naar de prachtige E46 uit 1998. Of maken we nu te veel van die inkeping in de koplampen? Met M Sport-pakket (de blauwe 3 Serie) lijkt de neus erg druk, maar goed… misschien valt dat in de praktijk mee.
Plug-in hybride
Als de ‘Dreier’ op de markt komt, is hij er met twee benzinemotoren en drie diesels. De 320i en 330i leveren respectievelijk 184 pk en 300 Nm en 258 pk en 400 Nm. De diesels zijn de 318d (150 pk en 320 Nm), 320d (190 pk en 400 Nm) en de zescilinder 330d (265 pk en 580 Nm). In 2019 komen daar onder meer een M340i en een 330e iPerformance plug-in hybridevariant bij.
![bmw_320d_sport_3_02e002930b08077f](https://img.autovisie.nl/images/lKF4YKlrkEiN-vcXNG01bCFBTnk=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fbmw_320d_sport_3_02e002930b08077f.jpg)
De motoren zijn gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of een achttraps Steptronic-automaat. Ze leveren hun vermogen en koppel af aan de achterwielen, al is de 320d ook leverbaar met xDrive-vierwielaandrijving. Het systeem kan de aandrijfkrachten volledig variabel over de voor- en achteras verdelen.
Eindeloze optielijsten
Volgens BMW is de nieuwe 3 Serie maximaal 55 kilogram lichter dan het vorige model, maar behoudt hij zijn 50:50 gewichtsverdeling. De optielijsten zijn natuurlijk weer eindeloos, met daarop onder meer adaptieve dempers, een sportonderstel, een sperdifferentieel, opgewaardeerde remmen, laserlichten (led-koplampen en -achterlichten zijn standaard), digitale instrumenten, een infotainmentsysteem en allerlei elektronische rijassistenten.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?